business
Infrastruktura adowania pedzi szybciej niz auta na prad
Nowe samochody elektryczne wrzuciy bieg jaowy. Rozpedza sie rynek wtorny ale on tez potrzebuje wsparcia. Infrastruktura adowania natomiast rozwija sie w dwucyfrowym tempie.
W 2024 r. zarejestrowano w Polsce nieco ponad 24,2 tys. osobowych i dostawczych samochodów czysto elektrycznych — wynika z tzw. licznika elektromobilności przygotowywanego przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). To oznacza wzrost r/r zaledwie o 2 proc., podczas gdy w 2023 r. zarejestrowano ponad 23,6 tys. takich aut — o 52 proc. więcej niż rok wcześniej. W latach wcześniejszych dynamika też była dwucyfrowa. Napędzały ją przede wszystkim zakupy firmowe wspomagane programem Mój elektryk. — Druga połowa minionego roku przyniosła zawieszenie ścieżki leasingowej programu. Pojawiły się też zapowiedzi, że w najbliższym czasie nie zostanie on wznowiony. To spowoduje, że firmy będą rewidować plany zakupowe i rynek nowych pojazdów elektrycznych w 2025 r. będzie mniejszy — uważa Jakub Faryś, prezes PZPM. Czy sytuację mogą poprawić programy dopłat do zakupu zeroemisyjnych ciężarówek i rozwoju infrastruktury? — Warto podkreślić, że będą one wdrażane w momencie poważnego kryzysu branży transportowej i trzeba dużego wysiłku, by przyniosły sukces — podkreśla Jakub Farys. Co z programem Mój elektryk 2.0? Eksperci są zgodni — szanse na to, że przyczyni się od do dynamicznego rozwoju elektromobilności w Polsce są znikome. — Mój elektryk 2.0 nie przyniesie spodziewanych efektów, bo pominięto w nim firmy, które odpowiadają za 80 proc. zakupów zeroemisyjnych pojazdów — uważa Jakub Faryś. O ile rynek nowych aut na prąd traci rozpęd, to rozkręca się rynek wtórny, ale przede wszystkim po stronie podażowej. Z danych Otomoto wynika, że pod koniec grudnia 2024 r. w serwisie było ponad 4,2 tys. ofert sprzedaży używanych elektryków (+16 proc. r/r). Udział ogłoszeń dotyczących aut na prąd w łącznej ich liczbie wynosił 1,1 proc., a takie ogłoszenia odpowiadały za 1 proc. odsłon. Najpopularniejszymi pod względem podaży modelami elektryków na tym rynku e-mobility w Polsce były Nissan Leaf (276 ogłoszeń, średnia cena 58,9 tys. zł), Tesla Model 3 (229 — 123,4 tys.) oraz BMW i3 (187 — 75,7 tys. zł). Z popytem jest jednak krucho. Powodem jest głównie niepewność klientów związana z użytkowaniem elektryka. — W ciągu ostatnich trzech lat sprzedaż aut elektrycznych w naszej sieci podwajała się każdego roku. W 2024 r. na rynkach polskim, czeskim i słowackim sprzedaliśmy ich 900. Zainteresowanie elektrykami w Europie Środkowej napotyka jednak poważną przeszkodę: sceptycyzm klientów co do ich użyteczności w codziennym użytkowaniu. Rozwój elektromobilności zasługuje, oprócz dotacji na nowe auta, także na państwowe zachęty dla osób zainteresowanych używanymi pojazdami. Jednym z głównych powodów powolnego rozwoju elektromobilności jest wysoka cena nowych pojazdów — mówi Karolina Topolova, dyrektorka generalna i prezeska Aures Holdings, operatora sieci sieć centrów samochodowych AAA Auto. O programie dopłat do używanych aut na prąd było swego czasu głośno, obecnie temat przycichł. O ile rynek nowych aut na prąd popada w stagnację, o tyle nie zwalnia rynek infrastruktury. — W 2024 r. operatorzy uruchomili ponad 1,1 tys. punktów szybkiego ładowania, czyli dwa razy więcej niż w rok wcześniej. Branża czeka jednak m.in. na start programów obejmujących dopłaty do elektrycznych ciężarówek, przeznaczonej dla nich infrastruktury oraz przyłączy elektroenergetycznych. Nabory powinny zostać uruchomione na przełomie lutego i marca. Budżet przeznaczony na subsydia, czyli 6 mld zł, może przynieść bardzo pozytywne skutki rynkowe, kluczowa jest jednak koordynacja programów infrastrukturalnych. To duże wyzwanie, biorąc pod uwagę złożoność i wieloetapowość procedur oraz to, że wielu beneficjentów liczy na dotacje i do przyłączy, i do stacji ładowania. Nie ma w tym nic dziwnego — uruchamianie pojedynczych hubów spełniających wymogi AFIR wiąże się z nakładami inwestycyjnymi liczonymi w milionach złotych — mówi Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności. Na koniec grudnia 2024 r. w Polsce funkcjonowało prawie 8,7 tys. (+46 proc. r/r) ogólnodostępnych punktów ładowania, a wzdłuż sieci TEN-T 876 (+44 proc.).
EBC musi ciac stopy procentowe szybciej niz Fed
Wzrost gospodarczy w strefie euro by w IV kwartale zerowy a PKB Niemiec i Francji spady. Europejski Bank Centralny stara sie zaradzic pogorszeniu koniunktury dalej luzujac polityke pieniezna.
By Hubert KoziełDonald Trump wystraszy biznes na caym swiecie
Zapowiedzi wprowadzania przez USA ce na import z wielu panstw wystarczyy by w I kwartale indeks optymizmu przedsiebiorcow na swiecie spad do -13 proc. z 7 proc. w koncowce 2024 r.
By Piotr MazurkiewiczWall Street Pepe przebija najlepsze ICO 2024 r. Te liczby przyprawiaja o zawrot gowy
Mao kto by pomysla ze zabawny paz w garniturze rodem z Wall Street zostanie najwieksza sensacja poczatku 2025 roku w swiecie krypto. A jednak. Wall Street Pepe ktory aczy w sobie lekcewazacego ducha zaby Pepe z wyrafinowanymi narzedziami handlowymi zebra juz 65 milionow USD w przedsprzedazy w tym 2 miliony w ostatnich 48 godzinach. Tym ...The post Wall Street Pepe przebija najlepsze ICO 2024 r. Te liczby przyprawiaja o zawrot gowy appeared first on usinessinsider.
Platite minimalni zalohy jako OSVC ci OBZP Zvyste si platby jeste dnes
V roce 2025 si OSVC i OBZP platici minimalni zalohy opet vyrazne priplati. Jak se zvysi minimalni zalohy na duchodove a zdravotni pojisteni
By Michal BurešFirma z polskimi korzeniami rozpycha sie w Szwajcarii
Kolejny podmiot z polskimi korzeniami podbija Szwajcarie. Gieda kryptowalut zondacrypto coraz mocniej podkresla swoja obecnosc na tym rynku.
By rp.plWall Street konczy dzien na plusie. Pomogy wyniki spoek
Wszystkie trzy gowne indeksy giedowe w USA wzrosy w czwartek gdy inwestorzy zapoznawali sie z wynikami niektorych najwiekszych spoek. Sesje do udanych moga zaliczyc m.in. IBM Meta i Tesla zas na przeciwnym biegunie znalaz sie Microsoft i UPS.