Home/business/AI ma chrapke na rynek zywnosci

business

AI ma chrapke na rynek zywnosci

Globalny rynek sztucznej inteligencji w rolnictwie ma wzrosnac z 17 mld USD w 2023 r. do okoo 47 mld USD w 2028 r. Narzedzia wykorzystujace AI moga zdobyc popularnosc takze w przemysle spozywczym.

October 03, 2024 | business

Sztuczna inteligencja ma przed sobą szereg trudnych zadań. W rolnictwie pomoże zautomatyzować czasochłonne i powtarzalne zadania, takie jak sadzenie, pielenie czy zbieranie plonów. Roboty zastąpią ludzi w pracach fizycznych, a algorytmy przejmą obowiązki związane z analizą danych i raportowaniem. Kolejnym krokiem będzie walka z większymi wyzwaniami – AI ma potencjał do ograniczenia marnotrawstwa żywności, zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych oraz optymalizacji produkcji w rolnictwie i przetwórstwie spożywczym. – Globalne nakłady na sztuczną inteligencję mają sięgnąć biliona dolarów w nadchodzących latach. To równowartość wypłaty świadczenia 800+ przez 55 lat albo budżet Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na prawie pięć wieków. Niektórzy mogą doszukiwać się analogii do bańki internetowej, ale sytuacja jest inna, bo firmy związane z AI już generują zyski. Pomimo dużego napływu środków do branży nie widać jeszcze symptomów przypominających bańkę dotcomów z lat 2000-02 – mówi Bartosz Urbaniak, szef bankowości agro BNP Paribas na Europę Środkowo-Wschodnią i Afrykę. Ekspert zauważa, że technologie AI mogą zmniejszyć zależność przemysłu spożywczego od pracy ludzkiej, co ma szczególne znaczenie w kontekście rosnących kosztów pracy. W dłuższej perspektywie sztuczna inteligencja ma również szansę poprawić efektywność produkcji żywności. Choć większość polskich firm z branży rolno-spożywczej deklaruje, że na razie poradzi sobie bez wdrażania AI, rozwój tych technologii otwiera przed nimi nowe możliwości. – Co roku na światowy rynek wprowadzanych jest średnio 20 tys. nowych produktów z kategorii żywności i napojów. Z tego 70-80 proc. z nich nie przetrwa nawet jednego roku. Mamy do czynienia z wyścigiem w stylu szybciej, więcej, drożej. AI może jednak zmienić te zasady gry – zaznacza Bartosz Urbaniak. Według niego obecnie konsumenci działają chaotycznie, bo nie widzą, jakie produkty są dla nich najlepsze pod względem zdrowotnym, a co więcej — często kupują impulsywnie. W tym kontekście AI na podstawie analizy danych zebranych o konsumencie będzie w stanie poinformować go, co dokładnie powinien jeść. Z kolei producentom żywności AI podpowie jak dostosować ofertę do danego konsumenta, co pozwoli na szczegółową personalizację.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS