Home/business/Charyzmatyczny szef to kiepski lider. Jak wybrac dobrego menadzera

business

Charyzmatyczny szef to kiepski lider. Jak wybrac dobrego menadzera

W wielu firmach sukces zespou zalezy od efektywnosci menadzera ktory peni kluczowa role w motywowaniu pracownikow delegowaniu zadan i monitorowaniu wynikow. Ale czy lider ktory sam zgasza sie do tej roli jest najlepszym wyborem Najnowsze badania z National Bureau of Economic Research NBER pokazuja ze intuicja moze nas zawodzic.

October 05, 2024 | business

Jak podkreślają autorzy badania, samozwańczy menadżerowie często są nadmiernie pewni siebie, zwłaszcza jeśli chodzi o ich umiejętności społeczne. Zamiast efektywnie motywować i delegować zadania, i wykazują się dużymi problemami w . Przywódcy z wyboru nie tylko gorzej organizowali pracę, ale także całej grupy. Tymczasem menadżerowie, którzy najlepiej radzili sobie z zarządzaniem zespołami, mieli jedną wspólną cechę: . To nie staż pracy czy wcześniejsze osiągnięcia, ale zdolność rozwiązywania nowych problemów w dynamicznym środowisku była kluczowym elementem ich sukcesu. Ci, którzy potrafili szybko dostosować się do zmieniających się warunków i podejmować trafne decyzje w czasie rzeczywistym, lepiej radzili sobie z zarządzaniem zespołem. Okazuje się, że stereotypowe wyobrażenia o "urodzonym liderze" mogą być mylące. . Dobry menadżer jest na wagę złota Kluczową rolą menadżera jest nie tylko motywowanie zespołu, ale przede wszystkim i kontrolowanie, aby wszyscy członkowie zespołu pracowali nad tymi aspektami projektu, które faktycznie przynoszą wartość. Liderzy, którzy optymalizowali podział zadań zgodnie z umiejętnościami pracowników, minimalizowali straty czasu i zasobów. Dobrzy przywódcy unikali marnowania wysiłków pracowników, kierując ich działania w te obszary, które miały największy wpływ na osiągnięcia zespołu. Wyniki eksperymentu wskazują, że niż nawet najlepszy pracownik. Jak wybrać dobrego lidera? Z raportu wynika, że doświadczenie i ambicje by zostać liderem nie determinują sukcesu. Kluczowe są oraz doskonałe . Podobne spostrzeżenia ma Anna Karwowska, specjalistka HR, mentorka kariery i właścicielka marki Crispy HR. Przyznaje, że wyłonienie dobrego lidera jest wyzwaniem, ale nie jest niemożliwe. — Bardzo łatwo dostrzec, czy lider ma na pierwszym planie siebie samego, czy swój zespół. To można zauważyć już na wczesnym etapie rozmowy — mówi ekspertka i dodaje, że często lepiej sprawdzają się kandydaci na pierwszy rzut oka dość niepozorni. Są bardziej otwarci, mają świeże podejście i nie są uwięzieni w schematach zarządzania, których nauczyli się w szkole lub na studiach. . — Trzeba zwracać uwagę na osoby, które mają potencjał na liderów, ale same się nie zgłaszają. Najczęściej uważają, że nie mają odpowiednich kompetencji menadżerskich, a tego akurat można się nauczyć. Warto stworzyć programy mentoringowe, które pomogą im rozwijać się w nowej roli — radzi specjalistka. Czasem lepiej inwestować w osoby z dużymi umiejętnościami analitycznymi czy strategicznymi, niż w tych, którzy od razu dążą do bycia gwiazdą. Mentorka dodaje, że istotną kwestią jest zrozumienie, czym zajmuje się zespół. Lider nie musi mieć wiedzy technicznej, ale powinien orientować się w pracy, jaką wykonują jego pracownicy. Dzięki temu będzie mógł skutecznie zarządzać zespołem i dopasowywać zadania do kompetencji pracowników. Ludzie różnią się pod względem swoich kompetencji, stylów pracy i potrzeb. Dobry menadżer potrafi te różnice zauważyć i zarządzać nimi w taki sposób, by każdy w zespole pracował w obszarach, w których jest najlepszy. To wymaga dużej świadomości i elastyczności. Menadżer, który mówi, że coś działa od 20 lat, i nie widzi potrzeby zmian, nie będzie skutecznym liderem w dynamicznie zmieniającym się świecie pracy — tłumaczy rekruterka Współczesne zespoły coraz częściej składają się z młodych pracowników, którzy cenią sobie work-life balance i są bardziej asertywni. — mówi ekspertka, dodając, że wielu liderów nie jest przygotowanych do pracy z dwudziestolatkami, którzy mają inne oczekiwania. — podkreśla, zaznaczając jednocześnie, że takie zmiany w podejściu są pozytywne i konieczne, by organizacje mogły się rozwijać. Autorzy badania sugerują, że zamiast stawiać na liderów, którzy potrafią dobrze się sprzedać, organizacje powinny szukać osób wykazujących się zdolnościami analitycznymi i decyzyjnymi. Anna Karwowska przyznaje, że takie umiejętności można sprawdzić w procesie rekrutacji za pomocą testów i symulacji. Zachowanie dystansu i chłodnego spojrzenia może skutkować odkryciem "cichych, ale skutecznych" talentów, które dotychczas pozostawały niezauważone.

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS