business
CPK wybraa wariant inwestorski dla linii kolejowych
Spoka CPK wybraa wariant inwestorski dla przebiegu planowanej w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego linii kolejowych do Pocka i Wocawka.
Spółka CPK wybrała wariant inwestorski dla przebiegu planowanej w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego linii kolejowych do Płocka i Włocławka. Jak poinformowała spółka wybrany przebieg omija Sochaczew i od północy rafinerię Orlenu w Płocku. Według informacji spółki, wybrany przebieg linii ma ok. 150 km, zakończenie budowy linii może nastąpić po 2035 r. Wybór wariantu, oznaczonego W41 zatwierdził pełnomocnik rządu ds. CPK — zaznaczyła spółka. Wariant docelowy Docelowy wariant wychodzi z węzła kolejowego CPK na terenie Gminy Teresin, omija od północy Sochaczew, i biegnie przez most na Wiśle do Wyszogrodu. Dalej planowana linia skręca w kierunku zachodnim, biegnie przez gminy Mała Wieś, Bodzanów, Słupno, Radzanowo, Bielsk. W Bodzanowie-Chodkowie ma powstać stacja pasażerska. W tej okolicy planowane jest też odgałęzienie do dworca pasażerskiego w centrum Płocka. Linia ma ominąć od północy kombinat Orlen i pobiec przez tereny gmin Bielsk, Stara Biała, Brudzeń Duży, Dobrzyń Nad Wisłą do węzła niedaleko Nowej Wsi w Gminie Wielgie. Na tym odcinku powstać ma stacja w Brudzeniu Małym. Następnie główny przebieg linii skręca w stronę Lipna, zaś południowa odnoga poprowadzi przez most na Wiśle do stacji położonej w centrum Włocławka. W Lipnie zaplanowano stację pasażerską i węzeł z linią kolejową nr 27. Odcinek objęty studium kończy się w miejscowości Złotopole w gminie Lipno. Linia na odcinku CPK-Lipno ma być przystosowana do prędkości 350 km/h, a odgałęzienie do Włocławka - 250 km/h. Spółka CPK zakłada, że obie linie mają być przeznaczone zarówno do ruchu pasażerskiego, jak i towarowego. Linia ma być elementem linii CMK Północ, a także transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Jak poinformowała w komunikacie CPK, wybrany wariant charakteryzuje się najmniejszą liczbą nieruchomości zabudowanych niezbędnych do pozyskania w celu realizacji inwestycji. Jako element TEN-T odcinek może zostać zgłoszony do ubiegania się o dofinansowanie ze środków UE - zaznaczyła spółka. Zachodnia obwodnica Sochaczewa CPK zwróciła też uwagę, że rozpatrywana w ramach STEŚ (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego) tzw. zachodnia obwodnica Sochaczewa nie została zarekomendowana do włączenia do wariantu inwestorskiego. Powodem były jej wysokie koszty, również społeczne, w stosunku do korzyści jakie miałaby przynieść jej budowa. Jak przypomniała spółka, linia kolejowa CMK Północ była planowana już w latach 70. XX wieku jako przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Kujaw i Trójmiasta. Centralny Port Komunikacyjny to spółka Skarbu Państwa powołana na mocy artykułu Ustawy z 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system kolei dużych prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. CZYTAJ WIĘCEJ: Co dalej z budową CPK? Spółka złożyła wniosek o decyzję lokalizacyjną. Jest też 500 mln wsparcia z UE na projekty kolejowe nt/PAP
PREV NEWSDonald Trump zakada platforme kryptowalut. Ma pomoc ignorowanym przez banki
NEXT NEWSReflex w kolejnym tygodniu ceny paliw na stacjach powinny dalej spadac o 5 10 gr na litrze
Univar Solutions przejmuje Brad-Chem Holdings lidera produktow antykorozyjnych i dodatkow do smarow
Przejecie to pozwala spoce Univar Solutions poszerzyc oferte o bardziej innowacyjne produkty i rozwiazania na rynku europejskim. DOWNERS GROVE Ill. 6 lutego 2025 r. PRNewswire -- Spoka Univar Solutions LLC Univar Solutions" lub Spoka" ogosia dzisiaj przejecie spoki Brad-Chem...
Bezrobocie w Polsce pozostaje na stabilnym poziomie
Stopa bezrobocia rejestrowanego w styczniu 2025 r. wyniosa 54 proc. co jest wynikiem identycznym w ujeciu rok do roku oraz o 03 pkt proc. wyzszy niz w grudniu 2024 r. - wynika z szacunkow resortu rodziny. W urzedach pracy w koncu stycznia zarejestrowanych byo o 526 tys. osob wiecej niz w koncu grudnia 2024 r.
Huta Czestochowa ma zostac wpisana na liste spoek strategicznych
Minister aktywow panstwowych Jakub Jaworowski skierowa do premiera projekt rozporzadzenia zakadajacy wpisanie spoki Liberty Czestochowa w upadosci na liste spoek strategicznych.
Stopy procentowe w Czechach obnizone
Czeski Bank Narodowy obnizy swoja gowna stope procentowa - dwutygodniowa stope repo - o 25 punktow bazowych do 375 proc.
Gazprom wznowi dostawy gazu na Sowacje. Ukraina traci wpywy
Rosyjski koncern Gazprom PJSC wznowi dostawy gazu na Sowacje za posrednictwem gazociagu TurkStream. Posuniecie to agodzi czesc obaw o stabilnosc dostaw zwaszcza po ubiegomiesiecznym wstrzymaniu przesyu przez Ukraine podaje agencja Bloomberg.
Glapinski nie ma obecnie zadnych przesanek do obnizek stop
Adam Glapinski powiedzia na konferencji prasowej ze w 2025 roku inflacja bedzie cay czas przekraczac cel NBP. Zwroci tez uwage ze inflacja bazowa nadal bedzie utrzymywac sie na podwyzszonym poziomie. Zdaniem szefa banku centralnego obecnie nie ma zadnych przesanek do obnizek stop procentowych w Polsce.