business
Handel produktami rolno-spozywczymi w UE osiagna rekordowe poziomy
W pazdzierniku 2024 r. handel produktami rolno-spozywczymi w UE osiagna rekordowe poziomy. Eksport wzros o 10 proc. w ujeciu miesiecznym i wynios acznie 217 mld euro a import o 19 proc. i wynios 162 mld euro wynika z opublikowanego w piatek raportu Komisji Europejskiej.
W październiku 2024 r. handel produktami rolno-spożywczymi w UE osiągnął rekordowe poziomy. Eksport wzrósł o 10 proc. w ujęciu miesięcznym i wyniósł łącznie 21,7 mld euro, a import o 19 proc. i wyniósł 16,2 mld euro – wynika z opublikowanego raportu Komisji Europejskiej. / Polska Prezydencja w Radzie UE W przypadku eksportu stanowi to jednocześnie wzrost o 8 proc. w porównaniu z październikiem 2023 r. Wielka Brytania i Stany Zjednoczone były głównymi miejscami docelowymi eksportu produktów rolno-spożywczych z UE w okresie od stycznia do października 2024 r. (wartościowo odpowiednio 44,9 mld euro i 25,1 mld euro). Eksport do Chin spadł o 937 mln euro (-8 proc.) z powodu zmniejszenia dostaw zbóż, wieprzowiny i produktów mlecznych. Jeśli chodzi o produkty, eksport oliwek i oliwy z oliwek wzrósł o 2 mld euro (+49 proc.) z powodu utrzymujących się wysokich cen na ten produkt, podczas gdy eksport cukru wzrósł ponad dwukrotnie pod względem wartości (+120 proc.). Tymczasem zboża odnotowały największy spadek wartości eksportu (-2,1 mld euro, -17 proc.), głównie z powodu niższych cen. Komisja Europejska Import produktów rolno-spożywczych do UE osiągnął rekordowe 16,2 mld euro w październiku 2024 r., co oznacza wzrost o 19 proc. w ujęciu miesięcznym i wzrost o 21 proc. w porównaniu z październikiem 2023 r. Skumulowany import od stycznia do października wyniósł łącznie 141,1 mld euro, o 6 proc. więcej niż w 2023 r. Import z Brazylii był największy i wyniósł 14,4 mld euro, pomimo 3 proc. spadku z powodu niższych cen nasion oleistych. Tymczasem import z Wybrzeża Kości Słoniowej odnotował największy wzrost (+2 mld euro, +60 proc.), głównie spowodowany rosnącymi cenami kakao, podczas gdy Australia i Rosja odnotowały największe spadki. Jeśli chodzi o importowane produkty, wartość przywozu kawy, herbaty, kakao i przypraw wzrosła o 7,1 mld euro (+41 proc.) z powodu rosnących cen. Tymczasem import zbóż i nasion oleistych spadł odpowiednio o 1,8 mld euro (-18 proc.) i 1,7 mld euro (-9 proc.), głównie z powodu niższych cen pomimo wzrostu wolumenów nasion oleistych. Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP) luo/ drag/ Źródło: PAP
PREV NEWSUkraina apeluje do Polski i KE w sprawie dyskryminacji przewoznikow
NEXT NEWSPo 2 tys. z zadoscuczynienia dla dziennikarzy zatrzymanych przez WOT przy granicy z Biaorusia
Ceny rosna wiec najlepiej przyciagnac uwage klientow rabatami
Promocje to wciaz gowne narzedzie dla handlowcow by walczyc z konkurencja o klientow. Ich liczba rosnie. Ale np. markety budowlane czy drogerie zmniejszyy ich liczbe.
By Piotr MazurkiewiczWykuwa sie kolejny pancerny gigant w Europie
Niemiecki Rheinmetall i woskie Leonardo dostay zgode na utworzenie spoki ktora docelowo ma wyprodukowac we Woszech ponad tysiac pojazdow. Polsce mimo wielkich zakupow sciaganie produkcji sie nie udaje.
By Maciej MiłoszZnow rozbyso swiateko do nieba. Ponad 100 mln z na koncie fundacji na koniec 33 finau WOSP
W niedziele o godz. 20 w Warszawie i innych polskich miastach rozbyso "Swiateko do nieba" ktore jest kulminacyjnym momentem kazdego Finau Wielkiej Orkiestry Swiatecznej Pomocy. To moment scalajacy nas wszystkich - powiedzia lider WOSP Jerzy Owsiak ze sceny na boniach Stadionu Narodowego.
Rumun i Bugar najrzadziej na wakacjach. Ciekawe dane o podrozach w UE
2416 mln mieszkancow Unii Europejskiej w 2023 r. odbyo co najmniej jedna podroz turystyczna wynika z najnowszych danych Eurostatu. Jest to o 125 mln osob wiecej niz w roku poprzednim ale wciaz mniej niz przed pandemia 2432 mln w 2019 r..
Zakupy w internecie koncza sie w koszyku. Co czwarty Polak nie finalizuje transakcji
23 proc. Polakow przyznaje sie do bardzo czestego lub czestego dodawania produktow do koszyka zakupowego ale nie finalizowania zakupu - wynika z raportu Doswiadczenia e-commerce". Najczestsza przyczyna sa znalezienie tanszego produktu gdzie indziej oraz zbyt wysokie koszty dostawy.
Rynek wymusza wzrost profesjonalizmu
Jest coraz wiecej przedsiebiorcow ktorzy maja nie tylko pomys ale takze wiedze jak go przekuc w konkretne efektywne ekonomicznie przedsiewziecie. To kluczowa zmiana uwaza Jarosaw Sroka przewodniczacy rady programowej CSF czonek zarzadu KI Next.