Home/business/Przyszosc branzy zalezy od jej elastycznosci

business

Przyszosc branzy zalezy od jej elastycznosci

Eksperci branzy logistycznej po raz 21. podzielili sie doswiadczeniami opiniami praktycznymi rozwiazaniami oraz prognozami dotyczacymi globalnych ancuchow dostaw innowacji i technologii.

October 10, 2024 | business

Forum Polskich Menedżerów Logistyki „Polska logistyka” to jedno z najważniejszych wydarzeń dla branży logistycznej w Polsce. Konferencja odbyła się w dniach 7-8 października 2024 r. w Warszawie. Zgromadziła kluczowych przedstawicieli sektora, dając im możliwość dyskusji o wyzwaniach stojących przed logistyką w dobie dynamicznych zmian geopolitycznych, technologicznych oraz ekologicznych. Forum było okazją do wymiany doświadczeń na temat innowacji, zarządzania łańcuchami dostaw i wpływu na sektor logistyczny złożonych realiów, w których przyszło działać firmom z tej branży. Geopolityka barierą dla logistyki Tegoroczne wydarzenie rozpoczęło się od prelekcji Ignacego Morawskiego, głównego ekonomisty „Pulsu Biznesu”. Opowiedział on o wpływie geopolityki i konfliktów międzynarodowych na funkcjonowanie globalnego rynku. Podkreślił przy tym kluczową rolę logistyki dla światowej gospodarki. – Logistyka jest świetnym miernikiem tego, co się dzieje w gospodarce, a sytuacja w branży nie jest dziś optymalna. Świadczy o tym m.in. indeks fragmentaryzacji gospodarki, opracowany przez Ekonomistów Międzynarodowego Funduszu Walutowego. Wskazuje on, że od czasu kryzysu w 2008 r. można zaobserwować rosnące podziały w handlu międzynarodowym. Wpływają na to globalne wyzwania geopolityczne, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie łańcuchów dostaw – podkreślił Ignacy Morawski. Ekspert zwrócił uwagę, że konflikty zbrojne, takie jak wojna w Ukrainie, oraz wojny handlowe zmuszają firmy do szybkiej adaptacji swoich strategii. – Krajobraz gospodarki nie wygląda dziś korzystnie dla sektora logistycznego. Wynika to z faktu, że popyt naturalny na świecie pozostaje obniżony, co przekłada się na sieci logistyczne. Przyczyn tego zjawiska można upatrywać w wielu obszarach, m.in. wysokich stopach procentowych, zaburzeniach struktury sprzedaży po pandemii, a także wyzwaniach geopolitycznych – wytłumaczył Ignacy Morawski. Ten trend można śledzić na przykładzie wojny w Ukrainie, która znacząco wpłynęła na łańcuchy dostaw. Szczególnie ucierpiał sektor lotniczy. Przewoźnicy zostali zmuszeni do omijania rosyjskiej przestrzeni powietrznej, co spowodowało znaczący wzrost kosztów operacyjnych dla wielu firm logistycznych. Olga Palec-Furga, country manager R-BAG Poland, podkreśliła trudności wynikające z omijania rosyjskiego terytorium. – Blokada korytarza nad Rosją wymusiła zmiany tras przelotowych z Azji do Europy, co wiąże się z ogromnymi wyzwaniami operacyjnymi oraz kosztami dla linii lotniczych – podkreśliła Olga Palec-Furga. Technologia dla transportu Obserwowany w ostatnich latach niezwykle dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji znajduje zastosowanie w praktycznie wszystkich sektorach gospodarki – również w transporcie. Dlatego nie może dziwić, że jednym z najczęściej przewijających się tematów podczas tegorocznego forum był wpływ tej właśnie technologii na branżę logistyczną. Eksperci omówili potencjał, jakim dysponuje AI. Przestrzegali jednak przed myśleniem, że sztuczna inteligencja będzie odpowiedzią na wszystkie wyzwania dla branży. – Wraz z rozpowszechnieniem generatywnej sztucznej inteligencji, m.in. ChatGPT, zapanowała ogromna fala entuzjazmu związanego z tą technologią. Wiele firm ma nadzieję, że AI stanie się metodą rozwiązywania wszystkich problemów. Nie do końca się z tym zgadzam. Sztuczna inteligencja z pewnością wesprze nas w wielu zadaniach i procesach, jednak przyszłość leży w harmonijnej współpracy ludzi z AI – powiedziała Sylwia Rzeczycka-Sak, strategic account director, Randstad. Prelegenci dzielili się z uczestnikami forum praktycznymi radami, związanymi z wdrażaniem tej technologii w firmach. Podkreślali też, że przed podjęciem decyzji o potencjalnej inwestycji warto przeprowadzić kompleksową analizę potrzeb, aby mieć pewność, że przyniesie ona oczekiwane rezultaty. – Należy zadać sobie pytanie, czy AI można wykorzystać w każdym obszarze pracy magazynu, czy jest to opłacalne, a także czy nakład na inwestycję przyniesie oczekiwany zwrot – podkreślił Piotr Picyk, dyrektor sprzedaży, Systemy dla Logistyki CEE, PSI Polska. W ostatnich latach na rynku pojawiło się wiele firm technologicznych, które oferują wdrożenia sztucznej inteligencji oraz automatyki w przedsiębiorstwach. Ważne jest, aby dostosować ofertę do indywidualnych potrzeb i oczekiwań organizacji. – Automatyka nigdy nie jest celem samym w sobie. Najczęściej to po prostu optymalny sposób realizacji procesów, takich jak kompletacja zamówień czy sortowanie. Ważne, aby partner, z którym firma podejmuje współpracę w zakresie instalacji, był dostosowany do rozmiaru organizacji. Mała firma z Polski może nie być kluczowym klientem dla giganta technologicznego z Niemiec. W takich przypadkach zalecam korzystanie z usług mniejszych dostawców działających lokalnie – powiedział Leszek Petryczko, supply chain director, Lyreco Polska SA. Zrównoważona logistyka Kwestie wpływu biznesu na środowisko to niezwykle ważny temat dla firm z praktycznie wszystkich sektorów. Przedsiębiorcy muszą mierzyć się z rosnącymi oczekiwaniami klientów i regulacjami prawnymi, które promują ekologiczne rozwiązania w łańcuchach dostaw. Optymalizacja zużycia energii oraz minimalizacja śladu węglowego stały się priorytetem dla wielu przedsiębiorstw. Adam Targowski, group head of ESG management w CTP, podkreślił znaczenie zrównoważonych rozwiązań w branży logistycznej. – Powstaje nowy świat, a wraz z nim nowe modele biznesowe mają ogromny wpływ na logistykę. Wymusza to zmiany w sposobie myślenia o kosztach operacyjnych, ale również o wpływie na środowisko – zaznaczył Adam Targowski. Nawiązując do ograniczania przez branżę wpływu na środowisko, a jednocześnie optymalizacji kosztów, Anna Mazepa, asset management director w Logicor Polska, podzieliła się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi poprawy efektywności operacyjnej w magazynach, wskazując na korzyści wynikające z doszczelnienia platform dokowych. – Ocieplenie doku przeładunkowego poprzez doszczelnienie platformy dokowej to koszt zaledwie około 1000 EUR. Taka inwestycja może się zwrócić po dwóch sezonach grzewczych i przekłada się na minimalną stratę ciepła w postaci jednego procenta – tłumaczyła Anna Mazepa. Warto również zaznaczyć, że zrównoważony rozwój w logistyce nie ogranicza się jedynie do energooszczędności. Obejmuje on również aspekty takie jak optymalizacja tras transportowych, co prowadzi do zmniejszenia zużycia paliwa oraz emisji spalin. Wprowadzenie bardziej efektywnych procesów zarządzania odpadami, promowanie recyklingu oraz stosowanie odnawialnych źródeł energii to kolejne kroki, które mogą znacznie zwiększyć efektywność operacyjną i zminimalizować negatywny wpływ na środowisko. Porady dla menedżerów Podczas tegorocznego Forum Polskich Menedżerów Logistyki nie zabrakło praktycznych wskazówek dla menedżerów, którzy chcą zoptymalizować swoje procesy logistyczne i dostosować działalność do współczesnych wyzwań. Tomasz Osipiuk, ekspert z branży logistycznej, podczas swojego panelu dotyczącego innowacji w zarządzaniu łańcuchami dostaw, zwrócił uwagę na to, że kluczem do sukcesu w dzisiejszej logistyce jest elastyczność i szybkie dostosowywanie procesów do zmieniających się realiów rynkowych. Anna Zielińska, ekspertka w obszarze transportu drogowego, podkreślała zaś znaczenie współpracy między zespołami operacyjnymi i finansowymi w firmach logistycznych, wskazując na potrzebę integracji działań na każdym poziomie zarządzania, aby uniknąć rozproszenia komunikacji i poprawić efektywność operacyjną. W panelu dotyczącym innowacji cyfrowych Marek Kowalski, dyrektor ds. technologii w dużej firmie logistycznej, zwrócił uwagę na znaczenie danych i analizy predykcyjnej, które pomagają menedżerom lepiej planować swoje działania i minimalizować ryzyko operacyjne. Jego zdaniem cyfryzacja procesów logistycznych to klucz do przewagi konkurencyjnej w nadchodzących latach, szczególnie w kontekście dynamicznie zmieniającego się otoczenia biznesowego. Forum Polskich Menedżerów Logistyki pokazało, że przyszłość sektora zależy od umiejętności elastycznego dostosowywania się do nowych realiów rynkowych. Menedżerowie logistyki muszą nie tylko reagować na bieżące wyzwania geopolityczne i technologiczne, ale także myśleć długoterminowo, inwestując w rozwój innowacyjnych rozwiązań i zrównoważonych procesów. Transformacja cyfrowa oraz automatyzacja stanowią fundamenty przyszłości logistyki, jednak ich sukces zależy od właściwego podejścia, strategii i współpracy między wszystkimi uczestnikami łańcucha dostaw. Forum było również okazją do wymiany praktycznych doświadczeń, a także inspiracją do dalszego poszukiwania rozwiązań, które pomogą firmom sprostać współczesnym wyzwaniom. Strategicznym partnerem tegorocznego forum była firma BISAR. Wśród współpracujących firm znalazły się: Raben Logistics Polska, C.H. Robinson, CTP, LPP Logistics, Federal Express Corporation (FedEx), Logicor, DHL Supply Chain, PSI Polska oraz Transsystem. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęło Ministerstwo Infrastruktury. W szybko rozwijającej się branży logistycznej rola agencji pracy znacznie wykracza poza tradycyjne działania związane z rekrutacją. Dla firm logistycznych kluczowe staje się strategiczne partnerstwo z agencjami, które przyczynia się do optymalizacji procesów i redukcji kosztów operacyjnych. Dzięki dostosowaniu strategii zatrudnienia do specyfiki branży agencje mogą nie tylko usprawnić codzienne operacje, ale również budować fundamenty długoterminowego rozwoju. Jednym z głównych zadań agencji pracy w logistyce jest analiza potrzeb kadrowych i identyfikacja zagrożeń, takich jak rotacja czy absencje. Odpowiednie dostosowanie procesów zatrudnienia, np. poprzez programy poleceń lub kampanie celowane, pomaga pozyskać i utrzymać wykwalifikowanych pracowników. Analiza wskaźników rezygnacji i frekwencji oraz wdrażanie systemów motywacyjnych minimalizuje koszty związane z rotacją i zapewnia ciągłość operacyjną. Agencje pracy wspierają również monitorowanie wydajności i optymalizację procesów. Dzięki współpracy z menedżerami operacyjnymi agencje wprowadzają usprawnienia, które bezpośrednio poprawiają efektywność i płynność działania firmy, a także identyfikują obszary wymagające poprawy, zwiększając produktywność. W grupie BISAR od ponad 9 lat wspieramy nie tylko firmy logistyczne, ale również przedsiębiorstwa z innych branż, dostarczając kompleksowe rozwiązania z zakresu outsourcingu, pracy tymczasowej, rekrutacji oraz legalizacji pobytu cudzoziemców. Nasze marki, takie jak Jobsi, Pracowici czy Cubehouse, pomagają firmom skoncentrować się na kluczowych aspektach działalności, podczas gdy my zajmujemy się zarządzaniem zasobami ludzkimi i procesami. Współpracujemy zarówno z globalnymi korporacjami, jak i mniejszymi przedsiębiorstwami, zapewniając im elastyczne i innowacyjne narzędzia, które umożliwiają sprawne funkcjonowanie nawet w okresach zwiększonego zapotrzebowania.

SOURCE : pb

LATEST INSIGHTS