business
Strajki w USA pograza motoryzacje w Europie
Strajk amerykanskich dokerow mocno uderza we wszystkie branze a najbardziej jego skutki moga odczuc europejscy producenci samochodow.
Rozpoczęty 1 października 2024 r. strajk pracowników portowych objął 36 amerykańskich portów na Wschodnim Wybrzeżu oraz w Zatoce Meksykańskiej, od Maine aż po Teksas. Protestują na tak dużą skalę po raz pierwszy od 50 lat. Na skutek strajku zatrzymano około połowy realizowanego zazwyczaj transportu oceanicznego. Protest wpłynie na globalne łańcuchy dostaw, a zdaniem amerykańskich analityków, na których powołuje się Reuters, negatywne skutki najbardziej odczują producenci aut z Europy, którzy ostatnio i tak nie mają łatwego życia , przede wszystkim dlatego, że w dużym stopniu polegają na obecnie sparaliżowanych lokalizacjach. Dłuższy strajk — ostrzegają analitycy — może okazać się dla nich wyniszczający. Alliance for Automotive Innovation, grupa reprezentująca głównych producentów samochodów, wezwała Biały Dom do pomocy w przywróceniu funkcjonowania portów. — Przedłużający się strajk wyniszcza łańcuch dostaw samochodów. Wywoła bardzo negatywne skutki gospodarcze i stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego. Szkodzi nie tylko producentom, ale również konsumentom — mówi cytowany przez Reutersa John Bozzella, dyrektor generalny tej instytucji. Podkreśla, że porty dotknięte strajkiem obsłużyły w ubiegłym roku 34 proc. całego amerykańskiego handlu pojazdami silnikowymi i częściami o wartości 135,7 mld USD. Również amerykańskie zrzeszenie dostawców aut apeluje do prezydenta Joe Bidena, aby nakłonił strony portowego konfliktu do powrotu do stołu negocjacyjnego. Niedobór części w wyniku logistycznych zawirowań może skłonić niektórych producentów do ograniczenia produkcji, co niekorzystnie odbije się na ich kondycji. Dan Levy, analityk Barclaysa, twierdzi, że 70 proc. importu części samochodowych do USA odbywa się przez sparaliżowane porty. Jeśli producenci będą zmuszeni do korzystania transportu lotniczego, koszty ostro pójdą w górę. Najbardziej jego zdaniem ucierpią europejscy producenci aut, z których wielu korzysta z usług strajkujących portów. — Europejscy producenci aut w dużym stopniu opierają się na porcie Baltimore w zakresie importu i południowo-wschodnich portach w przypadku eksportu, ponieważ większość ich produkcji w USA przypada na ten region — mówi Dan Levy. Jak do sytuacji odnoszą się producenci aut ze Starego Kontynentu, tym bardziej że ostatnich latach import z Europy stanowił aż połowę sprzedaży aut niemieckich producentów w USA. BMW i Volkswagen Group oświadczyli, że na razie uważnie monitorują sytuację i pracują nad zminimalizowaniem negatywnych skutków strajku. Mocno uzależnione od łańcuchów dostaw Volvo, które produkuje w USA kilka swoich modeli, opracowuje plany awaryjne, ale nie odnotowało jeszcze żadnych skutków.. Teoretycznie, zdaniem analityków, obecna sytuacja może być korzystna dla producentów z USA — zmniejszone zapasy w branży mogłyby ograniczyć presję cenową. Ponadto np. General Motors czy Ford nie są tak uzależnione od infrastruktury portowej, ponieważ większość importu realizują transportem drogowym i kolejowym z Kanady i Meksyku. Strajk w portach ma też mniejsze konsekwencje dla producentów z Azji. Toyota, jak informuje Jack Hollis, wiceprezes wykonawczy Toyoty na Amerykę Północną, zgromadziła w ciągu ostatnich kilku tygodni dodatkowe zapasy pojazdów. Mazda natomiast stwierdziła, że porty w Baltimore i Jacksonville na Florydzie są dla niej ważne, ale zapasy pojazdów ma wystarczające, aby zaspokoić krótkoterminowy popyt. Nissan oświadczył, że wdrożył środki awaryjne w celu złagodzenia opóźnień, ale odmówił podania szczegółów. Objęte strajkami porty są kluczowe dla transportu towarów z i do Azji, Oceanii czy Europy, w tym także dla handlu z Polską. Stany takie jak Teksas, Georgia, Luizjana i Pensylwania należą do największych importerów towarów znad Wisły, a wschodnie porty są dla nich bramą logistyczną. Problemy mogą dotyczyć blisko 15 proc. światowych rejsów. Warto także pamiętać, że nawet jeśli akcja zakończy się szybko, to jej konsekwencje będziemy odczuwać dłużej. Zdaniem niektórych analityków każdy tydzień strajku to 4-6 tygodni zakłóceń w łańcuchu dostaw. Przerwy w działaniu portów będą skutkować opóźnieniem w dostawach, natężeniem ruchu w portach, zwiększonymi kosztami transportu, w tym dodatkowymi opłatami za zatory i przestoje. Niektórzy armatorzy zapowiedzieli, że rozpoczęcie protestów będzie się równało wprowadzeniu nowych dopłat. Sytuacja w portach na Wschodnim Wybrzeżu może być prawdziwym wyzwaniem dla firm korzystających z modelu dostaw just-in-time. Szczególnie dotkliwie sytuację mogą odczuć m.in. przemysły motoryzacyjny i farmaceutyczny. To wrażliwe sektory — nawet krótkie opóźnienia mogą znacząco zakłócić ich procesy produkcyjne, prowadząc do dalszych problemów z dostępnością produktów na rynku.
PREV NEWSLogistycy probuja agodzic skutki strajku dokerow w USA
NEXT NEWSNieruchomosci rekrutuja ostroznie
Rynek odrzuca ciecie stop proc. o 50 pb przez Fed
Rynek pracy w USA wypad znacznie lepiej niz przewidywano. Imponujaca liczba 254 tys. nowych miejsc pracy i spadek stopy bezrobocia do 41 proc. ucinaja spekulacje odnosnie mozliwego mocniejszego ciecia stop procentowych przez Fed w listopadzie. Zatem w tym momencie scenariuszem bazowym jest ruch o 25 pb. Rynek dostosowa swoja wycene przez co dolar zyska na wartosci a zoto zostao znacznie przecenione ale wciaz pozostaje powyzej 2630 USD.
TSUE Facebook musi ograniczyc wykorzystanie danych uzytkownikow do spersonalizowanych reklam
Firma Meta musi ograniczyc wykorzystanie danych osobowych zebranych z nalezacego do niej portalu spoecznosciowego Facebook do spersonalizowanych reklam - orzek w piatkowym wyroku Trybuna Sprawiedliwosci UE w Luksemburgu.
Tencent i rodzina Guillemontow rozwazaja wykupienie Ubisoftu
Chinska firma technoogiczna oraz Guillemont Brothers konsultuja sie w celu znalezienia sposobu na ustabilizowanie znajdujacego sie w kopotach Ubisoftu wynika z nieoficjalnych informacji agencji Bloomberg. Jedna z omawianych mozliwosci obejmuje poaczenie si w celu wycofania firmy z obrotu publicznego.
Sprzedaz obligacji spada o poowe
Powoli rozkreca sie jesienny sezon emisji obligacji kierowanych do inwestorow indywidualnych. Zapisy zbiera Olivia Fin a od poniedziaku doaczy do niej Kruk. Juz teraz wartosc ofert przekroczya ubiegoroczne. W tle nieznacznie ale jednak osuwaja sie wyceny na Catalyst.
Unijne ca na chinskie elektryki. Wiadomo jak zagosowaa Polska
Nie byo jednomyslnosci w unijnym gosowaniu nad wprowadzeniem ce na samochody elektryczne z Chin. Ostatecznie panstwa czonkowskie uzgodniy wprowadzenie taryf celnych na chinskie elektryki a Polska oddaa gos na tak.
Badz drugim Bradem Pittem
Dlaczego zakupy z nawyku moga byc korzystne w jakim celu warto miec krotkowidza w zespole marketingowym i jaka funkcje spenia marka sekrety decyzji konsumenckich odkrywa przed nami Phil Barden kreator globalnych kampanii dla T-Mobile i Unilever oraz autor ksiazki Odkoduj puapki myslenia w biznesie.