business
Niemcy nie chca budowy Kolei Duzych Predkosci do Poznania
Pytany przez PAP o powody braku zainteresowania Niemiec budowa KDP do Polski Malepszak zwroci uwage na ich problemy z wasna siecia kolejowa.
Strona niemiecka nie jest zainteresowana tematem budowy Kolei Dużych Prędkości (KDP) z Berlina do Poznania - powiedział PAP wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Ocenił, że na razie nasi sąsiedzi wolą się skupić na rozwiązaniu problemów z własną siecią kolejową. W lipcu w ramach polsko-niemieckich konsultacji międzyrządowych szef resortu infrastruktury Dariusz Klimczak prowadził rozmowy z niemieckim odpowiednikiem dotyczące m.in. potrzeby zwiększenia liczby połączeń kolejowych między oboma krajami oraz rozwoju infrastruktury kolejowej łączącej oba państwa. Klimczak wskazywał wówczas na potrzebę podjęcia prac nad wspólnym wytyczeniem korytarza dla KDP, który w przyszłości połączy Berlin z Poznaniem i dalej Łodzią oraz Warszawą. Poprawia korytarza PAP zapytała wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka o ewentualne postępy w rozmowach polsko-niemieckich ws. korytarza KDP. Strona niemiecka nie jest zainteresowana tym tematem i podczas tych rozmów wyszło też, iż nie ma zainteresowania, żeby budować cokolwiek od Berlina w kierunku ich wschodniej granicy — przyznał wiceszef MI. Jeśli nie są zainteresowani, to trzeba poprawiać ten istniejący korytarz, który obecnie prowadzi przez Zbąszynek, Świebodzin do Rzepina i Frankfurt nad Odrą — dodał Malepszak. Dopytywany, czy poprawa parametrów obecnie wykorzystywanej linii oznacza też zwiększenie maksymalnej prędkości na niej - teraz to 160 km/h - wiceminister zaprzeczył. Mówimy o takich elementach, które zasadniczo pozwolą nam dojechać z Poznania do głównego dworca w Berlinie w dwie i pół godziny. To oznacza, że z Warszawy dojechalibyśmy do Berlina w nieznacznie poniżej pięciu godzin — ocenił. Niemieckie problemy Pytany o powody braku zainteresowania Niemiec budową KDP do Polski, Malepszak zwrócił uwagę na ich problemy z własną siecią kolejową. Mają duży problem z przepustowością, a chcą znacząco zwiększać liczby pociągów i pasażerskich, i towarowych. Połączenia wewnętrzne między głównymi aglomeracjami są dla nich priorytetem, a połączenia w kierunku naszej granicy po prostu takim priorytetem nie są — powiedział. Wolę rozmawiać ze stroną niemiecką o realiach. A realia to jest np. siódmy pociąg z Warszawy przez Poznań do Berlina w przyszłym roku. I drugi pociąg jadący z Gdyni przez Bydgoszcz, Poznań do Berlina w przyszłym roku. Chodzi o poprawę oferty — zaznaczył. Wiceminister zwrócił uwagę, że w ciągu ostatnich ośmiu lat o 80 proc. wzrosła liczba pasażerów podróżujących koleją między Warszawą i Berlinem oraz w relacji Poznań-Berlin. Dlatego, jeśli temat (KDP - PAP) nie jest traktowany jako priorytetowy, to po naszej stronie robimy to, co powinniśmy robić. Poprawiamy parametry, utrzymujemy w dobrym standardzie istniejącą linię prowadzącą przez Zbąszynek — powiedział. Dodał, że po opóźnieniach realizowana będzie także modernizacja trasy kolejowej między Berlinem a Szczecinem. Poinformował też, że podczas ostatniego spotkania z szefem kolei niemieckich rozmowy skoncentrowano na tym, co jest realne „z perspektywy następnych trzech lat”. W ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego między Warszawą i Łodzią ma powstać lotnisko, a system Kolei Dużych Prędkości, tzw. Y, ma połączyć Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Według założeń nowy port lotniczy zacznie działać pod koniec 2032 r. – jednocześnie z projektowanym odcinkiem KDP między Warszawą i Łodzią. Trasa do Poznania ma być gotowa w 2035 r. CZYTAJ TEŻ: — Platforma wręcz ostentacyjnie przeciwko realizacji CPK. Tusk i jego pełnomocnik minister Lasek chcą dalej tylko pozorować prace — RELACJA. Gorąca dyskusja w Sejmie ws. CPK! „Nasza ustawa jest o tym, by program powstał w pełnym zakresie, by powstał jak najszybciej się da” maz/PAP
PREV NEWSCzy zaliczka jest zwrotna Termin jest czesto mylony z zadatkiem
NEXT NEWSKanadyjska genera ostro krytykuje decyzje Donalda Trumpa. "Nie moge uwierzyc"
E-commerce czyli wielka szansa dla kazdego przedsiebiorcy
Ukad si w handlu zmienia sie na korzysc e-commerce a klienci coraz czesciej wybieraja zakupy w internecie. Doceniajac wygode oszczednosc czasu i pieniedzy chetnie kieruja sie w strone marketplace czyli wirtualnego odpowiednika galerii handlowej. Serwisy takie jak np. Amazon oferuja klientom dostep do wielu sklepow pod jednym wirtualnym adresem a przedsiebiorcom unikalna mozliwosc dotarcia do setek milionow kupujacych na caym swiecie. Dzieki intuicyjnym narzedziom kompleksowej obsudze logistycznej i marketingowej nawet mali i...
Rehn z EBC stopa procentowa przestanie byc restrykcyjna jeszcze w tym poroczu
Olli Rehn z Rady Prezesow EBC powiedzia ze bank centralny strefy euro jest przekonany o stabilizacji inflacji na docelowym poziomie 2 proc. a to oznacza ze stopa procentowa przestanie byc restrykcyjna jeszcze w tym poroczu informuje Bloomberg.
Zmiana w rozkadzie lotow Ryanair. Ciecia tras z Modlina
Ryanair przedstawi nowa siatke poaczen na wiosne i lato 2025. W nadchodzacym sezonie przewoznik postawi na mae lotniska. Pod noz poszy za to kolejne poaczenia z Modlina. O zmianach firma poinformowaa we wtorek 21 stycznia na konferencji prasowej.
Forum Energii by obnizyc ceny energii w Polsce trzeba poprawic warunki rozwoju OZE
Aby obnizyc ceny energii w Polsce trzeba poprawic warunki rozwoju OZE - uwazaja eksperci Forum Energii. Ich zdaniem nalezy m.in. obnizyc koszty administrowania tzw. linia bezposrednia z ktorej korzystaj duze zakady czerpiac bezposrednio energie ze zrode odnawialnych.
Evercore byczy rajd Nasdaq 100 jeszcze potrwa
Rich Ross szef analizy technicznej w Evercore ISI oczekuje ze Nasdaq 100 ktory niemal podwoi wartosc od 2023 roku bedzie nadal ros pomimo zwyzek rentownosci obligacji informuje Bloomberg.
Szef JPMorgan ceny amerykanskich akcji nieco zawyzone
Dyrektor generalny JPMorgan Chase Jamie Dimon oceni w rozmowie z CNBC ze obecne ceny amerykanskich akcji sa "nieco zawyzone". Jak zaznaczy stara sie byc ostrozny ze wzgledu na ryzyka wynikajace z deficytu budzetowego inflacji i wstrzasow geopolitycznych.