entertainment
Fenomen sukcesu Valve Jak Gabe Newell doszed do gamingowego mocarstwa
Gabe Newell to jedna z najbardziej prominentnych postaci gamingu a firma Valve ktora do niego nalezy co rusz daje o sobie znac nieprzerwanie od 1996 roku. Choc w przeszosci droga do rynkowego potentata nie bya usana rozami podmiot stworzony przez amerykanskiego biznesmena dumnie moze nosic nazwe jednej z wazniejszych firm w historii sektora gier wideo.
Może nie wszyscy wiedzą, ale już od swoich wczesnych lat młodości powiązał swoją karierę z szeroko pojętą . We wczesnych latach 80. amerykański twórca gier porzucił Uniwersytet Harvarda i znalazł zatrudnienie w Microsofcie. Tam spędził całkiem spory kawałek, bowiem aż 13 lat, współtworząc m.in. systemy operacyjne Windows. W 1996 roku Newell wraz ze swoim partnerem Mike Harringtonem opuścili załogę i "poszli na swoje". Tak właśnie powstała firma Valve, której Gabe był sternikiem. Przedsiębiorstwo specjalizowało się od samego początku w tworzeniu wysokiej jakości gier wideo. . Przygody naukowca Gordona Freemana mocno zaakcentowały swoją obecność w gamingu. HL zyskał uznanie krytyków i wpasował się w preferencje szerokiej rzeszy graczy. Dwa lata po wyprodukowaniu pierwszej gry pod własnymi skrzydłami, drogi Newella z Harringtonem rozeszły się. Ten drugi odsprzedał swoje udziały popularnemu Gabenowi. Jednak to nie oryginalny Half-Life, a kontynuacja w postaci Half-Life 2 jest bezapelacyjnie najbardziej uznaną grą z serii i jedną z najlepszych produkcji, które zadebiutowały w pierwszej dekadzie bieżącego już wieku. Od debiutu pierwszej części cyklu do powstania "dwójki" minęło aż sześć lat. Fani nie mieli jednak wówczas wątpliwości - warto było czekać. Do tej pory marka Half-Life jest jedną z tych najistotniejszych w całym portfolio , choć nie zawsze było łatwo, gdy spojrzymy w odległe karty historii. Ponad dwadzieścia lat temu Valve, będąc początkującą w branży firmą, toczyło batalie sądowe z firmą wydawniczą Vivendi. Valve po wszystkich sporach stało na krawędzi bankructwa. Podmiot został uratowany przez... młodego stażystę Andrewa, któremu udało się znaleźć przełomowy dowód wskazujący, że Vivendi chciało za wszelką cenę doprowadzić do upadku Valve. Rewolucyjna wygrana sądowa sprawa i zawarta przy tym ugoda pozwoliła firmie Newella uzyskać pełne prawa do marki Half-Life, a jako że sam wyrok zapadł dosłownie moment przed premierą Half-Life’a 2, możemy mówić o naprawdę potężnej dawce szczęścia. to kluczowa pozycja w portfolio Valve, ale nie jedyna. Jest przynajmniej kilka innych, które pozwoliły definiować siłę firmy na przestrzeni ostatnich lat. Ważnym ogniwem jest oczywiście marka Counter-Strike, która już od wielu lat rozgrzewa miłośników pierwszoosobowych taktycznych strzelanek. Popularny CS pełnymi garściami czerpał z dziedzictwa Half-Life’a - pierwotnie gra stanowiła modyfikację tejże produkcji. Nie będzie dużym nadużyciem jeśli pokusimy się o tezę, że seria odegrała kluczową rolę w kształtowaniu się i rozwoju branży sportu elektronicznego. Dość powiedzieć, że łączna pula nagród we wszystkich turniejach w grach CS:GO i CS 2 wyniosła ok. 190 mln dolarów. Równie cenną marką na esportowym radarze jest stworzona w 2013 roku przez Valve Corporation gra . Obok League of Legends należącego do firmy Riot Games, to właśnie Dota króluje w gatunku MOBA i kształtuje nowe trendy w obszarze sportu elektronicznego. Ze stworzenia i utrzymania największej na rynku platformy do dystrybucji cyfrowych gier. Mowa oczywiście o popularnym Steamie, bez którego wielu graczy komputerowych wręcz nie wyobraża sobie funkcjonowania obecnej elektronicznej rozrywki. I słusznie. Standardowe płyty z grami i wydania pudełkowe coraz silniej przechodzą do lamusa, a w epoce dostępu do szybkiego połączenia internetowego znaczenie takich serwisów jak Steam, gdzie zakup i pozyskanie gry odbywa się za pośrednictwem kilku kliknięć - jest na wagę złota. . Od tamtej pory platforma zyskała wiele aktualizacji i usprawnień. Funkcje, intuicyjność i dostępność Steama wpływają na fakt, że jest to bezkonkurencyjnie największy i najpopularniejszy tego typu serwis. Łączna liczba miesięcznych aktywnych użytkowników Steama przekracza 130 milionów. Każdego dnia w rozmaitych grach zatapia się blisko 70 milionów unikalnych graczy. Steam liczy sobie ponad 100 tys. różnorakich gier, a w samym ubiegłym roku asortyment produkcji wzrósł o prawie 19 tys. pozycji. W skrócie: jesteś pecetowym graczem - to musisz mieć założone konto na Steamie. to jednak nie tylko producent ważnych dla branży gier wideo i założyciel największego serwisu z grami, ale także kluczowy podmiot na rynku... przenośnych konsol do grania. Za kilka dni swoją trzecią rocznicę obchodzić będzie Steam Deck, czyli tak naprawdę przenośny mały komputer do grania stworzony z myślą o obsłudze szerokiej biblioteki Steama. Steam Deck dzięki nie najwyższej cenie i dosyć wydajnym podzespołom jest w stanie uruchomić większość produkcji - od zręcznościowych, po RPG, wyścigowe czy nawet multiplayer. Z kolei dzięki mobilności i małym gabarytom granie na tym sprzęcie jest możliwe niemal w każdym miejscu na świecie. Po ogromnym sukcesie Steam Decka (wiele miesięcy jest bestsellerem na Steamie) zrodziła się jeszcze większa moda na przenośne konsole do elektronicznej rozrywki. W kolejnych miesiącach i latach na rynku zadebiutowały m.in. Asus ROG Ally czy też Lenovo Legion Go, a swoich szans spróbował także producent MSI z konsolą Claw wprowadzoną na rynek w ubiegłym roku. Okazuje się jednak, że korporacja wcale nie szczyci się tak gargantuicznymi rozmiarami jak konkurenci. Gabe Newell jako sternik tego wszystkiego, posiada pod sobą jedynie 336 pracowników (dane z 2021 roku). Przykładowo Ubisoft zatrudnia blisko 19 tys. ludzi, a Electronic Arts niecałe 14 tys. osób. Valve Corporation poszczycić może się za to wydajnością i efektywnością. Dokładne liczby nie są znane, ale wiemy, że przedsiębiorstwo generuje większe przychody na jednego pracownika niż... Facebook. Współczynnik ten w przypadku platformy Marka Zuckerberga wynosi aż 780 tys. dolarów. Przyszłość Valve jawi się w jaskrawych barwach. Aktualnie firma zajmuje się poprawianiem , który nie zaliczył udanego debiutu. Stale rozwijana jest oferta przenośnych konsol (nowe wersje), platforma Steam otrzymuje cenne i regularne aktualizacje, a na horyzoncie pojawiły się wieści o nadchodzącej wyczekiwanej premierze gry Half-Life 3.
PREV NEWSNagrody Grammy rozdane. Beyonce z prestizowym wyroznieniem
NEXT NEWSWiadomo kiedy kabarety wroca do Telewizji Polskiej. To juz pewne
Shakira grzmi ze sceny po decyzjach Donalda Trumpa o deportacjach "Zawsze bede walczyc u waszego boku"
Podczas tegorocznej gali Grammy nie zabrako akcentow politycznych. Shakira odniosa sie do sow Donalda Trumpa na temat imigrantow. Nie gryza sie w jezyk.
Nagrody Grammy rozdane. Beyonce z prestizowym wyroznieniem
Beyonce Kendrick Lamar i Chappell Roan w gownych rolach podczas rozdania muzycznych nagrod Grammy w Los Angeles. Akademia Sztuki i Techniki Rejestracji przyznaa nagrody w ponad 90 kategoriach.
Wiadomo kiedy kabarety wroca do Telewizji Polskiej. To juz pewne
Cykl kabaretowy na jakis czas znikna z Telewizji Polskiej. Wiadomo jednak kiedy mozna spodziewac sie go z powrotem. Fani beda musieli poczekac.
By Dominika KowalskaGrammy 2025. Synowie Shakiry skradli show. Zapozowali w identycznych stylizacjach
Shakira w swoim przemowieniu na Grammy 2025 zwrocia sie do swoich synow ktorzy sa jej ogromnym wsparciem. W sieci pojawiy sie zdjecia chopcow. Internauci sa zgodni ze dzieci piosenkarki skrady show tego wieczoru.
Grammy 2025. O tym wystepie mowia wszyscy. Jego akrobacje podbijaja internet
Podczas rozdania nagrod Grammy widzowie mogli podziwiac takze wystepy przeroznych gwiazd. Jednym z wystepow ktory zapad wszystkim w pamiec by ten Bensona Bonne'a. Artysta swoimi akrobacjami skrad cae show.
Taylor Swift wielka przegrana Grammy 2025. Wrocia do domu z niczym
Podczas gdy swiata reflektorow skupiay sie na lsniacej kreacji Taylor Swift zaprojektowanej przez Vivienne Westwood podczas gali Grammy oczekiwania zwiazane z jej nominacjami rozwiay sie jak dym. Mimo ze jej najnowsze dzieo "The Tortured Poets Department" odnioso komercyjny sukces zdobywajac serca fanow na caym swiecie to jednak nie przeozyo sie to na statuetki Grammy.