business
Wadze Panamy probuja wyrzucic Chinczykow z portow przy kanale
Naruszenie konstytucji i unikanie pacenia podatkow - to zarzuty ktore znalazy sie w skardze skierowanej wasnie do panamskiego Sadu Najwyzszego przeciwko spoce zarzadzajacej wejsciami do przeprawy a nalezacej do koncernu CK Hutchinson z Hongkongu.
Presja Waszyngtonu na Panamę okazała się skuteczna. Po krótkiej wizycie w tym kraju Marco Rubio, nowego amerykańskiego sekretarza stanu, władze realizują kolejne działania mające wykazać dobrą wolę i prowadzić do zmniejszenia napięcia w sporze dotyczącym Kanału Panamskiego, którego odzyskanie dla USA zapowiadał Donald Trump. Prezydent Jose Raul Mulino zapowiedział stanowczo, że nie odda kontroli nad kanałem, ale jednocześnie zapowiedział współpracę ze Stanami Zjednoczonymi w kwestii migracji. Zgodził się też dokonać przeglądu umów z chińskimi firmami działającymi w Kanale Panamskim. Zapowiedział, że jego kraj nie przedłuży udziału w chińskiej Inicjatywie Pasa i Szlaku (BRI), której to stał się uczestnikiem w 2017 r. Aby móc przystąpić do projektu, Panama zerwała nawet stosunki dyplomatyczne z Tajwanem i oficjalnie poparła politykę jednych Chin. Na tym ustępstwa ze strony Panamy się nie kończą. Władze kanału poinformowały, że zapewnią okrętom US Navy swobodny i bezpłatny przepływ, za który wcześniej pobierały opłaty. Amerykanie domagają się zmniejszenia roli Chin na szlaku wodnym łączącym Pacyfik z Atlantykiem. Cała sprawa rozbija się o zarządcę portów Balboa i Cristóbal po obu stronach Kanału Panamskiego - Hutchison Ports PPC. Spółka ta podlega pod notowany na giełdzie w Hongkongu CK Hutchinson. W 2021 r. uzyskała przedłużenie koncesji na zarządzanie obiektami na kolejne 25 lat, a jej powiązania prawne z chińskimi władzami budzą obawy w Waszyngtonie, o czym pisaliśmy szczegółowo w ubiegłym tygodniu. Teraz nastąpił istotny zwrot akcji. 3 lutego panamscy prawnicy wnieśli do Sądu Najwyższego skargę na CK Hutchison, zarzucając spółce naruszenie krajowej konstytucji i unikanie płacenia podatków. Jednocześnie domagają się anulowania koncesji na zarządzanie portami Balboa i Cristóbal. W tej sprawie zasadnicze znaczenie będzie miał audyt, który został rozpoczęty już 20 stycznia 2025 r. Dochodzenie sprawdzi, czy firma Hutchison Ports PPC odpowiednio raportowała przychody, płatności i wpłaty do budżetu Panamy. Data zakończenia badania nie jest znana. Z technicznego punktu widzenia władze Panamy mają możliwości prawne do rozwiązania umowy koncesyjnej, pod warunkiem, że audyt wykaże naruszenia warunków umowy lub działania na szkodę państwa. Jednak takie decyzje muszą być oparte na solidnych podstawach i dowodach. - Jeżeli nawet audyt wykaże nieprawidłowości finansowe, odebranie koncesji Hutchison Ports PPC zajmie długie lata. Można spodziewać się długiej batalii sądowej – podkreśla dr Katarzyna Sierocińska, starsza analityczka ds. gospodarki światowej z Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE). Podkreśla, że dotychczasowe ustępstwa władz Panamy należy postrzegać jako ukłon w stronę Stanów Zjednoczonych. Dodaje, że w całej rozgrywce z Waszyngtonem ten maleńki kraj nie ma mocnych kart, ponieważ nie posiada sił zbrojnych, a w pamięci Panamczyków nadal jest amerykańska inwazja z grudnia 1989 r., która w ciągu półtora miesiąca obaliła dyktatora Manuela Noriegę. Czy Chiny dokonają odwetu? Analityczka PIE twierdzi, że Pekin będzie powściągliwy i powstrzyma się od stanowczej reakcji, z uwagi na strategiczne położenie geograficzne Panamy. Znajduje się tam strefa wolnocłowa w mieście Colón, która jest drugim co do wielkości tego typu obszarem na świecie, zaraz po Hongkongu. Obecnie działa w niej około 3 tys. firm, co czyni ją potężnym centrum handlu międzynarodowego. - Colón to brama handlowa dla chińskich towarów do Ameryki Łacińskiej. Jeżeli Pekin uderzyłby w Panamę, ta mogłaby zamknąć jej dostęp do strategicznego punktu handlowego - dr Katarzyna Sierocińska.
PREV NEWSWarszawa miejski przewoznik podpisa umowe na zakup 50 kolejnych autobusow elektrycznych
NEXT NEWSGlobalne firmy juz licza ile straca na cach. To ogromne kwoty
Orlen przy wsparciu unijnym chce wybudowac w Szczecinie hub wodorowy
Orlen planuje budowe w Szczecinie instalacji do produkcji wodoru. Hub ma powstac w ramach projektu realizowanego przy dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Koncern ogosi zapytanie ofertowe w sprawie inwestycji odpowiedzi mozna skadac do 28 lutego.
Indie w koncu obnizaja stopy procentowe
Po niemal pieciu latach bank centralny Indii w koncu zdecydowa sie na zagodzenie swojej polityki monetarnej. Zmiana uzasadniana jest zblizaniem sie inflacji do docelowego poziomu oraz koniecznoscia uelastycznienia polityki w zwiazku z rosnaca niepewnoscia geopolityczna.
Lasek spoka CPK zozya wniosek o decyzje srodowiskowa ws. odcinka Kolei Duzych Predkosci
Spoka CPK zozya w piatek wniosek o wydanie decyzji srodowiskowej dla odcinka Kolei Duzych Predkosci KDP miedzy Sieradzem Kaliszem i Pleszewem poinformowa w piatek na konferencji wiceminister infrastruktury Maciej Lasek. Doda ze chodzi o 74-kilometrowy fragment linii.
Najbogatsza kobieta w Europie idzie na emeryture. Stanowisko przekaze synowi
Francoise Bettencourt Meyers gowna akcjonariuszka francuskiego giganta kosmetycznego L'Oreal przestanie byc wiceprzewodniczaca rady dyrektorow w zwiazku z przejsciem na emeryture - informuje Bloomberg. 71-letnia najbogatsza kobieta w Europie przekaze stanowisko starszemu z synow Jean-Victorowi Meyersowi.
MI jest nowy przetarg na pogebienie drogi wodnej do portu w Elblagu
Jest nowy przetarg dotyczacy pogebienia ostatniego odcinka drogi wodnej do portu w Elblagu - poinformowa w piatek wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Zapewni ze w rezultacie tych prac kana zeglugowy przez Mierzeje Wislana bedzie "wreszcie uzyteczny".
IPAG tempo wzrostu PKB w 2025 roku wyniesie 35 proc. a inflacja 47 proc.
Tempo wzrostu produktu krajowego brutto PKB wyniesie w tym roku 35 proc a w przyszym - 33 proc. - oszacowa Instytut Prognoz i Analiz Gospodarczych IPAG. Z kolei inflacja w caym 2025 roku osiagnie wartosc 47 proc.