Home/business/Aplikacja od myjni skusia fundusz

business

Aplikacja od myjni skusia fundusz

Spire Capital przeja kontrole nad Mooveno rozwijajacym aplikacje z usugami dla kierowcow ktorej fundamentem jest abonament na myjnie. Firma ma urosnac przede wszystkim na rynku polskim.

September 26, 2024 | business

„Prowadzimy rozmowy z kolejnymi potencjalnymi inwestorami. Jesteśmy już na tym etapie, że nie chcemy się specjalnie rozwadniać i nie potrzebujemy pilnie kapitału" - mówiła rok temu w PB Natalia Gajkowska, szefowa operacji i współzałożycielka Mooveno , firmy dostarczającej aplikację z pakietem usług mobilności dla kierowców. Kilka tygodni później przedstawiciele firmy z inicjatywy funduszu rozpoczęli rozmowy ze Spire Capital, które właśnie zakończyły się podpisaniem umowy. Na jej mocy fundusz stał się właścicielem 60 proc. udziałów. - Mooveno zwróciło naszą uwagę silną pozycją rynkową i potencjałem wzrostu, wynikającymi z dobrego i unikatowego modelu biznesowego. Robiliśmy analizy rynkowe i nie znaleźliśmy nikogo, kto miałby identyczny biznes. Najbliższy jest Everwash w USA, ale i tak różnice są znaczące. W relatywnie krótkim czasie Mooveno zbudowało pozycję lidera rynkowego w Polsce, a rynek wciąż jest daleki od nasycenia, dlatego w najbliższym czasie spółka ma koncentrować się na rozwoju w kraju - mówi Krzysztof Konopiński, partner zarządzający Spire Capital. Wartości transakcji nie ujawniono. Spire Capital kupował udziały przede wszystkim od dotychczasowych inwestorów finansowych: aniołów biznesu oraz funduszy Xevin Investments, Protos Next i KnowledgeHub Starter, którzy w przeszłości wyłożyli ponad 1 mln EUR na rozwój firmy. W rękach założycieli, którzy przed transakcją mieli łącznie 36 proc. udziałów, teraz pozostało 23 proc. - Prawie wszyscy dotychczasowi inwestorzy zachowali po transakcji mniejsze pakiety. Mooveno na siebie zarabia, więc nie wymaga znaczącego dokapitalizowania, ale w razie potrzeby jesteśmy w stanie sfinansować zakup innej firmy z komplementarnymi usługami, a w dalszej perspektywie wesprzeć rozwój za granicą – mówi Krzysztof Konopiński. Mooveno, jeszcze pod szyldem MultiWash, pojawiło się na rynku pod koniec 2016 r. Firmę założyli wywodzący się z branży leasingowej Tomasz Czerniejewski i Natalia Gajkowska. Ich pomysłem na biznes było sprofesjonalizowanie usług czyszczenia firmowych pojazdów. Przez lata przekonali do współpracy właścicieli większości myjni ręcznych w kraju. Model biznesowy opierał się na sprzedawaniu firmom z flotami samochodowymi abonamentu na korzystanie z usług tych myjni. - W Polsce jest ok. 1000 profesjonalnych myjni ręcznych, a my w naszej bazie mamy 836. Nasi klienci – głównie duże firmy, ale również MŚP – mają we flotach 45 tys. pojazdów, ich liczba w ciągu ostatniego roku zwiększyła się o 20 proc. – wylicza Tomasz Czerniejewski, prezes i współzałożyciel Mooveno. W ubiegłym roku Mooveno wypracowało 17,5 mln zł przychodów, notując przy tym 0,82 mln zł czystego zysku. - W tym roku możemy urosnąć o 40 proc. na poziomie przychodów, a celem jest osiągnięcie w ciągu dwóch lat poziomu 100 mln zł. Dynamiki zysku nie chcę deklarować, wciąż nie jesteśmy na etapie, na którym jego generowanie jest priorytetem. Najważniejszy jest wzrost – mówi Tomasz Czerniejewski. Mooveno zaczynało od obsługi dużych korporacji, które przekonywało do siebie obniżeniem kosztów i rozliczaniem mycia wszystkich flotowych samochodów na jednej fakturze. Największe firmy wciąż odpowiadają za gros obrotów, a nowy właściciel liczy na przyciągnięcie kolejnych. - Przed transakcją robiliśmy szczegółowe analizy rynku, z których wynika, że tylko klienci korporacyjni mają we flotach blisko 800 tys. aut. Olbrzymi potencjał jest jednak również w segmencie MŚP oraz wśród jednoosobowych działalności gospodarczych. Przy ich uwzględnieniu liczba aut, których użytkownicy mogliby korzystać z usług Mooveno, wzrasta do 4 mln – mówi Krzysztof Konopiński. Strategia firmy przewiduje rozwój dodatkowych usług w aplikacji i rozliczanie całego spektrum wydatków na samochód flotowy na jednej fakturze. - W ubiegłym roku zmieniliśmy nazwę, bo oferujemy już cały pakiet usług związanych z flotami samochodowymi, nie tylko myjnie. Za pomocą naszej aplikacji można płacić za autostrady, miejskie strefy płatnego parkowania i ładowanie samochodów elektrycznych. Teraz pracujemy nad wprowadzeniem multikarty paliwowej, powinno do tego dojść w przyszłym roku – mówi Tomasz Czerniejewski. W przeszłości Mooveno eksperymentowało z ofertą dla klientów detalicznych, rozpoczęło też działalność na rynku czeskim, na którym udostępniło ofertę przeszło 200 myjni. - W Czechach ciągle działamy, ale w najbliższym czasie będziemy się koncentrować na Polsce. W segmencie konsumenckim nie widzimy dużego potencjału – prywatni kierowcy rzadko korzystają z usług i często z nich rezygnują. Liczymy jednak, że karta paliwowa przyciągnie duże grono mikro- i małych firm, dla których nie ma teraz porównywalnej oferty, pozwalającej łatwo rozliczać większość kosztów związanych z użytkowaniem samochodu – mówi Natalia Gajkowska. Dla Spire Capital to kolejna transakcja w tym roku. Wcześniej fundusz kupił m.in. pakiety kontrolne w MM Brown, właścicielu marki Chocolissimo, i Bioseco, specjalizującym się w ochronie ptaków przed kolizjami z turbinami farm wiatrowych. Inwestuje 57 mln EUR pozyskanych w ubiegłym roku m.in. od PFR Ventures, Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego i prywatnych inwestorów. - Nasz standardowy horyzont inwestycyjny to 3-5 lat. Zakładamy, że Mooveno będzie atrakcyjne dla inwestorów strategicznych, choćby z segmentu finansowania i zarządzania flotami, z branży elektromobilnej lub paliwowej. Pozytywna już na tym etapie EBITDA i model SaaS z przychodami abonamentowymi powinny sprawić, że będzie ciekawe także dla większych funduszy private equity - mówi Krzysztof Konopiński.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS