Blogs
Home/business/Jest decyzja srodowiskowa dla terminala w Swinoujsciu

business

Jest decyzja srodowiskowa dla terminala w Swinoujsciu

"Teraz bedziemy oczekiwac na pozwolenie na budowe. Zaczniemy od budowy tzw. drogi technicznej do terminala" - powiedzia wiceminister Marchewska.

Jest decyzja środowiskowa dla terminala w Świnoujściu!
February 03, 2025 | business

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował w poniedziałek o odrzuceniu skargi niemieckiej organizacji pozarządowej w sprawie budowy terminala w Świnoujściu. Marchewka przekazał, że wydana decyzja środowiskowa dla tej inwestycji jest ostateczna. Informację o odrzuceniu skargi na wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Szczecinie decyzję środowiskową dot. budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu wiceminister Marchewka przekazał w mediach społecznościowych. Jest ostateczna decyzja środowiskowa dla Terminala kontenerowego w Świnoujściu! Zaskarżenie przygotowane przez niemiecką organizację pozarządową nie zostało uwzględnione i uzyskaliśmy ostateczną decyzję środowiskową. Kolejny bardzo ważny krok w realizacji inwestycji wykonany — napisał Marchewka na platformie „X” i Facebooku. W rozmowie z PAP wiceminister przypomniał, że wydana przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska decyzja środowiskowa została zaskarżona w listopadzie 2023 r. zaskarżona przez niemiecką organizację Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern (BLV). Ekolodzy z Pomorza Przedniego zarzucili polskim organom administracyjnym, że wydając decyzję, nie wzięły pod uwagę wpływu inwestycji na Bałtyk i obszary chronione morza. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który jest odpowiedzialny za część lądową planowanego terminala kontenerowego, musiał uzupełnić dokumentację inwestycji. Port, który był wnioskodawcą tej decyzji, musiał wykonać szereg prac analitycznych i badawczych, np. trzeba było sprawdzić poziom hałasu podwodnego — powiedział PAP Marchewka. Wydana teraz przez GDOŚ decyzja jest ostateczna. Teraz będziemy oczekiwać na pozwolenie na budowę. Zaczniemy od budowy tzw. drogi technicznej do terminala — zapowiedział wiceminister. Przypomniał, że budowa nowego portu kontenerowego w Świnoujściu ma się zakończyć na przełomie 2028 i 2029 roku. Gdy terminal zostanie oddany do użytku będzie obsługiwać największe kontenerowce świata. Przed nami wielki impuls dla gospodarki, ale także wzmocnienie szeroko rozumianego bezpieczeństwa kraju — podkreślił Marchewka. Wiceminister w rozmowie z PAP zaznaczył, że obok procedury odwoławczej dot. decyzji środowiskowej pomyślnie zakończyło się też postępowanie dot. decyzji lokalizacyjnej dla terminala kontenerowego wydanej przez Wojewodę Zachodniopomorskiego. W maju 2024 r. decyzję lokalizacyjną zaskarżyło Miasto Świnoujście. Sprawa trafiła jesienią ubiegłego roku do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który odrzucił skargę samorządu. „ Budowa Terminala Kontenerowego w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu” to projekt, za którego lądową część odpowiada ZMPSiŚ, natomiast część morską inwestycji (m.in. przygotowanie nowego toru podejściowego o długości ok. 70 km) realizował będzie Urząd Morski w Szczecinie. Czekamy jeszcze na decyzje środowiskową dotyczącą inwestycji Urzędu Morskiego. W ostatnich miesiącach podpisaliśmy szereg umów na wykonanie prac dotyczących m.in. badania dna morskiego — podsumował Marchewka. Infrastrukturę głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu wybudować ma konsorcjum Qterminals z Kataru i Deme Concessions z Belgii. Część lądowa inwestycji ma kosztować ok. 1,2 mln zł. Koszty toru podejściowego szacowane są na 10 mld zł, natomiast budowa pirsu na 2,5 mld zł. kk/PAP

SOURCE : wpolityce_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS