business
Po blokadzie budowy CPK przez rzad Tuska teraz Maaszewicze
Senator Grzegorz Bierecki z wojewodztwa lubelskiego po raz kolejny alarmuje ze ministrowie rzadu Tuska blokuja realizacje kolejnej strategicznej dla Polski inwestycji Centrum Logistyczne Maaszewicze.
Senator Grzegorz Bierecki z województwa lubelskiego po raz kolejny alarmuje, że ministrowie rządu Tuska blokują realizację kolejnej strategicznej dla Polski inwestycji „Centrum Logistyczne Małaszewicze”. Po raz kolejny upomniał się o jej realizację także Sejmik województwa Lubelskiego przypominając rządowi Tuska, że Sejm miażdżącą większością w 2023 roku przyjął ustawę o konieczności realizacji tego przedsięwzięcia, wpisując do niej precyzyjną ocenę jego skutków finansowych, co wiązało się z koniecznością zapewnienia finansowania z budżetu państwa w wysokości ok. 3 mld zł. Senator Bierecki przypomniał także, że port przeładunkowy Małaszewicze już w obecnym kształcie przynosi do budżetu państwa w związku z głównie chińskim eksportem i importem, realizowanym przez 15 par pociągów przyjmowanych w ciągu doby, rocznie około 8 mld zł w postaci i ceł i podatków. Jego zasadnicza rozbudowa pozwoliłaby na podwojenie tego przywozu i wywozu towarów do 30 par pociągów w ciągu doby, co znacząco zwiększyłoby dochody budżetowe z ceł i podatków. Niestety inwestycja w rozbudowę portu kolejowego w Małaszewiczach jest na kursie kolizyjnym z interesami portów morskich takich jak Hamburg, Antwerpia, Amsterdam i gdyby została zrealizowana, odebrałaby cześć dochodów podatkowych i celnych Niemiec i Holandii. Stąd jak się wydaje decyzje rządu Tuska o zatrzymaniu jej realizacji, czego dobitnym wyrazem jest przedłużenie do aż do lipca tego roku, konieczności przeprowadzenia kolejnych wyliczeń, które mają udowodnić efektywność ekonomiczną przedsięwzięcia. Tyle tylko, że te wyliczenia zostały już przeprowadzone, co więcej dotychczasowa wydajność podatkowa i celna portu kolejowego w Małaszewiczach, nie powinna pozostawiać żadnych wątpliwości. Przedsięwzięcie prowadzą dwie spółki Skarbu Państwa, Polskie linie Kolejowe S.A i PKB Cargo S.A, które są nadzorowane przez ministra infrastruktury, ale jak się okazuje, pod rządami Tuska straciły do niego serce i stąd już rok opóźnienia w podejmowaniu jakiejkolwiek decyzji w tej sprawie, a teraz jak się dowiadujemy, to opóźnienie potrwa kolejne pół roku. Niestety wszystko wskazuje na to, że inwestycja w rozbudowę portu kolejowego Małaszewicze to ten sam modus operandi co CPK, rozbudowa portów morskich, czy budowa I elektrowni atomowej. Wszędzie kontrole, audyty i odwlekanie decyzji, aby nie powiedzieć Polakom przed wyborami prezydenckimi, że są one nie do udźwignięcia w pierwotnym kształcie dla budżetu państwa, trzeba je więc odchudzić, zrezygnować z części przedsięwzięć albo opóźnić. Rządzący nie mówią tylko, że tak naprawdę podstawowym powodem ich ograniczania, albo wprost blokady jest kolizja z niemieckimi interesami i dlatego nie będą, albo realizowane w ogóle, albo muszą przejść gruntowne przeorientowanie, co oznacza przesuniecie ich realizacji o kolejne kilka lat. Niestety to stwierdzenie sprzed kilku lat obecnego kandydata na prezydenta z Platformy, Rafała Trzaskowskiego „po co nam CPK, skoro mamy lotnisko w Berlinie”, działa jak swoiste przekleństwo. Mamy przecież nie tylko lotnisko w Berlinie, ale i we Frankfurcie, po co więc nam hub przesiadkowy łączący Azję i Europą i Ameryką pomiędzy Łodzią i Warszawą, a także, po co nam w tym miejscu lotnisko cargo, po co nam rozbudowa portów morskich, skoro stwarzają konkurencję dla portów niemieckich, po co nam także rozbudowa portu kolejowego Małaszewicze, skoro uderzy ona znowu w interesy porów niemieckich i holenderskich. Trochę inny przypadek to elektrownia atomowa, bo ona nie jest konkurencją dla niemieckich elektrowni, te zostały niedawno ostatecznie zamknięte i w konsekwencji, skoro w Niemczech ich już nie ma, to nie może być ich także w Polsce, bo te stwarzałyby dodatkowe zagrożenie dla Niemiec. Niestety te wszystkie przykłady blokady i opóźniania strategicznych dla Polski inwestycji, pokazują, że tak naprawdę przede wszystkim liczą się dla rządu Tuska interesy niemieckie, a nie polskie.
PREV NEWSJarosaw Szymczyk z zarzutami za granatnik. Byemu szefowi policji groza lata wiezienia
NEXT NEWSBiay Dom Trump podtrzyma zobowiazania wobec NATO jesli sojusznicy beda pacic nalezna czesc
Plus Minus w nowych szatach. Metamorfoza weekendowego wydania Rzeczpospolitej
Od 1 lutego Plus Minus weekendowy magazyn Rzeczpospolitej ukazywac sie bedzie w odswiezonej postaci. Okadka drukowana bedzie na uszlachetnionym papierze zmieniono jej makiete wprowadzono zmiany w typografii i ukadzie graficznym caego magazynu.
By Redakcja „Rz”Nastepca WIBOR-u bedzie nazywa sie POLSTR
Komitet Sterujacy Narodowej Grupy Roboczej KS NGR ds. reformy wskaznikow wybra nazwe POLSTR Polish Short Term Rate dla propozycji indeksu funkcjonujacego dotychczas pod techniczna nazwa WIRF ktory ma docelowo zastapic WIBOR.
Nowy wskaznik zastapi WIBOR. Komitet podja decyzje
Nowy wskaznik ktory zastapi WIBOR bedzie nazywa sie POLSTR - zdecydowa Komitet Sterujacy Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaznikow referencyjnych. Prace nad zmiana wskaznika referencyjnego trway od 2022 roku.
Prezydent Finlandii mowi o terminie zawieszenia broni w Ukrainie. "Putin rozumie tylko twardy jezyk"
Prezydent Finlandii Alexander Stubb powiedzia w czwartek ze mozna mowic o 3-6-miesiecznym horyzoncie czasowym kiedy nastapi zawieszenie broni na wojnie Rosji przeciwko Ukrainie. Jest tez "umiarkowanym optymista" jesli chodzi o Donalda Trumpa i jego plany.
"Nieprawdzie informacje". Obajtek odpowiada Hennig-Klosce
Premier Donald Tusk wzia udzia w wydarzeniu towarzyszacemu rozpoczeciu budowy farmy wiatrowej Baltica 2. Do inwestycji odniosa sie minister klimatu i srodowiska Paulina Hennig-Kloska. Byy prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zarzuci jej jednak podawanie nieprawdziwych informacji.
Rozpad rzadu w Norwegii. Powodem spor o relacje z UE
Ludowcy z Senterpartiet opuscili w czwartek centrolewicowy rzad premiera Jonasa Gahra Stoere reprezentujacego Partie Pracy. W ocenie Stoere powodem konfliktu jest brak zgody eurosceptykow z Senterpartiet na pogebienie relacji Norwegii z Unia Europejska w zakresie polityki energetycznej.