business
Wycofanie produktu z rynku jak sie zabezpieczyc
Koszty akcji wycofania produktu moze pokryc ubezpieczenie. W jakich sytuacjach taka polisa zadziaa
Firmom nie zawsze udaje się trafić z ofertą w gusta klientów. Czasem produkt może wywołać nawet tak duże kontrowersje, że jego wytwórca decyduje się na wycofanie go z rynku. W ostatnim czasie głośno było o takim przypadku dotyczącym spółki OLV, znanej z produkcji musów owocowych dla dzieci w tubkach, sprzedawanych pod marką Owolovo. Gdy wyprodukowała serię tubek z alkoholem Voodoo Monkey, konsumenci od razu skojarzyli ten produkt z musami owocowymi dla dzieci. W sieci zawrzało. Pod naciskiem opinii publicznej OLV szybko zdecydowało się na wycofanie całej partii produktów z rynku i natychmiastowe wstrzymanie produkcji. W oświadczeniu przesłanym do mediów zarząd przeprosił za zaistniałą sytuacją i wyraził żal, że produkt Voodoo Monkey wzbudził negatywne i niezamierzone skojarzenia, pomimo że został wyprodukowany i oznaczony zgodnie z przepisami. Reakcja producenta była szybka i zdecydowana. Trzeba jednak pamiętać, że cała akcja może go kosztować krocie. Samo wycofanie produktów z rynku to ogromne koszty, a poza tym jest jeszcze kwestia skazy na wizerunku. Czy można się było zabezpieczyć na taki przypadek? Niestety nawet jeśli OLV miało ubezpieczenie wycofania produktu z rynku (tzw. product recall), to w takiej sytuacji ubezpieczyciel raczej nie wypłaci odszkodowania. – Taka polisa ma szansę zadziałać, gdy wycofanie zostało nakazane przez właściwy organ władzy publicznej - albo w sposób rozsądny powinno być uznane za niezbędne, by uniknąć albo przeciwdziałać wystąpieniu szkody osobowej. O ile mi wiadomo, w przypadku firmy OLV ani Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ani Główny Inspektor Sanitarny nie wydali komunikatu o konieczności wycofania alkotubek z rynku. Ponadto sam producent w rozumieniu ogólnych warunków ubezpieczeń nie identyfikował możliwości wystąpienia szkody osobowej. Cała akcja miała bardziej wydźwięk marketingowy, a firma wszystkie koszty musiała wziąć na siebie. Za swój błąd po prostu drogo zapłaci – mówi Marceli Drabek, prezes kancelarii brokerskiej Brokerzy Śląscy. Przedsiębiorcy zwykle kupują ubezpieczenie wycofania produktu z rynku na wypadek, gdyby okazał się on wadliwy. – Dotyczy to sytuacji, w których jego normalne użycie nie jest bezpieczne – mówi Marcin Chudy, dyrektor do spraw obsługi klienta w firmie brokerskiej Marsh Polska. Na rynku dostępnych jest kilka wariantów takiej polisy - przede wszystkim typowe ubezpieczenie wycofania produktu z rynku, tzw. product recall, specjalistyczna polisa CPI (contaminated product insurance), skierowana do branży spożywczej albo klauzula rozszerzająca ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Dostępne są warianty polisy chroniącej na wypadek wycofania produktu z rynku oparte na rodzajach przesłanek związanych z koniecznością dokonania takiej akcji. Pierwszy wariant to roszczenie osoby trzeciej, czyli sytuacja, w której podmiot inny niż producent odkrył wadliwość produktu. Natomiast drugi to odkrycie wadliwości produktu przez producenta. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo produktu, jest ono rozumiane bardzo szeroko i należy tutaj uwzględnić kategorie konsumentów (zwłaszcza dzieci), cechy i właściwości produktu, jego oddziaływanie na inne produkty, a także wygląd i prezentację. Znaczenie ma też odpowiednie oznakowanie, instrukcja użycia i obsługi, sposób przechowywania oraz wszelkie dane lub informacje pochodzące od producenta. – Producent ponosi zatem bardzo szeroką odpowiedzialność. Dlatego przy zawieraniu umowy ubezpieczenia należy uwzględnić wszelkie możliwe czynniki ryzyka, takie jak to, kto będzie używał produktu, w jakim miejscu i warunkach będzie on sprzedawany, jaki będzie miał zasięg terytorialny, a także jakie zagrożenia wynikają z jego połączenia z innymi produktami – zwraca uwagę Marcin Chudy. Koszt ubezpieczenia zależy od wielu czynników. – Może wahać się od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych, a czasem sięga nawet kilkuset tysięcy złotych – mówi Marcin Chudy. Trzeba jednak pamiętać, że każda akcja wycofania produktu pociąga za sobą spore wydatki. Producent musi m.in. zapłacić za ogłoszenie o wadliwości, identyfikację odbiorców, transport, przechowanie, sortowanie i przepakowanie produktu. Pokrywa też opłaty należne sprzedawcom i konsultantom. Wysokość wielu z tych kosztów zależy od wolumenu wycofywanej partii produktu. – Można łatwo policzyć, że to mogą być kwoty idące w setki tysięcy albo miliony złotych – zwraca uwagę Marcin Chudy. Typowe ubezpieczenie kosztów wycofania produktu z rynku zwykle nie pokryje ponownego jego wytworzenia, utraconych przychodów, utraty reputacji producenta i umyślnego naruszenia przez niego obowiązujących przepisów. Ubezpieczyciel nie zapłaci też za wycofanie produktu w przypadku działań wojennych, aktów terroru, skażenia radioaktywnego ani decyzji administracyjnych - chyba że wynikają one z konieczności spełnienia przepisów dotyczących bezpieczeństwa żywności.
Ks. Olszewski moze wyjsc z aresztu. Sad ustali wysoka kaucje
Sad Apelacyjny w Warszawie uwzgledni zazalenie na przeduzenie aresztu dla ksiedza Michaa Olszewskiego podejrzanego w sledztwie dotyczacym Funduszu Sprawiedliwosci poinformowa jego obronca mec. Krzysztof Wasowski. Oznacza to ze duchowny moze wyjsc na wolnosc.
Wojska USA wkrocza na Ukraine Kongresmen wskaza warunek
Stany Zjednoczone powinny rozwazyc "bezposrednia akcje militarna" jesli wojska Korei Ponocnej wkrocza na Ukraine - przekaza w oswiadczeniu szef Komisji Wywiadu Izby Reprezentantow Mike Turner.
Media Znana francuska siec wycofuje sie z Rosji. Czekali dwa i po roku
Francuskie media informuja o decyzji sieci Auchan ktora wystawia swoj rosyjski biznes na sprzedaz. Wczesniej Auchan wielokrotnie podkresla ze nie chce opuszczac rosyjskiego rynku. Jednoczesnie francuskie media podkreslaja ze Auchan - choc prowadzi interesy w Rosji - przestrzega sankcji naozonych przez UE na Moskwe.
Niemcy traca miliardy z podatkow spowolnienie gospodarki uderza w finanse publiczne
Rzad federalny Niemiec przewiduje ze w ciagu najblizszych pieciu lat do 2028 roku dochody podatkowe beda o 126 mld EUR 136 mld USD mniejsze niz szacowano w maju co jest efektem trudnosci jakie napotyka najwieksza gospodarka Europy w kwestii wzrostu gospodarczego podaje agencja Bloomberg.
PKO BP chce uzupenic braki
Mocne wejscie w cyfrowe kanay dystrybucji ma sprawic ze najwiekszy polski bank zwiekszy jeszcze udziay w rynku. W trzy lata chce pozyskac 36 mln klientow detalicznych i 200 tys. biznesowych.
PKP Cargo przestawiaja zwrotnice
Ze spoki odejdzie 38 tys. osob 25 tys. w ramach zwolnien grupowych. Firma nie ma pieniedzy na swiadczenia dla odchodzacych pracownikow wiec wypaci je w transzach. Duzej musi tez czekac na plan restrukturyzacji. Zarzad natomiast szykuje podwaliny strategii rozwoju.