Blogs
Home/science/Krajowa Izba Klastrow Energii inicjatorem parlamentarnego zespou ds. energetyki rozproszonej i innowacji

science

Krajowa Izba Klastrow Energii inicjatorem parlamentarnego zespou ds. energetyki rozproszonej i innowacji

20 listopada w Sejmie RP odbyo sie pierwsze spotkanie parlamentarnego zespou ds. energetyki rozproszonej elektromobilnosci i innowacji. Zgromadzio ono ponad 100 uczestnikow z roznych sektorow zwiazanych z energetyka transportem zeroemisyjnym i innowacjami z caej Polski.

November 22, 2024 | science

Spotkanie zespołu parlamentarnego do spraw kluczowych obszarów miało na celu omówienie aktualnych wyzwań oraz pomysłów na przyszłość, a także wzmocnienie współpracy między branżami i ustawodawcą. Jego przewodniczącym jest Artur Łącki, szef zespołu parlamentarnego Województwa Zachodniopomorskiego. Jednym z inicjatorów powstania zespołu była Krajowa Izba Klastrów Energii i OZE. Albert Gryszczuk, innowator i twórca pierwszego polskiego elektrycznego samochodu dostawczego e-VanPL, zwrócił uwagę na intensywny rozwój rynku pojazdów elektrycznych. Jego zdaniem, inwestycje w nowoczesne technologie oraz infrastruktura ładowania są niezbędne, aby ułatwić przejście na transport zeroemisyjny. - Widzimy ogromny potencjał w tej dziedzinie. Dziś do dyspozycji mamy polskie technologie firm płacących podatki w Zgorzelcu, w Województwie Dolnośląskim i dla Polski – podkreślił Albert Gryszczuk. Krzysztof Burda z Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności zwrócił uwagę na znaczenie harmonizacji działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. - Musimy działać wspólnie, aby zrealizować nasze cele. Wspieranie innowacji w obszarze transportu zeroemisyjnego jest kluczowe dla przyszłości naszej gospodarki oraz walki ze zmianami klimatycznymi – powiedział Burda. Ważnym momentem spotkania było wystąpienie Tadeusza Krupińskiego z Krajowej Izby Klastrów Energii i OZE, który przedstawił wizję zupełnie nowego modelu polskiego sytemu energetycznego. - Współpraca między różnymi sektorami jest kluczem do osiągnięcia naszych wspólnych celów. W zespole parlamentarnym widzimy potencjał do realnych zmian, które zmienią oblicze polskiej energetyki i transportu. Potrzebne jest ministerstwo ds. energetyki skupiające zagadnienia energetyki. Obecnie polska energetyka jest rozproszona, ale niestety głównie po wielu ministerstwach – podsumował Tadeusz Krupiński. W kontekście transportu publicznego, Piotr Śladowski z autobusu Pilea mówił o rosnącej potrzebie elektryfikacji floty transportu miejskiego .- Autobusy elektryczne to nie tylko przyszłość, ale i teraźniejszość. Musimy zainwestować w nowe rozwiązania, aby zredukować emisje i poprawić jakość życia w miastach. Potrzebujemy decyzji od właściciela, rządu, by rozwijać firmę. W przyszłym roku otwiera się portfel zamówień – zaznaczył. O istotnym aspekcie transformacji, jakim są potrzeby kadrowe branży mówiła dr Magdalena Lazarek. - Wzrost sektora energii odnawialnej i elektromobilności stworzy nowe miejsca pracy, ale wymaga to odpowiedniego przygotowania kadry. Musimy inwestować w edukację i szkolenia – stwierdziła Lazarek z Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie. Natalia Kaczmarek, wskazując na wyzwania nowego przemysłu, podkreśliła potrzebę dostosowania przepisów do dynamicznie zmieniających się warunków rynku. - Regulacje muszą iść w parze z postępem technologicznym, aby nie blokować innowacji, które mogą przynieść korzyści ekologiczne i ekonomiczne – dodała Kaczmarek. Łukasz Szeląg z Wojewódzkiej Rady Rynku Pracy w Szczecinie mówił o roli lokalnych instytucji w kreowaniu nowych miejsc pracy w obszarze zrównoważonego transportu. - Naszym zadaniem jest wspieranie rozwoju lokalnego rynku pracy w zgodzie z trendami rozwoju branż związanych z zieloną energetyką – zauważył Szeląg. Mateusz Gawroniak jako przedstawiciel nowoczesnych serwisów dla elektrycznych aut podkreślił znaczenie odpowiedniej infrastruktury serwisowej. - Aby przyspieszyć adaptację pojazdów elektrycznych, musimy wyjść naprzeciw potrzebom właścicieli tych aut, oferując im usługi na najwyższym poziomie – podkreślał Gawroniak. Przedstawiciele samorządów wskazywali na potrzebę uruchomienia środków dla miast. - Mamy gotowe projekty na transformację energetyczną w miastach. Może zamiast budowy dużych spalarni budujmy małe obiekty rozwiązując problem odpadów i ekologicznych źródeł energii - mówił Maciej Żebrowski, burmistrz Wałcza. - ⁠e-Fasiąg może wozić turystów nad morzem i w górach. To budowa nowoczesnej oferty turystycznej. Możemy wozić turystów nad Morskie Oko w Zakopanem czy w Białowieży na bazie tego pojazdu - zwracał uwagę Albert Gryszczuk. Przed i po spotkaniu zespołu parlamentarnego, przed Sejmem były prezentowane pojazdy elektryczne polskiej produkcji e-VanPL i autobus PILEA. Parlamentarzyści mogli na własne oczy przekonać się, jak duży potencjał drzemie w polskich przedsiębiorcach z branży elektromobilności. Dyskusje toczyły się w atmosferze silnego zaangażowania i nadziei na przyszłość, a zgromadzeni uczestnicy, w tym parlamentarzyści, podkreślali, że wspólnie mogą osiągnąć wiele w zakresie zrównoważonego rozwoju i innowacji w Polsce. Kontakt dla mediów: Anna Garwolińska 602 260 026 [email protected] Źródło informacji: GGC

SOURCE : wiadomosci
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS