business
Maso jeszcze podrozeje. Tyle zapacimy za produkt
Maso pozostaje najbardziej poszukiwanym produktem promocyjnym. Czesc siedzi handlowych ograniczya jednak znizki ze wzgledu na zbyt gwatowne zmiany cen. Tymczasem konsumenci moga jeszcze odczuc wzrost.
Jak wynika z raportu UCE Research, w 2024 r. sieci handlowe urządziły średnio o 12,5 proc. mniej promocji na masło niż rok wcześniej. Według ekspertów trend może się utrzymać w kolejnych miesiącach, czego skutkiem może być dalszy wzrost cen Serwis Interia.pl wskazuje, że w 2024 r. w sieciach handlowych było o 12,5 proc. mniej promocji na masło niż w poprzednim roku. „W tym samym czasie masło podrożało w sklepach średnio o 7,2 proc. r/r. Największe podwyżki odnotowano w supermarketach (+11,3 proc.), sieciach cash & carry (+9,9 proc.) i sklepach convenience (+9,7 proc.), a najmniejsze – w dyskontach (+1,2 proc) i hipermarketach (+2,6 proc.)” – czytamy. Gwałtowny wzrost cen masła Podsumowując cały ubiegły rok, można powiedzieć, że cena 200-gramowej kostki masła wyniosła średnio około 6,4 zł. Warto jednak zwrócić uwagę na znaczne wahania cenowe. Na początku 2024 roku za kostkę mogliśmy zapłacić mniej od – 14,3 do – 4,4 proc. Natomiast już od sierpnia do grudnia ceny poszybowały w górę, wynosząc od 25,1 do 37,5 proc. Rekord pod tym względem został pobity na początku grudnia, gdy za kostkę masła trzeba było zapłacić prawie 10 zł . Analiza UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy Blix wskazuje, że mniejszej liczbie promocji na masło w ubiegłym roku towarzyszył równoległy 12-proc. wzrost liczby akcji rabatowych dotyczących innych produktów. To jednak masło było i wciąż jest najczęściej poszukiwanym przez konsumentów produktem promocyjnym. Dalszy wzrost cen masła jest prawdopodobny Jak wskazuje Julita Pryzmont, ekspert z Hiper-Com Poland, w 2025 roku ceny masła mogą być bardziej stabilne niż w 2024 roku, choć – jak podkreśla – wzrosty w pierwszych miesiącach roku są nadal prawdopodobne. – Średnia cena kostki masła o wadze 200g w 2025 roku prawdopodobnie wyniesie około 6,8–7 zł, przy założeniu umiarkowanego wzrostu kosztów i utrzymania wysokiej konkurencji między sieciami. Konsumenci powinni jednak przygotować się na znaczne zróżnicowanie cen w zależności od formatu sklepu oraz okresu roku – powiedziała Pryzmont, cytowana przez portal Interia.pl Jak zaznaczyła ekspert, "stabilizacja cen może nastąpić dopiero w jego drugiej połowie roku, i to pod warunkiem że inflacja zacznie wyhamowywać, co wpłynęłoby na ograniczenie presji kosztowej w handlu detalicznym". Czytaj też: Tak rosną ceny w Polsce. Najnowsze dane GUS Czytaj też: Interwencyjna sprzedaż masła. Eksperci: Może doprowadzić do wzrostu inflacji
PREV NEWSSchrony i miejsca ukrycia na osiedlach. Szef MSWiA To przeozy sie na wzrost cen mieszkan
NEXT NEWSTV Republika ma nowy pomys na przyciagniecie widzow
Inflacja w strefie euro znow rosnie. Moze byc gorzej
Wzrost cen w gospodarce Eurolandu ponownie przyspieszy. Stanowic to bedzie wyzwanie dla wadz monetarnych szczegolnie ze zagrozenie wyzszymi cami jaki zapowiada amerykanski prezydent moze dodatkowo wzmocnic presje inflacyjna.
Soowow tania energia warunkiem konkurencyjnosci Europy
- Europa musi miec dostep m.in. do taniej energii aby byc konkurencyjna. W Polsce potrzeba radykalnych dziaan w obszarze energetyki - oceni Micha Soowow.
Mapa GPW Allegro Asseco Poland Eurotel Creepy Jar i Bioceltix w centrum uwagi
Rozpoczecie wojny celnej przez Donalda Trumpa kadzie sie cieniem na rynkach akcji.
Spada ruch w centrach handlowych. W niektorych regionach 10 proc. mniej klientow
Popularnosc galerii handlowych spada. W 2024 roku liczba wizyt w tych obiektach spada o 35 proc. choc jeszcze rok wczesniej rosa o blisko 5 proc. Najgorzej galerie wypady w czwartym kwartale. Czy Polacy na dobre przenosza zakupy do internetu
Mieszane dane inflacyjne z Europy. Ogolny wydzwiek jednak sprzyjajacy
Wprawdzie wskazniki rocznej dynamiki cen w styczniu w strefie euro zaskoczyy negatywnie czyli okazay sie wyzsze od prognoz ale w ujeciu miesiecznym doszo wrecz do deflacji. To oznacza ze podwyzki cennikow na poczatku roku nie okazay sie problemem ktory mogby przyprawic EBC o bol gowy.
Kantar wiecej Polakow je jabka regularnie
Jabka sa hitem eksportu najpopularniejszym owocem a od stycznia br. oficjalnym owocem polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Jabka sa na fali. Co najistotniejsze rosnie liczba osob regularne jedzacych jabka. Wzrosa ona "styczen do stycznia" o 13 mln osob zbliza sie do 10 mln.