business
Polskie firmy nie ida z duchem czasu
Przedsiebiorcom znad Wisy wdrazanie nowych technologii idzie jak po grudzie. Najwiekszy problem maja mae biznesy.
Jedną z największych barier, która powstrzymuje przedsiębiorców przed inwestycjami w nowe technologie, jest brak dostępności finansowania – wynika z raportu VeloBanku zatytułowanego „Ile warta jest cyfrowa gospodarka Polski?”. Ponadto rozwój technologiczny polskich firm jest hamowany przez niepewność co do przyszłości (93 proc. wskazań), wysokie koszty energii (90 proc.) oraz brak wykwalifikowanej kadry (83 proc.). Sporą przeszkodą jest także restrykcyjność prawa gospodarczego i prawa pracy oraz wyzwania związane z popytem na produkty i usługi, które wynikają z potrzeby lepszego dostosowania się do oczekiwań rynku. Na brak kapitału w kontekście inwestowania w nowe technologie narzeka dwie trzecie przedsiębiorców. Bariera ta występuje u nas znacznie częściej niż w innych unijnych krajach. Tylko 44 proc. unijnych przedsiębiorców mówi, że ma kłopot z finansowaniem przy inwestycjach w technologie, a w Polsce ten odsetek wynosi 63 proc. Jedynie w Rumunii jest wyższy - 65 proc. W niektórych krajach UE problemy z dostępem do kapitału na inwestycje ma niewiele firm – np. w Danii tylko 21 proc., a w Czechach 18 proc. – To niepokojące, że tak wielu przedsiębiorców jest przekonanych o braku możliwości finansowania technologii – mówi Adam Marciniak, prezes zarządu VeloBanku. Jego zdaniem każdy rozsądny projekt powinien znaleźć finansowanie, zwłaszcza, że cyfryzacja jest jednym z najważniejszych obszarów rozwoju polskiej gospodarki. Automatyzacja i łatwość realizacji procesów pozwala firmom zredukować koszty operacyjne i poprawić rentowność. Wykorzystanie zaawansowanych technologii cyfrowych w polskich przedsiębiorstwach jest niższe niż w UE. W minionym roku co najmniej jedną taką zaawansowaną technologię stosowało 60 proc. firm w Polsce, podczas gdy w UE - aż 70 proc. W naszym kraju firmy najczęściej decydują się na platformy cyfrowe (44 proc.) oraz automatyzację za pomocą robotyki (43 proc.). Unijną konkurencję polscy przedsiębiorcy wyprzedzają w jednym obszarze – są to drony, z których korzysta 30 proc. badanych, podczas gdy w Unii średnio 24 proc. Największe szanse wdrożenia co najmniej jednej zaawansowanej technologii cyfrowej mają sektor infrastruktury (67 proc.) oraz produkcji (65 proc.). Te dwie branże są również najbardziej skłonne do korzystania z wielu aplikacji cyfrowych (odpowiednio 38 i 36 proc.). – Polskie przedsiębiorstwa nadal pozostają w tyle, jeśli chodzi o adaptację zaawansowanych technologii. Szczególnie niepokojące są niskie wskaźniki w sektorach takich jak budowlanka i usługi, gdzie mniej niż połowa firm stosuje jakiekolwiek technologie cyfrowe – mówi Piotr Arak, główny ekonomista VeloBanku. Nowe technologie znacznie częściej są wdrażane przez duże firmy (70 proc.) niż MŚP (49 proc.). Ekonomiści VeloBanku zwracają uwagę również na to, że polskie firmy, szczególnie małe i średnie, rzadko wdrażają i wykorzystują sztuczną inteligencję (AI). To zresztą problem całej Unii Europejskiej. W 2023 r. jedynie 8 proc. unijnych firm deklarowało korzystanie z technologii AI, co oznacza wzrost jedynie o 0,1 pkt proc. w porównaniu z 2021 r. Największe rozpowszechnienie technologii AI obserwuje się w Danii i Finlandii, gdzie ponad 15 proc. firm wykorzystuje te rozwiązania. Z kolei najniższe wskaźniki odnotowano w Rumunii (1,5 proc.), Bułgarii (3,6 proc.), Polsce i na Węgrzech (3,7 proc. w obu krajach). Co trzecia duża firma (30,4 proc.) w minionym roku korzystała z AI, podczas gdy wśród średnich firm było to już tylko 13 proc., a małych - 6,4 proc. – Tak duże zróżnicowanie może prowadzić do pogłębiania się luki produktywności pomiędzy dużymi i małymi przedsiębiorstwami. W Polsce ta różnica jest jeszcze bardziej widoczna. W 2023 r. co czwarta duża firma w Polsce korzystała ze sztucznej inteligencji. W przypadku średnich przedsiębiorstw odsetek ten wynosił 6,5 proc., a małych - zaledwie 2,2 proc. – mówi Piotr Arak. Podkreśla, że warto wykorzystywać potencjał nowych technologii. Kto nie inwestuje dzisiaj w nowości, ten się cofa - zwraca uwagę ekspert.
PREV NEWSPrzemoc w pracy to nie tylko mobbing
NEXT NEWSKontrarianska lista pozytywnych zjawisk w Niemczech
W III kwartale kina straciy 25 proc. widzow
To juz ostateczne dane kin w Polsce za miniony kwarta. Nie by on dla branzy udany. Poprzeczke wysoko postawiy produkcje z 2023 roku.
By Urszula ZielińskaWitold. M. Orowski Kuba chce do BRICS
Kuba wyrazia wasnie chec przystapienia do grupy BRICS. To wiele mowi i o samej grupie i o jej roli we wspoczesnym swiecie.
By Witold M. OrłowskiEurocash doacza do wojny cenowej. Surowka pokazemy skale polskiego rynku
Jedna z roznic pomiedzy handlem niezaleznym a sieciami takimi jak dyskonty Dino czy Zabka jest poziom promocji w sklepach mowi Pawe Surowka prezes Eurocash i zapowiada ze wasnie to ma zmienic grupa zakupowa. Pierwsze efekty juz na swieta.
By Aleksandra Ptak-IglewskaCo z fotelem prezesa Piotra Zaka w Polsacie. Na razie odpowiedz jest jedna
Spor w rodzinie Solorzow wywoa pytanie o przyszosc prezesa Telewizji Polsat. Od lipca 2024 r. jest nim Piotr Zak modszy syn Zygmunta Solorza z drugiego mazenstwa ktory w tym tygodniu zosta odwoany z rady nadzorczej ZE PAK Polkomtela i Netii. Czy to oznacza ze moze tez stracic fotel prezesa Tak ale nie w tym momencie.
Batalia Googlea z amerykanskim rzadem skonczy sie rewolucja w internecie
Na cztery tygodnie przed wyborami prezydenckimi Departament Sprawiedliwosci USA zapowiedzia ze rozwaza wystapienie do sadu o podzia wasciciela najwiekszej wyszukiwarki internetowej swiata. Chce przeamac jego monopolistyczne praktyki.
By Jędrzej BieleckiAmunicja 155 mm w impasie. Wojsko nie moze kupowac wiecej
Wojsko ma zwiazane rece jesli chodzi o zamawianie artyleryjskiej amunicji 155 mm. Brak decyzji politycznej w sprawie Narodowej Rezerwy Amunicyjnej oznacza ze nie mozemy obecnie kupowac wiekszej liczby pociskow.
By Maciej Miłosz