business
AI ma chrapke na rynek zywnosci
Globalny rynek sztucznej inteligencji w rolnictwie ma wzrosnac z 17 mld USD w 2023 r. do okoo 47 mld USD w 2028 r. Narzedzia wykorzystujace AI moga zdobyc popularnosc takze w przemysle spozywczym.
Sztuczna inteligencja ma przed sobą szereg trudnych zadań. W rolnictwie pomoże zautomatyzować czasochłonne i powtarzalne zadania, takie jak sadzenie, pielenie czy zbieranie plonów. Roboty zastąpią ludzi w pracach fizycznych, a algorytmy przejmą obowiązki związane z analizą danych i raportowaniem. Kolejnym krokiem będzie walka z większymi wyzwaniami – AI ma potencjał do ograniczenia marnotrawstwa żywności, zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych oraz optymalizacji produkcji w rolnictwie i przetwórstwie spożywczym. – Globalne nakłady na sztuczną inteligencję mają sięgnąć biliona dolarów w nadchodzących latach. To równowartość wypłaty świadczenia 800+ przez 55 lat albo budżet Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na prawie pięć wieków. Niektórzy mogą doszukiwać się analogii do bańki internetowej, ale sytuacja jest inna, bo firmy związane z AI już generują zyski. Pomimo dużego napływu środków do branży nie widać jeszcze symptomów przypominających bańkę dotcomów z lat 2000-02 – mówi Bartosz Urbaniak, szef bankowości agro BNP Paribas na Europę Środkowo-Wschodnią i Afrykę. Ekspert zauważa, że technologie AI mogą zmniejszyć zależność przemysłu spożywczego od pracy ludzkiej, co ma szczególne znaczenie w kontekście rosnących kosztów pracy. W dłuższej perspektywie sztuczna inteligencja ma również szansę poprawić efektywność produkcji żywności. Choć większość polskich firm z branży rolno-spożywczej deklaruje, że na razie poradzi sobie bez wdrażania AI, rozwój tych technologii otwiera przed nimi nowe możliwości. – Co roku na światowy rynek wprowadzanych jest średnio 20 tys. nowych produktów z kategorii żywności i napojów. Z tego 70-80 proc. z nich nie przetrwa nawet jednego roku. Mamy do czynienia z wyścigiem w stylu szybciej, więcej, drożej. AI może jednak zmienić te zasady gry – zaznacza Bartosz Urbaniak. Według niego obecnie konsumenci działają chaotycznie, bo nie widzą, jakie produkty są dla nich najlepsze pod względem zdrowotnym, a co więcej — często kupują impulsywnie. W tym kontekście AI na podstawie analizy danych zebranych o konsumencie będzie w stanie poinformować go, co dokładnie powinien jeść. Z kolei producentom żywności AI podpowie jak dostosować ofertę do danego konsumenta, co pozwoli na szczegółową personalizację.
Rynek odrzuca ciecie stop proc. o 50 pb przez Fed
Rynek pracy w USA wypad znacznie lepiej niz przewidywano. Imponujaca liczba 254 tys. nowych miejsc pracy i spadek stopy bezrobocia do 41 proc. ucinaja spekulacje odnosnie mozliwego mocniejszego ciecia stop procentowych przez Fed w listopadzie. Zatem w tym momencie scenariuszem bazowym jest ruch o 25 pb. Rynek dostosowa swoja wycene przez co dolar zyska na wartosci a zoto zostao znacznie przecenione ale wciaz pozostaje powyzej 2630 USD.
TSUE Facebook musi ograniczyc wykorzystanie danych uzytkownikow do spersonalizowanych reklam
Firma Meta musi ograniczyc wykorzystanie danych osobowych zebranych z nalezacego do niej portalu spoecznosciowego Facebook do spersonalizowanych reklam - orzek w piatkowym wyroku Trybuna Sprawiedliwosci UE w Luksemburgu.
Tencent i rodzina Guillemontow rozwazaja wykupienie Ubisoftu
Chinska firma technoogiczna oraz Guillemont Brothers konsultuja sie w celu znalezienia sposobu na ustabilizowanie znajdujacego sie w kopotach Ubisoftu wynika z nieoficjalnych informacji agencji Bloomberg. Jedna z omawianych mozliwosci obejmuje poaczenie si w celu wycofania firmy z obrotu publicznego.
Sprzedaz obligacji spada o poowe
Powoli rozkreca sie jesienny sezon emisji obligacji kierowanych do inwestorow indywidualnych. Zapisy zbiera Olivia Fin a od poniedziaku doaczy do niej Kruk. Juz teraz wartosc ofert przekroczya ubiegoroczne. W tle nieznacznie ale jednak osuwaja sie wyceny na Catalyst.
Unijne ca na chinskie elektryki. Wiadomo jak zagosowaa Polska
Nie byo jednomyslnosci w unijnym gosowaniu nad wprowadzeniem ce na samochody elektryczne z Chin. Ostatecznie panstwa czonkowskie uzgodniy wprowadzenie taryf celnych na chinskie elektryki a Polska oddaa gos na tak.
Badz drugim Bradem Pittem
Dlaczego zakupy z nawyku moga byc korzystne w jakim celu warto miec krotkowidza w zespole marketingowym i jaka funkcje spenia marka sekrety decyzji konsumenckich odkrywa przed nami Phil Barden kreator globalnych kampanii dla T-Mobile i Unilever oraz autor ksiazki Odkoduj puapki myslenia w biznesie.