Home/business/Polak przeja firme od Niemcow. Zbudowa miliardowy biznes

business

Polak przeja firme od Niemcow. Zbudowa miliardowy biznes

34 lata temu zatrudni sie w niemieckiej firmie logistycznej. Po 16 latach zosta jej wascicielem. Tadeusz Chmielewski zbudowa biznes ktory dzis generuje ponad 2 miliardy zotych przychodow. Zobacz najnowszy odcinek "Biznes Klasy" z szefem rady nadzorczej Rohlig Suus Logistics.

September 08, 2024 | business

" Biznes Klasa " to program money.pl dostępny w serwisie YouTube . Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z obecnymi i byłymi szefami największych firm , a także z ludźmi z otoczenia biznesu - o ich życiu, biznesie , zarobkach i wielu innych. Gościem najnowszego odcinka był Tadeusz Chmielewski, przewodniczący rady nadzorczej Rohlig Suus Logistics. Dalsza część artykułu pod materiałem wideo Firma logistyczna z miliardowymi obrotami Rohlig Suus zatrudnia w Polsce blisko 3 tysiące osób. Firma operuje w ponad 30 oddziałach, a we współpracy z niemieckimi biurami Röhlig i własnymi oddziałami w Europie ma zasięg globalny i dostarcza towary na sześć kontynentów - W rekordowym 2022 roku mieliśmy ponad 2 mld 200 mln sprzedaży, a 2023 był trudnym rokiem dla całej gospodarki. Natomiast po pierwszych dwóch kwartałach tego roku widać ożywienie, więc spodziewamy się około 2,5 miliarda złotych sprzedaży w polskiej spółce. Oprócz polskiej spółki mamy też oddziały w Czechach, na Słowacji, na Węgrzech, w Rumunii, w Słowenii i ostatnio w Kazachstanie otworzyliśmy oddział - mówi Tadeusz Chmielewski. Polak, który przejął biznes od Niemców Tadeusz Chmielewski w 1990 roku po powrocie do Polski z zagranicy, gdzie pracował m.in. w Holandii przy produkcji tulipanów, zatrudnił się w niemieckiej grupie ROHLIG & CO. Szybko awansował w strukturach, bo już od 1994 zarządzał Rohlig Poland na stanowisku dyrektora generalnego. Pięć lat później odkupił 25 proc. udziałów w spółce od Elektrim SA, a w 2003 roku został prezesem zarządu Rohlig Poland. Przełomowy dla Polaka był jednak rok 2005. - W 2005 roku, kiedy biznes osiągnął w skale chyba 40 mln euro, przyjechał do mnie CEO z Niemiec i mówi: Słuchaj, twój biznes fajnie wygląda, dobrze się rozwija, ale biznes się sprzedaje wtedy, kiedy jest fajny, a nie jak jest niefajny. (...) A jest klient, który oferuje bardzo dobrą cenę, więc my sprzedamy ten oddział w Polsce i zainwestujemy gdzieś w Azji albo w jakimś innym kraju. Takie są intencje - relacjonuje Chmielewski. - Jak się dowiedziałem kto ma mnie kupić, to nie byłem specjalnie zainteresowany, żeby współpracować z tą firmą i poprosiłem o dwa miesiące czasu, żeby rozejrzeć się na rynku, zebrać finansowanie. Udało mi się uzyskać finansowanie od holenderskiego banku ING i to całkiem rozsądne. I tak uzgodniliśmy, że pozostawimy nazwę w Polsce oraz pozostaniemy partnerem całej sieci - opowiada. W 2006 w wyniku management buy-out Chmielewski przejął pozostałe 75 proc. udziałów, stając się jedynym właścicielem przedsiębiorstwa. Trzy lata później zainicjował proces rebrandingu, a w 2009 roku nastąpiło przekształcenie firmy Rohlig Poland w Rohlig Suus Logistics oraz zmiana strategii spółki. Problemy gospodarki europejskiej na świecie W ostatnich miesiącach jednym z kluczowych tematów w Europie są problemy gospodarcze Niemiec. Nasi zachodni sąsiedzi utknęli między recesją a stagnacją. - Europa jest zbiurokratyzowana, myślę, że jest za mało dynamiczna, to obserwuję się w Niemczech. Byłem nie tak dawno u moich przyjaciół niemieckich. To oni mówią, że jest taki trend, który nazywa się quiet living - mówi Chmielewski. - Ludzie się zwalniają, dochodzą do wieku emerytalnego, to firmy decydują, że zamykamy departament albo jakiś dział produkcji. I taki trend jest dość mocno obserwowany. - Oprócz quiet living będziemy obserwować fast living. Bo jeżeli energia elektryczna jest za droga, to firmy produkcyjne, które mają duże zapotrzebowanie na energię, niestety będą przenosić fabryki do krajów, gdzie ta energia jest tańsza - tłumaczy Chmielewski. Jedną z branż, która przeżywa problemy w Europie, jest motoryzacja. Na tym tle z kolei swój dynamiczny rozwój znów zaczynają pokazywać Chińczycy. - Oni w tej chwili będą nam sprzedawać tanie samochody. A jak już my nie będziemy produkować, to wtedy nam je będą sprzedawać drogo. To wiadomo, na czym polega ta gra. Przynajmniej ja ją tak odczytuję - dodaje. W poprzednich odcinkach "Biznes Klasy" Łukasz Kijek rozmawiał z: Adamem Ringerem , byłym prezesem Green Caffe Nero; Maciejem Pankiem , prezesem firmy Panek; Władysławem Grochowskim z Grupy Arche; prof. Andrzejem Blikle , cukiernikiem i przedsiębiorcą; Darią Abramowicz , psychologiem biznesu, która współpracuje m.in. z Igą Świątek; Henryką Bochniarz , założycielką Lewiatana; Dawidem Zielińskim , prezesem Columbus Energy; Jackiem Santorskim , psychologiem biznesu i przedsiębiorcą; Tomaszem Karolakiem , aktorem i założycielem teatru IMKA; Piotrem Voelkelem , założycielem VOX Meble i Uniwersytetu SWPS; Jakubem Tepperem , restauratorem z Poznania; Wojciechem Janickim , dyrektorem Instytutu Geografii Społeczno­‐Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie; Marianem Owerko , współzałożycielem Bakallandu; Marcinem Piątkowskim , profesorem Akademii Leona Koźmińskiego, autorem bestsellera "Złoty Wiek"; Maciejem Wilkiem , dyrektorem operacyjnym Flair Airlines; Robertem Michalskim , założycielem Stradale Classics; Maciejem Oleksowiczem , prezesem Inter Cars; Jakubem Dwernickim , założycielem cyber_Folks i Vercom; Robertem Dobrzyckim , założycielem i prezesem Panattoni Europe i India; prof. Grzegorzem Mazurkiem , rektorem Akademii Leona Koźmińskiego; Dawidem Jakubowiczem , prezesem Kulczyk Investments; Marcinem Ochnikiem , prezes firmy Ochnik; Marcinem Ziopają , prezesem Zio-Max; Aliną Sztoch , prezeską Kubota; Karolem Okrasą , szefem kuchni w Platter by Karol Okrasa; Krzysztofem Domareckim , założycielem Grupy Selena; Jarosławem Szanajcą , prezesem Dom Development; Piotrem Fusem , współzałożycielem Grupy Auto Fus; Cezarym Kozaneckim , prezesem i założycielem Synektik; Bartłomiejem Walaszczykiem , założycielem Cars Collection; Pawłem Jarskim , prezesem Grupy Elemental; Tomaszem Salskim , współzałożycielem Grupy Klepsydra; Prof. Andrzejem Koźmińskim , twórca Akademii Leona Koźmińskiego; Martą Półtorak , współzałożycielką i prezeską Marma Polskie Folie; Adamem Sikorskim , prezesem Grupy Unimot; Kamilem Makulą , prezesem Superauto.pl; Marcinem Kubrakiem , współzałożycielem Enter Air; Jarosławem Królewskim , założycielem Synerise; Jarosławem Bienieckim , założycielem Runmageddonu; Stefanem Batorym , założycielem i prezesem Booksy, Piotrem Mikrutem , prezesem Grupy Śnieżka. Wszystkie odcinki "Biznes Klasy" dostępne są TUTAJ .

SOURCE : money
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS