Home/business/W III kwartale kina straciy 25 proc. widzow

business

W III kwartale kina straciy 25 proc. widzow

To juz ostateczne dane kin w Polsce za miniony kwarta. Nie by on dla branzy udany. Poprzeczke wysoko postawiy produkcje z 2023 roku.

By Urszula Zielińska | October 10, 2024 | business

11,5 mln biletów sprzedały kina w Polsce w III kwartale – wynika z ostatecznych danych Boxoffice.pl za ten okres, informacji z UIP, które uzyskaliśmy, oraz szacunków Heliosa. Tym samym frekwencja kin w III kwartale jest o 25 proc. mniejsza niż rok wcześniej (15,47 mln biletów). W sumie po trzech kwartałach widownia kin w Polsce wynosi więc 35,6 mln, co oznacza spadek rok do roku o około 3 proc. (z 36,8 mln). Tomasz Sitarski Efekt wysokiej bazy Spadek w III kwartale to efekt tzw. wysokiej bazy sprzed roku. Wtedy wyniki kin mocno podbiły dwie produkcje: „Barbie” i „Oppenheimer”. Jak szacuje Helios, na te filmy poszło w sumie 4,5 mln widzów. Kinowa sieć estymuje, że z pominięciem tych produkcji tegoroczne wyniki kin są nieco lepsze niż rok temu. Ale nie tylko o to chodzi. Jak pisaliśmy – kina zanotowały gorsze wyniki we wrześniu za sprawą powodzi na południu kraju. W nadrobieniu ubytku nie pomogło na tyle, na ile oczekiwano, Święto Kina, czyli weekend tanich biletów. W tym roku wejściówka kosztowała 13 zł (wobec 12 zł przed rokiem), promocja trwała dwa dni, a nie jeden, a według naszych informacji skorzystało z niej ok. 600 tys. widzów (500 tys. rok temu). Jak policzyliśmy frekwencję Dane Boxoffice (bez UIP), do których uzyskaliśmy dostęp, mówią, że w III kwartale kina sprzedały 7,19 mln wejściówek za 160 mln zł. Rok temu było to 11,1 mln biletów za 222 mln zł. Urszula Malska, szefowa UIP, podała nam z kolei, że filmy tego dystrybutora przyciągnęły w tym czasie 3,22 mln widzów (o 5 proc. mniej niż przed rokiem). Malska uważa ten rezultat za bardzo dobry. Do danych Boxoffice i UIP trzeba doliczyć jeszcze (tak robią kina) filmy spoza repertuaru oraz bilety na tzw. wydarzenia alternatywne (np. pokazy koncertów, przedstawień teatralnych itp.). Czytaj więcej Rusza festiwal filmowy w Cannes. W kuluarach odtajniono dziś rano raport o stanie rynku kinowego w 2023 roku. Wiemy, jak radzą sobie w 2024 roku kiniarze w Polsce. Kto na podium Według Boxoffice.pl na podium w TOP 10 najbardziej popularnych produkcji minionego kwartału są trzy produkcje dystrybuowane przez Disneya: „Deadpool & Wolverine” (1,67 mln), „W głowie się nie mieści 2” (1,12 mln) oraz „Beetlejuice, Beetlejuice” (0,43 mln). Z kolei dane UIP wskazują, że najlepsze wyniki zrobiły filmy „Gru i Minionki: Pod przykrywką”, „It Ends with Us” oraz „Transformers: Początek”. Malska nie podała nam tym razem frekwencji dla każdej z tych produkcji. Kina to ważny dział biznesu giełdowej Agory. Jeden z dwóch najważniejszych obok radiostacji skupionych wokół Eurozetu, nadawcy Radia Zet. Sieć kin Helios chciała rozwijać swojego czasu punkty gastronomiczne Pasibus. Kilka dni temu Agora poinformowała, że Helios sprzedał udziały w tym biznesie spółce Step Insie, czyli właścicielowi szyldu Pasibus. Za 90 proc. udziałów uzyskać ma w sumie 17,4 mln zł w ratach do sierpnia 2030 r. „W konsekwencji transakcji wygasła umowa inwestycyjna dotycząca Step Inside zawarta pomiędzy Heliosem, Step Inside, Pasibus a osobami fizycznymi będącymi mniejszościowymi udziałowcami Step Inside” – podała Agora. Dodała, że tym samym Helios zakończył inwestycje w gastronomiczne punkty.

SOURCE : rp
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS