Blogs
Home/business/Cyberataki w przestrzeni lotniczej. Hakerzy znow zaatakowali nad Polska

business

Cyberataki w przestrzeni lotniczej. Hakerzy znow zaatakowali nad Polska

Samolot Ryanaira w rejsie z Rygi do Wiednia musia ladowac w Brnie. A pasazerowie samolotu LOT lecacego z Berlina do Warszawy nie mogli zrozumiec dlaczego aplikacja Flightradar24 pokazuje ze wasnie znajduja sie nad... Krolewcem.

By Danuta Walewska | December 31, 2024 | business

To tylko przykłady z ostatniego poniedziałku, 30 grudnia 2024. - Takiegospoofingu jeszcze w życiu nie byłem świadkiem – mówi„Rzeczpospolitej” jeden z pasażerów rejsu LOT ze stolicyNiemiec. W Warszawie samolot wylądował bez problemów. Dozakłóceń w sygnale GPS kontrolerzy lotów i piloci przelatujący nad Rzeszowem i Gdańskiem zdążyli się przyzwyczaić,chociaż za każdym razem jest to wyzwanie. SamolotRyanaira, który dwukrotnie próbował wylądować na lotniskuSchwechat w Wiedniu - jak podaje niemiecki dziennik „Die Presse” - miał zakłócony sygnał GPS od momentu pojawienia się w polskiejprzestrzeni powietrznej. I nie odzyskał go aż do Wiednia, gdziejednak piloci uznali, że nie są w stanie bezpiecznie wylądować,polecieli więc nad Czechy i wylądowali w Brnie. Oczywiścienikt nie udowodnił, że za tymi dwoma incydentami, które dotknęłyrejsy Ryanaira i LOT, stoją Rosjanie. Ale toprawdopodobieństwo staje się coraz bardziej realne, bo takiesytuacje są odczuwalne od wiosny 2022 roku i ostatnio się nasiliły. Towyzwanie dla kontrolerów lotów i pilotów Rosjanie nie szczędzą wysiłków, by po Europie trudno było latać.Udowodniono już, że wielokrotnie rosyjscy hakerzy zakłócalisygnały GPS nad Polską. - To dla nas jest prawdziwym wyzwaniem.Na szczęście w lotnictwie korzystamy dzisiaj nie tylko z sygnałówGPS. Mamy także inne narzędzia - mówiła ostatnio MagdalenaJaworska-Maćkowiak, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. ZdaniemPeteraLaytonaz brytyjskiego Royal United Services Institutezakłócanie sygnału GPS ma nie tylko utrudnić cywilne operacjelotnicze w naszej części Europy. Jesttakże, abyć może nawet przede wszystkim, środkiemobronnym przeciwko ukraińskich dronomi rakietom,tak by nie były one w stanie dotrzeć do wyznaczonegocelu. - Sąto wszystko procedury sterowane ręcznie. Ibardzo skuteczne we wprowadzaniu w błąd w operowaniu w przestrzenipowietrznej - mówi. Spoofing zagraża nie tylko w bankach GPS,czyli GlobalnySystem Pozycjonowania to sieć satelitów i urządzeń odbiorczych,używany do ustalania pozycji, nawigacji i pomiarów czasu dlastatków, samolotów i samochodów. Zastąpił system drogichurządzeń naziemnych, które nadawały sygnały radiowe samolotompodczas lądowania. Zkoleispoofing topodszywanie się przez hakera podinne urządzenia albo innego użytkownika, nietylko w zakłócaniu operacji lotniczych, ale i w celu uzyskaniadostępu do np. konta bankowego. Wodniesieniu do GPS może to być nadawanie przez siły zbrojne danegokraju fałszywych sygnałów do samolotu lub drona nieprzyjaciela,aby pozbawić go możliwości wykonania zadania. Często jest tobardziej skuteczne i niebezpieczne od zagłuszania. W przypadkulotnictwa cywilnego mogąwystąpić problemy,gdy fałszywy sygnał GPS został odebrany w samolocie pasażerskim imoże wprowadzić w błąd pilota i kontrolerów ruchu powietrznegopodając fałszywy czas albo nieprawdziwedane. EuropejskaAgencja Bezpieczeństwa Lotniczego już działa. Zalecenia grupyroboczej SpoofingGPS, októrym coraz częściej informują przewoźnicy i kontrolerzy lotów, poważnie zaniepokoiłEuropejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Wewrześniu 2024 r. powstała tam specjalna grupa robocza, którejzadaniem jest przeciwdziałanie takim zagrożeniom. Zdaniem szefującego jej Thomasa Hyttena z CAA Norway (norweskiegoregulatora ryku lotniczego) już samo zakłócanie sygnału GPS jestogromnym zagrożeniem dla lotnictwa. Natomiast spoofing może okazaćsię śmiertelnie niebezpieczny, kiedy podaje zniekształconeinformacje dotyczące przebiegu lotu, w którym piloci kierująmaszyną opierając się na precyzyjnej nawigacji. Stąd niezbędnejest jak najszybsze wprowadzenie dodatkowychszkoleń dla pilotów, którzy będą w stanie wykryć i opanowaćnieprawidłowo funkcjonujący GPS, bądź przypadki spoofingu. Nieobędzie się także bez wprowadzenia zmian w technologiach, które musząstać siębardziej odporne na spoofing. Nowoczesne systemypowinny łatwiej wykrywać wszystkie „fałszywki” i umożliwiaćskorzystaniez alternatywnych systemów nawigacji. Wreszciegrupa robocza zaleca korzystanie także z innych systemównaprowadzających,a nie wyłącznie z GPS. Rekomenduje np. INS (InertialNavigationSystems),jakozabezpieczenie wówczas, gdy GPS zawodzi.

SOURCE : rp
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS