Blogs
Home/science/"Kamien milowy" w lotnictwie. Samolot cywilny przeama bariere dzwieku

science

"Kamien milowy" w lotnictwie. Samolot cywilny przeama bariere dzwieku

Przeom w lotnictwie. Samolot cywilny XB-1 firmy Boom Supersonic przeama bariere dzwieku przekaza "Washington Post". Dziennik podkresla ze to kolejny krok w staraniach tej firmy o skonstruowanie naddzwiekowego samolotu pasazerskiego.

"Kamień milowy" w lotnictwie. Samolot cywilny przełamał barierę dźwięku
January 29, 2025 | science

Więcej informacji znajdziesz na stronie głównej Onetu Podczas lotu testowego na pustyni Mojave w Kalifornii, który odbył się we wtorek, samolot XB-1 trzykrotnie przekroczył barierę dźwięku. Jak pisze "WP", próba ta była kamieniem milowym dla firmy Boom Supersonic, producenta małych samolotów, która ma nadzieję sprawić, że naddźwiękowe podróże lotnicze będą dostępne dla każdego. Podczas pierwszego przekroczenia bariery dźwięku samolot osiągnął prędkość 1,122 macha. W ciągu kolejnych 20 minut maszyna jeszcze dwukrotnie uzyskała szybkość wyższą od dźwięku. Katastrofa samolotu w Sudanie Południowym. Nie żyje co najmniej 20 osób Wtorkowy lot odbył się w tej samej przestrzeni powietrznej, w której po raz pierwszy przełamano barierę dźwięku w 1947 r . Firma Boom Supersonic potrzebowała specjalnego pozwolenia od Federalnej Administracji Lotnictwa, aby móc przeprowadzić tę próbę. "Naddźwiękowy lot XB-1 pokazuje, że technologia naddźwiękowych lotów pasażerskich już nadeszła" – napisał w oświadczeniu Blake Scholl, szef Boom Supersonic. Następca Concorde nadchodzi? Czegoś takiego nie było od ponad 20 lat "WP" przypomina, że minęły ponad dwie dekady, odkąd Concorde, komercyjny naddźwiękowy odrzutowiec, po raz ostatni przewiózł ludzi przez Atlantyk. Legendarny projekt, który był wspólnym przedsięwzięciem rządów Wielkiej Brytanii i Francji, spełniał marzenia o szybkich podróżach między Europą a Ameryką, ale wysoka cena biletów sprawiała, że był poza zasięgiem większości podróżnych. Białorusini "porwali" polski samolot. Ściga ich Interpol Do wycofania Concorde'a przyczyniła się także katastrofa we Francji w 2000 r., w której zginęło 113 osób. Samoloty te ostatecznie przestały latać w 2003 r. Zdaniem "WP" władze Boom Supersonic są przekonane, że mogą pokonać bariery, które uziemiły Concorde'a i sprawić, że podróże naddźwiękowe będą przystępne cenowo i bardziej ekologiczne . Naddźwiękowy samolot Overture tej firmy ma być zaprojektowany tak, aby wykorzystywać zrównoważone paliwo lotnicze. Ekspert ostrzega przed przedwczesnym entuzjazmem Overture ma być samolotem pasażerskim, który będzie przewoził od 64 do 80 pasażerów. Będzie poruszał się z prędkością 1,7 macha, czyli 1,7 razy większą od prędkości dźwięku, a zatem ponaddwukrotnie szybciej niż zwykły samolot pasażerski. W czerwcu ub. roku firma ukończyła budowę fabryki Overture w Greensboro w Karolinie Północnej i poinformowała, że docelowo będzie w stanie produkować tam 66 maszyn rocznie. Niezwykły lot śledził cały świat. "Historyczny moment" "WP" cytuje amerykańskiego eksperta lotniczego Boba van der Lindena, według którego wtorkowy test dobrze wróży firmie Boom Supersonic, ale z drugiej strony najprawdopodobniej wkrótce pojawią się wyzwania, przed którymi stanął Concorde. — Długa, długa, długa droga między tym lotem testowym, a zbudowaniem naddźwiękowego samolotu pasażerskiego – powiedział van der Linden. — I kolejne pytanie dotyczące transportu naddźwiękowego brzmi: czy jest na to rynek? Czy rozwiązali problemy, z którymi nie poradził sobie Concorde? To wciąż nie jest pewne — dodał.

SOURCE : wiadomosci
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS