Blogs
Home/world/Europejskie firmy ostrzegaja przed niepewnoscia zwiazana z grozbami naozenia ce przez Donalda Trumpa

world

Europejskie firmy ostrzegaja przed niepewnoscia zwiazana z grozbami naozenia ce przez Donalda Trumpa

Europejskie firmy przygotowuja sie na finansowy cios ze strony potencjalnej wojny handlowej z USA a niektorzy dyrektorzy najwyzszego szczebla ostrzegaja ze niepewnosc co do polityki handlowej Donalda Trumpa juz wpywa na plany inwestycyjne.

Europejskie firmy ostrzegają przed niepewnością związaną z groźbami nałożenia ceł przez Donalda Trumpa
February 09, 2025 | world

Prezydent USA opóźnił wprowadzenie wysokich ceł na Kanadę i Meksyk na początku tego tygodnia, ale nadal ma na celowniku UE, pozostawiając kadrę kierowniczą w niepewności co do skali i wpływu wszelkich nowych opłat . Cła Donalda Trumpa. Jest zapowiedź UE Markus Krebber, dyrektor generalny niemieckiego RWE, jednego z największych producentów energii w Europie, powiedział, że groźba wprowadzenia ceł spowalnia inwestycje jego grupy w projekty wiatrowe i słoneczne w USA. Potencjalne cła importowe spowodowały ogromną niepewność co do tego, "co można wwieźć do USA", tłumaczy Krebber. Dodał, że towary pośrednie, takie jak łopaty wirnika i baterie, "muszą być importowane, ponieważ nie ma jeszcze lokalnej produkcji" w USA. Niektóre firmy, w tym grupa dóbr luksusowych LVMH i koncern naftowy Shell, rozważały zwiększenie swojej obecności w USA . "Wszyscy nasi duzi klienci mówią administracji [Trumpa], że musi ona zapewnić pewność dość szybko, ponieważ w przeciwnym razie osiągną coś przeciwnego do tego, czego chcą" - przekonuje Krebber. Analitycy Goldman Sachs stwierdzili w nocie, że "niekoniecznie same cła mają znaczenie, a raczej niepewność handlowa, która wpływa na wzrost gospodarczy i zamiary inwestycyjne". Bank spodziewa się już pewnego wpływu barier handlowych, a jego zespół kapitałowy prognozuje wzrost zysków na akcję w Europie o zaledwie 3 proc. w 2025 r. — znacznie poniżej konsensusu prognoz analityków. UE przygotowuje się do zaoferowania ustępstw w celu uniknięcia wojny handlowej z Trumpem, który skarżył się, że Europejczycy "nie kupują naszych samochodów, nie biorą naszych produktów rolnych, nie biorą prawie nic, a my bierzemy od nich wszystko" . Światowy handel drży przed Donaldem Trumpem. 14 najważniejszych pytań o wojnę celną Blok ten odpowiada za ok. 15 proc. amerykańskiego importu, a maszyny, farmaceutyki i chemikalia należą do najważniejszych towarów eksportowanych do Ameryki . Europejski sektor motoryzacyjny jest również narażony na cła, zwłaszcza jeśli UE podejmie działania odwetowe w postaci ceł na towary z USA. "Najważniejsze pytanie brzmi, co się stanie, jeśli te cła pojawią się między USA a Europą" — mówi Jim Rowan, dyrektor generalny Volvo Cars. "Podwójne uderzenie" Chociaż "można by sobie poradzić", gdyby USA podniosły cła na towary z UE z 2,5 proc. do 10 proc., większy margines zmusiłby firmę do zwiększenia produkcji w zakładzie w Południowej Karolinie, podkreśla Rowan. Szwedzka grupa ostrzega przed niższą rentownością w tym roku, częściowo z powodu niepewności taryfowej. Francuska grupa napojów Pernod Ricard również stwierdziła, że może ucierpieć. Notowany na londyńskiej giełdzie konglomerat napojów Diageo prognozował, że do czerwca zyski operacyjne spadną o 200 mln dol. (ponad 800 mln zł), jeśli Trump wprowadzi 25-proc. opłatę na import z Meksyku i Kanady. Jan Rindbo, dyrektor generalny duńskiej grupy Norden zajmującej się transportem towarów, ostrzega, że jeśli UE odpowie na amerykańskie cła własnymi opłatami, wówczas firmy zostaną "uderzone podwójnie" . Dodaje, że wojna handlowa może doprowadzić do tego, że firmy z UE będą importować niektóre towary z innych krajów, na przykład z Ameryki Południowej. Donald Trump wprowadzi cła na towary z UE. "Potencjalne skutki będą odczuwalne także dla Polski" Chociaż popyt na szerszy zakres przesyłek byłby pozytywny dla sektora żeglugowego, ogólnie może to oznaczać, że "gospodarka USA ucierpi, a gospodarka UE ucierpi", powiedział. Pomimo obaw, wielu dyrektorów twierdzi, że są w stanie elastycznie dostosować się do zakłóceń w handlu. Firmy energetyczne będą w stanie przekierować skroplony gaz ziemny, aby uniknąć ceł nałożonych na paliwo między USA a Chinami, zaznacza Patrick Pouyanné, dyrektor generalny francuskiego TotalEnergies. Chińczycy kupują energię od firm takich jak Total. W rzeczywistości właśnie poprosili nas, abyśmy uniknęli płacenia [ceł], abyśmy dali im trochę australijskiego lub katarskiego LNG, a my weźmiemy amerykańskie LNG i wyślemy je gdzie indziej, być może do Europy — mówi "Financial Times". ArcelorMittal, drugi co do wielkości producent stali na świecie, zmniejszył swoją ekspozycję na potencjalne amerykańskie cła na Meksyk i Kanadę . Kanadyjski oddział grupy jest kluczowym dostawcą dla amerykańskiego sektora motoryzacyjnego, podczas gdy jego amerykańskie zakłady wykorzystują półprodukty stalowe z Meksyku. Tak cła Trumpa wpłyną na Chiny, UE i Polskę. Wszystko, co musisz wiedzieć Genuino Christino, dyrektor finansowy ArcelorMittal, podkreśla, że "nie jest nadmiernie zaniepokojony" perspektywą taryf. Mówi, że firma poniosła straty w wysokości ok. 100 mln dol. (ponad 400 mln zł) na kwartał w 2018 r., kiedy Trump ostatnio nałożył 25-proc. cła na stal. Wyższe koszty zostały jednak zrekompensowane wyższymi cenami. Micael Johansson, dyrektor generalny szwedzkiego mistrza obrony Saab, mówi "Financial Times", że "jest trochę za wcześnie, aby zrozumieć, dokąd to zmierza. Wojny handlowe nigdy nie są dobre dla nikogo". © The Financial Times Limited 2025. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nie wolno w żaden sposób rozpowszechniać, kopiować ani modyfikować. Onet ponosi wyłączną odpowiedzialność za tłumaczenie, Financial Times Limited nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jego dokładność lub jakość.

SOURCE : wiadomosci
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS