Blogs
Home/business/W leasingu optymizm nie sabnie

business

W leasingu optymizm nie sabnie

Po dwucyfrowym wzroscie wartosci finansowania udzielonego klientom w 2024 r. obecny zapowiada sie co najmniej rownie dobrze.

W leasingu optymizm nie słabnie
January 30, 2025 | business

Po małym zawirowaniu w III kw., w którym wartość finansowania wzrosła zaledwie o 4 proc., cały 2024 r. branża leasingowa zakończyła ponad 10-procentowym wzrostem. Firmy zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu (ZPL) sfinansowały ruchomości i nieruchomości na kwotę 110,5 mld zł. Lwią część stanowiło finansowanie leasingiem, które wzrosło o 12 proc. — do 96,9 mld zł. Ze względu na opóźnienia w wykorzystywaniu funduszy unijnych, które wspierane jest pieniędzmi pochodzącymi z pożyczek leasingowych, wartość tych pożyczek wzrosła nieznacznie — o 2,2 proc., do 13,6 mld zł. Rok 2025 firmy leasingowe widzą raczej w jasnych barwach i prognozują, że sfinansują aktywa o wartości ponad 125 mld zł, co oznacza wzrost o 13 proc. w skali roku. W podobnym tempie wzrośnie finansowanie udzielone leasingiem (o 13,3 proc.), jak też pożyczkami leasingowymi (12,9 proc.). — Prognozy dotyczące wzrostu PKB na obecny rok są dobre. Oczekujemy przyspieszenia pozyskiwania funduszy unijnych, co zwiększy inwestycje budowlane, infrastrukturalne czy w sektorze agro. Liczymy na odblokowywanie funduszy europejskich w ramach KPO, co także spowoduje większą otwartość przedsiębiorców na inwestycje, a dla 66 proc. z nich leasing jest istotnym źródłem finansowania inwestycji — mówi Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu. Najliczniejszą grupą odbiorców produktów leasingowych są firmy mikro i małe (o rocznych obrotach do 20 mln zł). Stanowią one prawie 55 proc. klientów firm leasingowych. W ubiegłym roku udział firm o najmniejszych obrotach (do 5 mln zł) w portfelu firm leasingowych wzrósł do 55 proc. (o 6 pkt proc. r/r), głównie kosztem największych firm, których udział spadł do 25 proc. W 2024 r. głównym motorem wzrostu rynku leasingowego było finansowanie pojazdów lekkich. Udział tej kategorii w strukturze finansowania wyraźnie się zwiększył — do 54,7 proc. wobec 48,9 proc. w 2023 r. — Przez ostatnie dwa lata dynamika finansowania pojazdów lekkich utrzymywała się na wysokim poziomie. Całkiem odmienna sytuacja dotyczyła finansowania pojazdów ciężkich, które już od pięciu kwartałów jest na wyraźnym minusie. Na słabe wyniki finansowania w tym segmencie wpłynęły trudna sytuacja finansowa firm transportowych, recesja w przemyśle w strefie euro i hamujący eksport z Polski. Wydaje się jednak, że najgorsze jest już za nami — mówi Marcin Nieplowicz, główny ekonomista ZPL. ZPL spodziewa się spadku leasingu aut elektrycznych w tym roku ze względu na zmiany w rządowym programie wsparcia ich zakupu. W 2024 r. udział leasingu aut elektrycznych wzrósł do 3 proc. z 1 proc. rok wcześniej.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS