Home/business/Europa przegrywa te "wojne". Jeden kraj zdobywa swiatowe rynki

business

Europa przegrywa te "wojne". Jeden kraj zdobywa swiatowe rynki

Ponad 26 mln samochodow - tyle pojazdow w 2023 roku wyprodukoway chinskie fabryki. Dla porownania - motoryzacyjne zakady z Europy dostarczyy w ub.r. niewiele ponad 12 mln aut. Jeszcze dekade temu taka przewaga Chinczykow w motoryzacyjnej konkurencji byaby nie do pomyslenia. Branza motoryzacyjna w Unii Europejskiej przegrywa konkurencje z panstwami Azji - zwraca uwage Polski Instytut Ekonomiczny.

October 05, 2024 | business

Liczby nie kłamią i wskazują jednego lidera w światowym, motoryzacyjnym wyścigu. "W 2023 r. fabryki UE wyprodukowały 12,1 mln pojazdów, co stanowi niecałe 20 proc. światowej produkcji. W skali globalnej oznacza to jednak utratę pozycji na rzecz państw azjatyckich - dekadę temu wskaźnik był zbliżony do 23 proc., a przed kryzysem finansowym przekraczał 30 proc." - wylicza PIE i wskazuje głównego konkurenta - Chiny, które w 2023 r. osiągnęły produkcję na poziomie 26,1 mln samochodów. Stanowi to obecnie 32 proc. światowego rynku. PIE zwraca uwagę, że motoryzacyjna transformacja w stronę pojazdów elektrycznych stawia dodatkowe wyzwania przed europejskimi producentami. "Rentowności w tym segmencie są niższe niż u konkurentów z Azji i USA, szczególnie w segmencie baterii i nowych technologii" - czytamy w opracowaniu Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Nie dość, że , to na dodatek europejscy klienci odwracają się od stosunkowo drogich produktów "made in UE". Najpoważniejszy w UE motoryzacyjny rynek w Niemczech zanotował w 2023 roku spadek sprzedaży elektryków o jedną trzecią. Jakby tego było mało, w przyszłym roku wejdą w życie jeszcze , co stawia unijną branżę motoryzacyjną w trudnej sytuacji (auta najpewniej podrożeją, a to może mieć znaczący wpływy na wyniki sprzedaży). . Dzisiejszy wolumen produkcji jest o 12 proc. niższy niż w 2019 r. Rosnące koszty energii zwiększyły wydatki firm na produkcję o ponad 600 euro na pojazd - analizuje PIE i podsumowuje, że odbija się to na rentowności branży. Marża operacyjna Volkswagena w III kwartale wyniosła 6,6 proc., podczas gdy przez ostatnie lata było to 8 proc. - czytamy. Dodajmy, że VW zapowiedział znaczące i nie wyklucza zamykania fabryk w samych Niemczech. Problemem staje się sama elektromobilność. Jak wskazuje PIE, niemiecki przemysł motoryzacyjny przeznaczy rekordowe 53,2 mld euro na innowacje. Ich efekty będą widoczne dopiero za kilka lat. Obecnie niemieckie marki osiągają niecałe 10 proc. globalnej produkcji samochodów elektrycznych. jest uzależniony od europejskiej koniunktury - jesteśmy dostawcami koncernów produkujących w UE. Dobre wyniki polskiej branży moto związane były z przyciąganiem - przypomina PIE. Słabszy wzrost sektora w Niemczech stanowi zagrożenie dla polskiego przemysłu. Właśnie do Niemiec trafia prawie 30 proc. całkowitego polskiego eksportu motoryzacyjnego. Wszystkie kraje UE odbierają ponad 70 proc. eksportu polskiej branży moto. Warto zwrócić uwagę, że w pierwszych sześciu miesiącach br. wartość polskiego eksportu akumulatorów litowo-jonowych wyniosła 2,78 mld euro. To o 56,5 proc. mniej niż w I półroczu 2023 roku. Na rynki UE trafia ponad 80 proc. naszego eksportu baterii.

SOURCE : interiabiznes
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS