Blogs
Home/business/Ca Trumpa konsoliduja kanadyjski rynek. Konsumenci stosuja zasade "buy Canadian

business

Ca Trumpa konsoliduja kanadyjski rynek. Konsumenci stosuja zasade "buy Canadian

Zniesienie barier w handlu krajowym i wsparcie dla kupowania kanadyjskich towarow to mozliwosci przeciwdziaania zagrozeniu amerykanskimi cami ktorymi zajeli sie w srode premier Justin Trudeau oraz premierzy 13 kanadyjskich prowincji i terytoriow.

Cła Trumpa konsolidują kanadyjski rynek. Konsumenci stosują zasadę "buy Canadian”
January 23, 2025 | business

Zniesienie barier w handlu krajowym i wsparcie dla kupowania kanadyjskich towarów to możliwości przeciwdziałania zagrożeniu amerykańskimi cłami, którymi zajęli się w środę premier Justin Trudeau oraz premierzy 13 kanadyjskich prowincji i terytoriów. fot. Ali Tawfiq / / Unsplash Rozważana jest nieformalna kampania „Buy Canadian”, zachęcająca Kanadyjczyków do kupowania towarów kanadyjskich, a nie amerykańskich – relacjonowały media. Premier Kolumbii Brytyjskiej David Eby mówił w środę, że mieszkańcy prowincji powinni się zastanowić, czy wyjeżdżać do USA i kupować towary amerykańskie. Kolumbia Brytyjska tworzy własny zespół ds. przeciwdziałania skutkom ewentualnych amerykańskich ceł, które Eby nazwał „zamierzonym ekonomicznym atakiem na rodziny w naszej prowincji, w naszym kraju, ze strony prezydenta USA”. Prezydent USA Donald Trump zapowiedział, że z początkiem lutego mogą zostać wprowadzone 25 proc. cła na import z Kanady i Meksyku. Wcześniej twierdził, że cła zostaną wprowadzone zaraz po objęciu przez niego urzędu. „Premierzy przedyskutowali znaczenie zredukowania przeszkód w handlu na terenie Kanady i zgodzili się, że potrzeba więcej działań, by ułatwić handel wewnętrzny” - napisano w komunikacie biura prasowego premiera Kanady po spotkaniu premierów kraju i prowincji. Niezwłocznie ma dojść do rozmów w sprawie zasad liberalizacji handlu krajowego, częściowo tylko dokonanej w porozumieniach w 1995i 2017 r. „Naszym najważniejszym celem pozostaje zapobieżenie szkodliwym amerykańskim cłom, ale Team Canada jest gotowy z silną krajową odpowiedzią, jeśli będziemy takiej potrzebować” - napisał w środę Trudeauna platformie X. Kanadyjski biznes od lat zwraca uwagę, że prowincje i terytoria mają własne rozwiązania, od regulacji branżowych do obowiązków administracyjnych, które utrudniają handel między prowincjami oraz zwiększają ceny nawet do 14,5 proc. Handel wewnętrzny stanowi o ok. 20 proc. kanadyjskiego PKB, i, jak szacował w raporcie z 2019 r. Międzynarodowy Fundusz Walutowy, pełna liberalizacja handlu na terenie Kanady mogłaby zwiększyć PKB o 4 proc. w przeliczeniu na mieszkańca. Mogłaby też przyczynić się do zwiększenia zatrudnienia. Eby napisał w środę na platformie X, że właśnie na te możliwości rozwoju wskazywał podczas spotkania. „Wyzwanie, jakim jest zagrożenie cłami, to jednocześnie możliwość skoncentrowania się na wzroście gospodarczym w naszym kraju” - dodał. Media cytowały też premiera Nowej Szkocji Tima Houstona, który powiedział, że zniesienie barier w handlu wewnętrznym powinno być najprostszym rozwiązaniem w obecnej sytuacji i podkreślał, że łatwiej sprzedawać niektóre towary produkowane w prowincji w ramach północnoamerykańskiego porozumienia o wolnym handlu, CUSMA, niż np. w prowincji Ontario. Kanadyjska Federacja Niezależnego Biznesu (Canadian Federation of Independent Business - CFIB), zrzeszająca małe firmy, w raporcie z ub.r. podkreślała, że 88 proc. małych firm uważa, że to właśnie zniesienie barier w handlu wewnętrznym powinno być priorytetem dla rządu. Utrudnienia między prowincjami są niekiedy tak duże, że niektórym firmom łatwiej jest handlować z USA niż na terenie Kanady, a połowa firm w ogóle nie decyduje się na szukanie nowych krajowych rynków zbytu poza własną prowincją. CFIB obliczała, że eliminacja barier wewnętrznych w Kanadzie dodałaby gospodarce kraju nawet 200 mld dolarów kanadyjskich. Z Toronto Anna Lach(PAP) lach/ san/ Źródło: PAP

SOURCE : bankier
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS