Blogs
Home/business/Babcia i dziadek na zakupach. Niektore branze o nich zapomniay

business

Babcia i dziadek na zakupach. Niektore branze o nich zapomniay

Nie zawsze babcia to staruszka z balkonikiem a dziadekto zgarbiony pan z laseczka. Obecnie wielu z nich prowadzi aktywne zycie ipodczas zakupow poszukuje raczej zegarka mierzacego liczbe krokow i suplementowdiety dla aktywnych osob w swoim wieku niz sprzetu rehabilitacyjnego i pieluchdla dorosych. Sprawdzilismy jak wyglada rynek produktow i usug dla seniorow.

Babcia i dziadek na zakupach. Niektóre branże o nich zapomniały
January 21, 2025 | business

Nie zawsze babcia to staruszka z balkonikiem, a dziadekto zgarbiony pan z laseczką. Obecnie wielu z nich prowadzi aktywne życie ipodczas zakupów poszukuje raczej zegarka mierzącego liczbę kroków i suplementówdiety dla aktywnych osób w swoim wieku niż sprzętu rehabilitacyjnego i pieluchdla dorosłych. Sprawdziliśmy, jak wygląda rynek produktów i usług dla seniorów. fot. Włodzimierz Wasyluk / / Forum Jak twierdzi MarzenaRudnicka, fundatorka think-tankuKrajowy Instytut Gospodarki Senioralnej oraz prezeska grupy SilverHUB, według definicji zawartej w Ustawie o Osobach Starszych każdy, kto ma 60 lati więcej jest osobą starszą. – W naszym krajupopulacja tych osób sięga prawie 10 milionów osób, co stanowi 25 proc.społeczeństwa – mówi Bankier.pl Marzena Rudnicka. – Jednak warto zwrócić uwagę, że seniorzy to niezwykle zróżnicowana grupaodbiorców. Jedni siedzą w domu, inni jeżdżą nanarty Według Jolanty Cieśli, zesklepu medycznego „Remedium” we Wrocławiu, to co kupują starsi klienci, zależyprzede wszystkim od ich stanu zdrowia. – Jest bardzo dużezapotrzebowanie na artykuły dla seniorów. To bardzo obecnie bardzo duży rynek –mówi Bankier.pl Jolanta Cieśla. – Ci sprawniejsi przychodzą po skarpetki bezuciskowe,poduszki ergonomiczne, wkładki do butów, produkty przeciwżylakowe czy wkładkihigieniczne. Z kolei ci z większymi problemami zdrowotnymi kupują też laski ibalkoniki. Natomiast jak twierdziWiesław Piotrowski, 72-latek z Gdańska, dzięki temu, że uprawia sport, na razieartykuły przeznaczone stricte dla seniorów nie są mu potrzebne. Natomiastbardzo ucieszył się, gdy na gwiazdkę dostał od syna smartwatcha mierzącegoliczbę kroków i dystans, jaki pokonuje każdego dnia. – Osoby w moim wiekuto bardzo zróżnicowana grupa – mówi Bankier.pl Wiesław Piotrowski. – Mamznajomych, którzy są dość schorowani i rzadko wychodzą z domu, ale też takich,z którymi co roku jeżdżę w góry na narty. Każdy z nas ma inne potrzeby. Popyt zależy od stanu zdrowia Jak twierdzi MarzenaRudnicka, częstym kryterium podziału grup targetowych jest stan zdrowia, a co zatym idzie, poziom samodzielności osób starszych. – Grupa osób 80+zasadniczo wymaga wsparcia zarówno w zdrowiu, jak i w opiece. Z uwagi na to, żekobiety żyją kilka lat dłużej niż mężczyźni, późna starość ma twarz samotnejkobiety prowadzącej jednoosobowe gospodarstwo domowe – mówiprzedstawicielka KIGS. – O tychnajstarszych osobach rzeczywiście możemy mówić, że potrzebują opiekidługoterminowej oraz specjalnych produktów i usług m.in. opasek SOS, chodzików,systemów montowanych w łazienkach i kuchni pozwalających na samodzielne ibezpieczniejsze funkcjonowanie. To też rynek aparatów słuchowych, wózków,specjalistycznych łóżek oraz jednorazowych pieluch dla dorosłych. Ciekawostką jestto, że w Japonii obecnie sprzedaje się więcej pieluch dla dorosłych niż dladzieci. Według Marzeny Rudnickiej w Polsce świetnie ma się takżesprzedaż suplementów diety i leków,gdzie jesteśmy w europejskiej czołówce. Również przemysł obuwniczy od dawna widzi potrzebystarszych osób i produkuje odpowiednio wygodne i stabilne buty. Konsumenci wykluczeni technologicznie? Jak twierdzi prezeskagrupy SilverHUB, na rynku widoczne jest zderzenie dwóch trendów: największej w historiizmiany demograficznej z rewolucją technologiczną, przez co dochodzi do niebywałego wykluczeniakonsumenckiego z powodu nienadążania za technologiami przez starszych klientów . – Bezkasowe oddziały wbankach, samoobsługowe kasy, rabaty tylko z aplikacją. Już nawet rower miejskiciężko wypożyczyć bez aplikacji – mówi Marzena Rudnicka. – Tymczasem według badań Krajowego InstytutuMediów, aż 47 proc. telefonówkomórkowych osób starszych to wciąż nie smartfony, ale urządzenia z klawiszami. Więźniowie czwartego piętra Jak twierdzi ekspertka branżą, która wciąż śpi, mimo że nie ma to ekonomicznego uzasadnienia, jest rynek mieszkaniowy. – Wciąż mamy lukęmiędzy zamieszkiwaniem u siebie a domem seniora – uważa MarzenaRudnicka. – Część mieszkań znajduje się wbudynkach bez wind. Pojawiło się już nawet określenie „więźniowie czwartego piętra”, dotyczące osób starszychzamieszkujących w takich lokalach. Zkolei wielu seniorów żyje w domachrozsianych w małych miasteczkach i wsiach, gdzie mówi się o tzw. „paradoksiejednej mili”. Oznacza to, że mają oni za daleko, aby uczestniczyć w życiuspołecznym, bo brak transportu publicznego wyklucza taką aktywność. Tymczasem w wielu krajach od lat funkcjonują osiedladla osób starszych, gdzie mieszkają oni jak u siebie, samodzielnie, ale jednakz asystą opiekunek i ze wsparciem lekarzy. Co najważniejsze, nie są odizolowanispołecznie. Takie formy zamieszkiwania można także miksować na osiedlachwielopokoleniowych, co ma jeszcze lepszy skutek dla zdrowia i kondycji a przedewszystkim jakości życia seniorów. Rynek sam wymusi zmiany? Według ekspertki dostosowaniesklepów, centrów handlowych, kin, transportu, a nawet parków wciąż nie odpowiada skali potrzeb seniorów. – W przyszłości czekanas przyspieszenie procesu starzenia się społeczeństwa i już za 25 lat 40proc. Polaków będzie miało 60 lat i więcej. – twierdziMarzena Rudnicka. – Zatem ten przedsiębiorcawygra wyścig do portfeli seniorów, który nie zapomni o ichszczególnych potrzebach wynikających zumiejętności, percepcji i stanu zdrowia. Demograficzna ręka rynku wymusi zatemzmiany na rynku zarówno konsumenckim, jak i pracy, gdzie pojęcie inkluzwnościwiekowej nie będzie jedynie deklaracją z obszaru społecznej odpowiedzialnościbiznesu, a rzeczywistą zmianą kursu na tzw. silversów – dodaje. Wiele wskazuje więc nato, że przedsiębiorcy, którym zależy na rozszerzeniu własnej grupy odbiorców,będą musieli wziąć poważnie pod uwagę potrzeby seniorów i dostosować oferty doich szczególnych wymagań. Źródło:

SOURCE : bankier
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS