Blogs
Home/business/Maso drozeje promocji coraz mniej. Eksperci przewiduja dalsze wzrosty cen

business

Maso drozeje promocji coraz mniej. Eksperci przewiduja dalsze wzrosty cen

W 2024 r. sieci handlowe ograniczyy liczbe promocji na maso o 125 proc. w porownaniu z rokiem poprzednim wynika z raportu UCE Research. Eksperci ostrzegaja ze trend ten moze sie utrzymac co przeozy sie na dalszy wzrost cen tego podstawowego produktu spozywczego.

January 21, 2025 | business

Z raportu UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy Blix wynika, że choć promocji na masło było mniej, to liczba akcji rabatowych na inne produkty wzrosła o 12 proc. Mimo to masło pozostaje jednym z najczęściej poszukiwanych przez konsumentów produktów promocyjnych. Piotr Biela z Grupy Blix zauważył, że Ekspert wyjaśnił, że sieci handlowe miały do wyboru trzy strategie: utrzymanie dotychczasowych cen promocyjnych i częstotliwości promocji kosztem budżetu, podniesienie cen promocyjnych przy zachowaniu częstotliwości lub zmniejszenie liczby promocji przy utrzymaniu atrakcyjnych cen. "Większość sieci zdecydowała się na tę ostatnią opcję" – podkreślił Biela. Największe ograniczenia w liczbie promocji na masło odnotowano w sieciach cash & carry (spadek o 25 proc.), supermarketach (24,6 proc.) i hipermarketach (15,3 proc.). Z kolei dyskonty zwiększyły liczbę promocji o 16,6 proc., a sieci convenience o 1,8 proc. Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland wskazała, że sieci stosujące wyższe marże bardziej odczuły presję inflacyjną i rosnące koszty operacyjne, co zmusiło je do ograniczenia promocji na produkty szybko rotujące, takie jak masło. Dyskonty, które opierają się na wysokim wolumenie sprzedaży, mogły natomiast pozwolić sobie na intensyfikację promocji, by przyciągnąć klientów wrażliwych na ceny. Biela zwrócił uwagę, że w wyniku "wojny dyskontów" o ceny masła sieci handlowe zrezygnowały z dalszego obniżania cen tego produktu, uznając, że przy niestabilnym rynku nie przyniesie to oczekiwanych efektów. - Obecnie sieci podnoszą ceny, by zarobić na kolejne promocje. Masło staje się jednak coraz bardziej niewygodnym produktem dla sieci, co może skutkować dalszym spadkiem liczby promocji – dodał ekspert. Julita Pryzmont przewiduje, że - Średnia cena kostki masła o wadze 200 g w 2025 r. prawdopodobnie wyniesie ok. 6,8-7 zł, przy założeniu umiarkowanego wzrostu kosztów i utrzymania wysokiej konkurencji między sieciami. Stabilizacja cen może nastąpić dopiero w drugiej połowie roku, pod warunkiem wyhamowania inflacji – podsumowała ekspertka. Analiza UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy Blix objęła ponad 5,2 tys. cen detalicznych masła, zarówno regularnych, jak i promocyjnych. Badaniem objęto wszystkie główne formaty sklepów: dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience oraz cash & carry. Wszystkie ceny przeliczono do standardowej wielkości kostki masła o masie 200 g.

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS