business
Polacy chca VAS-ow Rewolucja w bankowosci mobilnej trwa
Wzrasta zainteresowanie Polakow dodatkowymi usugami VAS-y w bankach takimi jak e-commerce pakiety diagnostyczne czy dostep do kursow online.
Podmioty na rynku finansowym w Polsce coraz chętniej rozszerzają zakres usług dostępnych przez swoje aplikacje i bankowość elektroniczną. Dzięki temu, Polacy z mniejszych miejscowości otrzymują dostęp do usług, którymi cieszyli się wcześniej wyłącznie mieszkańcy dużych miast. Oprócz typowych ofert, takich jak kredyty i konta oszczędnościowe, udostępniają także ubezpieczenia, bilety komunikacji miejskiej, abonamenty medyczne czy opcję śledzenia przesyłek. To właśnie są VAS-y, czyli tzw. usługi dodane (value added services), których znaczenie na naszym rynku stale rośnie. Dane wskazują, że Polacy coraz chętniej sięgają po bankowość mobilną. W I kwartale 2023 roku liczba aktywnych użytkowników mobilnych aplikacji bankowych wynosiła ponad 20 milionów. W porównaniu do IV kwartału 2022 roku to wzrost powyżej czterech procent. Z kolei w zestawieniu z danymi za I kwartał 2022 roku to wzrost na poziomie 15 procent. Co ciekawe, już w 2019 roku firma doradcza Deloitte w swoich analizach zaznaczała, że instytucje finansowe mogą rozwiązywać największe problemy konsumentów związane z usługami cyfrowymi. A są to przede wszystkim: irytacja wynikająca z konieczności zakładania kont w różnych serwisach internetowych, żeby móc korzystać z posiadanych produktów czy usług (aż 59 procent badanych podkreśliło ten czynnik), czy niepokój o bezpieczeństwo – 56 procent ankietowanych nie skorzystało z usługi cyfrowej co najmniej raz z powodu obawy o prywatność swoich danych. W 2021 roku badanie przeprowadzone przez Kantar na zlecenie Master Card, wśród polskich konsumentów potwierdziło te prognozy. Dwie trzecie Polaków interesuje się dostępem m.in. do niebankowych usług w swoim banku, a połowę ciekawią głównie dodatkowe możliwości z obszarów, takich jak: e-commerce, usługi medyczne, bezpieczeństwo w sieci czy dostęp do kursów online. Czym są VAS-y? Value-Added Services (VAS-y) to usługi dodatkowe, które są świadczone w ramach oferty lub danego produktu – również poza usługami finansowymi – aby zwiększyć ich wartość i przydatność dla klienta. Co warto podkreślić, VAS-y nie są jedynie oferowane przez instytucje finansowe – popyt na usługi dodatkowe dostrzegły również inne sektory gospodarki, np. sieci komórkowe czy firmy pożyczkowe. Prawidłowo oferowane VAS-y mogą wpływać wręcz na wzrost zaufania do instytucji finansowych. Wsparcie klienta, personalizacja ofert czy innowacyjne rozwiązania – to wszystko przekłada się na lojalność konsumenta i zbudowanie w jego oczach reputacji firmy zaangażowanej. W kontekście VAS-ów trzeba podkreślić, że Komisja Nadzoru Finansowego nie jest przeciwna samej idei tego typu usług, a jedynie wszelkim nieprawidłowościom w tym obszarze związanym z nietransparentnym oferowaniem ich konsumentom. – Rynek pożyczkowy od wielu lat podlega profesjonalizacji, co wymuszają kolejne regulacje dotyczące sektora pożyczek pozabankowych, w szczególności przepisy antylichwiarskie i ich zaostrzenie w okresie pandemii, przepisy ostrożnościowe dotyczące wymaganej formy prawnej, posiadanego kapitału zakładowego i jego źródła, wymogów wobec osób zasiadających w zarządzie i radzie nadzorczej instytucji pożyczkowej, a także zmiany technologiczne i rynkowe. Do 31.12.2023 r. instytucje pożyczkowe były zobowiązane do wpisania się do publicznego rejestru prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego, a od 1.01.2024 r. zostały objęte nadzorem KNF, obowiązkową sprawozdawczością i raportowaniem do nadzorcy. Podmioty, które na ten dzień nie spełniały wymogów formalnych, zostały wykreślone, wskutek czego w rejestrze z ponad 500 podmiotów pozostało ponad 100 – powiedział "Super Expressowi" dr hab. Krzysztof Waliszewski z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Z danych UOKiK wynika, że do tej pory do tego urzędu wpłynęło ponad 30 skarg konsumenckich i są to postępowania w sprawie, a nie przeciwko firmom. – W mojej opinii taka liczba skarg to bardzo mała ilość w stosunku do ilości udzielanych pożyczek konsumenckich – ponad 1 mln rocznie. W konsekwencji tych skarg UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające wobec 8 firm pożyczkowych w związku ze sprzedażą pożyczek gotówkowych w pakiecie z innymi produktami i usługami niefinansowymi. Ich celem jest wstępne ustalenie, czy w związku z działalnością prowadzoną przez podmioty pożyczkowe w zakresie udzielania pożyczek wraz z produktami i usługami dodatkowymi mogło dojść do naruszenia przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, w tym ustawy o kredycie konsumenckim. Chodzi o sprzedaż razem z pożyczkami pakietów medycznych, usług informatycznych czy kursów językowych – tłumaczy prof. Waliszewski. W podobnym duchu wypowiedział się również Zbyszko Pawlak reprezentujący Bocian Finanse, który przyznał, że nie rozumie medialności tego zagadnienia. W jego opinii podane wartości zgłoszonych skarg powinny raczej działać uspokajająco, a nie wywoływać sensację. Jak podkreślił, wystarczy, że pojawi się informacja o jakiejś skardze albo podjętych czynnościach kontrolnych, a już można odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z jakimiś gigantycznymi nieprawidłowościami. Tyle że zarówno KNF, jak i UOKiK realizują po prostu wyznaczone zadania: sprawdzają, czy zgłaszane skargi nie są objawem systemowych nieprawidłowości. – Przytoczone statystyki raczej świadczą o bardzo dobrym odbiorze tych produktów na rynku. Jeśli jeden na kilkadziesiąt tysięcy klientów – tak oceniam ten rynek – skarży się na produkt niefinansowy, to skala raczej potwierdza, że firmy zachowują się bardzo odpowiedzialnie i dobrze radzą sobie nie tylko z rozpoznaniem potrzeb, ale i z samym procesem sprzedaży. Co równie ważne, przytoczone dane udowadniają, że zakres realizacji tych usług jest wartościowy i prawidłowy. Nasza firma, podobnie jak cały rynek – bo tak odbieram podaną przez Pana liczbę – ma bardzo niski wskaźnik reklamacji takich produktów. Pojawiające się cyklicznie weryfikacje tych ofert postrzegam bardziej jako wypełnianie obowiązków nadzorczych odpowiednich urzędów niż sygnał o nieprawidłowościach – ocenił Zbyszko Pawlak, dyrektor generalny i prezes Everest Finanse. VAS-y mogą więc zapewniać konsumentom wsparcie i doradztwo, na przykład w obszarze planowania emerytury, finansów, ubezpieczenia na życie, czy wyboru pakietu medycznego. Jeśli warunek transparentności zostaje spełniony, to wówczas konsument ma łatwiejszy dostęp do informacji o produktach i usługach dodanych. Jeśli na to wszystko nałoży się personalizację oferty i atrakcyjne programy lojalnościowe, otrzymujemy złożony, a jednocześnie prosty w obsłudze ekosystem produktów i usług, spełniający potrzeby obecnego konsumenta, jak i będący wartością dodaną każdej nowoczesnej instytucji finansowej.
PREV NEWSNie dojades Zapacisz kare w tej restauracji. "Myslaam ze to zart"
NEXT NEWSTrzy lata zaciskania pasa. Rzad ujawni szczegoy
Dlaczego nadal tak wiele kamienic nie jest remontowanych
Stan znacznej czesci zabytkowych budynkow w Polsce pozostawia wiele do zyczenia. Niestety czas nie jest dla nich askawy dlatego potrzebne sa szybkie i skuteczne dziaania. Sytuacje pogorszya tegoroczna powodz ktora dotknea wiele miast na poudniu kraju w tym tak bogate w cenne zabytki jak Kodzko Ladek-Zdroj Guchoazy czy Stronie Slaskie i Nysa.
Podrobki faszywki i tansze alternatywy. Tak oszczedzaja modzi Chinczycy. "Pingti" nowym trendem
Od luksusowych torebek przez podroze i kosmetyki az po chipsy. Modzi Chinczycy szukaja podrobek i tanszych zamiennikow wasciwie... wszystkiego. W internecie trenduje "pingti" czyli "niedroga alternatywa". W mediach spoecznosciowych najmodsi chinscy konsumenci dziela sie wskazowkami jak madrze wydac pieniadze i wciaz wygladac "drogo" i modnie.
Sad aresztowa warunkowo Janusza Palikota na dwa miesiace
Wrocawski sad aresztowa warunkowo na dwa miesiace byego posa biznesmena Janusza Palikota podejrzanego o oszustwo i przywaszczenie mienia. Wczesniej prokuratura postawia mu osiem zarzutow. Sprawa dotyczy doprowadzenia do niekorzystnego rozporzadzenia mieniem kilku tysiecy osob na kwote blisko 70 mln z.
"Pieniadze beda za reformy". Przewodniczaca KE szykuje zmiany w unijnym budzecie
Przewodniczaca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen chce odejsc od dotychczasowej polityki regionalnej na rzecz szczebla centralnego - informuje "Rzeczpospolita". Zmiana zakada ze o pieniadzach dla regionow miaby decydowac rzad zas finansowanie byoby przyznawane przez organy unijne nie za reformy lokalne a ogolnokrajowe. Dla Polski mogby to byc spory problem.
Najem krotkoterminowy. Fiskus zyska nowe narzedzie
Od nowego roku Krajowa Administracja Skarbowa uzyska dostep do raportow o osobach ktore ogaszaja sie z wynajmem krotkoterminowym na platformach internetowych - pisze "Fakt". Dzieki temu skarbowka bedzie moga atwo namierzyc wynajmujacego i skontrolowac czy zapaci podatek.
Przeszli na czterodniowy tydzien pracy. "Zwiekszylismy wydajnosc produkcji"
Firma ML System spod Rzeszowa pilotazowo wprowadzia czterodniowy tydzien pracy zwiekszajac czas jednej zmiany z 8 do 10 godzin. W zamian pracownicy maja dodatkowy dzien wolny. - Dzieki temu zwiekszylismy wydajnosc produkcji - oceni prezes Dawid Cycon w rozmowie z wnp.pl.