Home/business/Pokolenie Z przejmuje tech. Milenialsi dyskryminowani ze wzgledu na wiek

business

Pokolenie Z przejmuje tech. Milenialsi dyskryminowani ze wzgledu na wiek

Kiedys byli najgoretszymi nabytkami firm technologicznych. Teraz milenialsi czyli przedstawiciele generacji X zaczynaja byc postrzegani jako balast. Milenialsi w branzy technologicznej wasze podejrzenia byy suszne pokolenie Z zaczyna deptac wam po pietach. Nowo opublikowane dane federalne pokazuja ze amerykanska sia robocza w branzy technologicznej jest modsza niz we wszystkich innych sektorach a jej wiek cay czas sie obniza.

October 05, 2024 | business

Istnieje przekonanie, że pracownicy technologiczni powinni być młodzi, aby mogli szybko działać i przełamywać schematy. Osoby ubiegające się o pracę są oceniane pod kątem tego, czy pasują do danej kultury organizacyjnej, a ta często stawia na młodość. — Chcę podkreślić znaczenie bycia młodym i technicznym. Młodzi ludzie są po prostu mądrzejsi — mówił niegdyś 22-letni Mark Zuckerberg (który w tym roku skończył 40 lat). Jak naprawdę wygląda problem dyskryminacji ze względu na wiek (tzw. ageizm) w branży tech? Nowy raport Equal Employment Opportunity Commission opublikowany w tym miesiącu przedstawia pewne liczby dotyczące tego tematu. Komisja przyjrzała się ponad 10 mln pracowników zatrudnionych od 2022 r. w branży technologicznej (która obejmowała ludzi z różnych sektorów zatrudnionych na 56 stanowiskach związanych z naukami ścisłymi STEM). Młodsi pracownicy radzili sobie lepiej. Liczba osób w wieku poniżej 25 lat rosła o około 9 proc. każdego roku w latach 2014 do 2022 i stanowiła 7 proc. siły roboczej w branży technologicznej do 2022 r. Było to ponad dwadzieścia razy szybciej niż tempo wzrostu młodych pracowników we wszystkich branżach. Wydaje się więc, że jedną z najważniejszych kwalifikacji do zdobycia pracy w sektorze tech jest posiadanie aktu urodzenia datowanego po 1990 r. Szeregi pracowników powyżej 65. roku życia również wzrosły, ale tylko do 4 proc. Nadal są oni zdecydowanie najmniejszą grupą wiekową pracującą w sektorze technologicznym i znacznie mniej reprezentowaną w porównaniu z ich szeregami w innych branżach. Raport EEOC, który po raz pierwszy dotyczył dyskryminacji ze względu na wiek, zawierał jeszcze bardziej niepokojące wnioski. Oskarżenia o dyskryminację ze względu na wiek są bardziej powszechne wśród firm, w których technologiczne stanowiska są kluczowe. Skargi dotyczące wieku pojawiają się w prawie 20 proc. przypadkach złożonych do EEOC w firmach technologicznych, w porównaniu z 15 proc. w innych branżach. Raport pokazał prawdę Raport "w końcu pokazał, że to prawda", mówi Maureen Clough, która prowadzi podcast "It Gets Late Early" o starzeniu się w świecie technologii. — Nie musimy już padać ofiarą polityki, która kwestionującej nasze umiejętności — mówi. Oczywiście wiek nie jest jedynym problemem pracowników w świecie technologii. EEOC stwierdziła również, że kobiety i czarnoskórzy pracownicy nadal są nieproporcjonalnie niedostatecznie reprezentowani, a dyskryminacja w branży prawdopodobnie przyczynia się do dysproporcji wiekowych, płciowych i rasowych w sektorze technologicznym. Kobiety stanowią zaledwie 22 proc. świata tech, tyle samo, co w 2005 r. W dążeniu do różnorodności wiek jest często traktowany drugorzędnie, za innymi czynnikami demograficznymi. Może to wynikać z faktu, że wiele osób tak naprawdę nie uważa "ageizm" za zły — mimo że amerykańskie prawo zakazuje od 1967 r. dyskryminacji pracowników w wieku powyżej 40 lat. Stereotypy i skargi dotyczące braku akceptacji wieku zarówno młodych, jak i starszych osób pozostają zakorzenione w społeczeństwie i są kwestionowane w mniejszym stopniu niż z góry przyjęte poglądy na temat rasy, seksualności i płci. Niektóre zachowania, obejmujące próby opóźnienia starzenia się za pomocą medykamentów przeciwstarzeniowych, czy też jawne wyśmiewanie za pomocą memów "OK, boomer", są postrzegane głównie jako przywileje młodych. Klątwa 35 lat Ageizm wiąże się z pogorszeniem zdrowia fizycznego i psychicznego, izolacją społeczną, samotnością, brakiem bezpieczeństwa finansowego, a nawet przedwczesną śmiercią. Czterdzieści lat to wiek zwykle określany jako starszy w Dolinie Krzemowej. Nawet z nowymi danymi, jest wiele rzeczy, których nie wiemy. Joanna Lahey, profesor polityki publicznej na Texas A&M University, która bada dyskryminację ze względu na wiek, mówi, że raport pokazuje korelację między młodością a zatrudnieniem w branży technologicznej, ale dokładna przyczyna tego zjawiska jest niejasna. Mniejsza reprezentacja starszych pracowników może wynikać z dyskryminacji w zatrudnianiu, szkoleniu lub utrzymywaniu pracowników w firmie. Ale może to również oznaczać, że starszy personel przechodzi na emeryturę, podczas gdy więcej młodych ludzi wchodzi na rynek pracy. "Nie znamy prawdziwej skali problemu, a co ważniejsze, jeśli problem istnieje, nie wiemy, jak go rozwiązać" — uważa Lahey. Jednak ostatnie zwolnienia tylko nasiliły podejrzenia o ageizm. Według Layoffs.fyi, witryny śledzącej redukcje zatrudnienia w branży technologicznej, w tym roku na całym świecie zwolniono ponad 130 tys. pracowników technicznych, kontynuując trend, który rozpoczął się w 2022 r. John Zeman, były pracownik X, pozwał wówczas Twittera po tym, jak został zwolniony, gdy 51-letni Elon Musk przejął kontrolę w listopadzie 2022 r. i "wypatroszył" firmę z personelu. Zeman miał wtedy 63 lata. Z jego pozwu wynika, że 60 proc. pracowników Twittera w wieku powyżej 50 lat zostało zwolnionych, w porównaniu z 54 proc. pracownikami w wieku poniżej 50 lat. Na początku września sędzia federalny orzekł, że pozew zbiorowy może iść dalej, stwierdzając, że zarzuty wykraczają poza "zwykłe spekulacje". Adwokaci powodów i X nie odpowiedzieli na prośbę o komentarz. Sprawy te mogą być jednak skomplikowane; jeśli na przykład starsi pracownicy otrzymywali wyższe wynagrodzenie, cięcia można było bronić względami oszczędnościowymi. Byli pracownicy IBM również pozwali firmę, twierdząc, że osoby powyżej 40. roku życia były zwalniane częściej niż młodsi pracownicy, ale IBM był w stanie zablokować niektóre z tych roszczeń (firma zaprzeczyła angażowaniu się w "systemową dyskryminację ze względu na wiek"). Sprawy takie, jak te są obarczone ogromnym ryzykiem. Mogą przynieść znaczące zwycięstwa w pociąganiu firm technologicznych do odpowiedzialności za praktyki związane z dyskryminacją ze względu na wiek lub wywołać efekt mrożący, który powstrzyma innych przed walką w sądach. Czasami ageizm jest jawny, a innym razem pracownicy po prostu o nim nie wiedzą. John Rizzo, 60-latek, mówi, że spędził ostatnie dwa lata, ubiegając się o pracę w dziale zarządzania produktem, ale czuje, że jego wiek jest powodem, dla którego wciąż jest bezrobotny. Rizzo mówi, że ma 450 wersji swojego życiorysu i aplikował na ponad 4 tys. stanowisk. Dobrze radzi sobie podczas rozmów telefonicznych, ale mówi, że ton rekrutera wydaje się zmieniać, gdy rozmawiają przez Zoom, gdzie widoczny jest jego wiek. — Bardzo to przykre — mówi Rizzo. — Przez długi czas myślałem, że to moja wina. Myślałem, że robię coś złego — wyjaśnia. Pracował trochę dla startupu, którego był współzałożycielem i jako wykonawca dla innych firm. By móc związać koniec z końcem, pracując jako ochroniarz. Rizzo twierdzi, że brak doświadczonych pracowników, takich jak on, jest stratą dla firm technologicznych. — Pokolenie X zbudowało branżę technologiczną — mówi. — Jest w nim mnóstwo wartości i mnóstwo doświadczenia. Argumenty przemawiające za międzypokoleniową siłą roboczą są nie tylko moralne, ale i praktyczne. Niedawne badanie przeprowadzone przez The Inclusion Initiative w London School of Economics, w którym przetestowano około 1,5 tys. brytyjskich i amerykańskich pracowników z branży technologicznej, finansowej i usług profesjonalnych, wykazało, że pracownicy firm stosujących praktyki pracy uwzględniające różny wiek pracowników byli dwukrotnie bardziej zadowoleni ze swojej pracy i o połowę rzadziej szukali nowych posad. Pracownicy ci rzadziej odczuwali również niski poziom produktywności. Łączenie pracowników z różnych pokoleń umożliwia ludziom zdobycie różnej wiedzy, perspektywy i sieci społecznych, powiedział Daniel Jolles, badacz nauk behawioralnych, który był zaangażowany w powyższy test. — Kiedy mamy dobrą różnorodność, możemy uzyskać bardziej produktywne wyniki w odpowiednich warunkach — wyjaśnia Jolles. Jest to argument, który może przyciągnąć uwagę liderów biznesu. W końcu oni też nie stają się coraz młodsi.

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS