Blogs
Home/technology/Volvo EC40 kompaktowy SUV w sportowym wydaniu

technology

Volvo EC40 kompaktowy SUV w sportowym wydaniu

Volvo stara sie przodowac w sprawach ekologii i dlatego od wielu juz lat nie stosuje silnikow wiekszych niz 2-litrowe a rownolegle cakiem szybko rozwija game swoich aut na prad. Wkrotce ma miec w ofercie tylko elektryki. A jednym z nich jest zgrany kompaktowy model EC40 ktory jeszcze niedawno by znany jako C40. Czy to pokazane kilka lat temu auto nadal jest warte uwagi

September 09, 2024 | technology

O ile jednak decydując się na XC40 mamy pewien wybór, możemy np. zdecydować się na wersję z silnikiem spalinowym pod maską, to już wybierając zgrabniejsze EC40 nie będziemy mieli wyboru: dostępna jest tylko wersja na prąd. Detale nadwozia szwedzkiego crossovera docenią też entuzjaści skandynawskiej mitologii, bo przecież także w tym modelu nie mogło zabraknąć motywu młota Thora – w przednich, diodowych reflektorach. Znakomicie wyglądają też, w testowym samochodzie, duże, 20-calowe koła, które jednak nie są w standardzie – trzeba za nie dopłacić ponad 3 tys. zł. Czy warto? Na dodatek, obniżają też komfort. Volvo EC40 – wnętrze w szwedzkim stylu O ile nadwozie jest dość efektowne, nawet na tle innych modeli Volvo, to już wnętrze jasno wskazuje, że projektowano je w zgodzie z ogólnymi wytycznymi szwedzkiej marki. Mamy też wyraźne wskaźniki, których kształt i kolorystykę można zmieniać w ramach wyznaczonych przez oprogramowanie. Zawiedzeni będą tylko entuzjaści fizycznych przycisków i pokręteł, bo praktycznie wszystkie funkcje – łącznie z systemem audio i klimatyzacją – przeniesiono na dotykowy ekran. Zadbano jednak o komfort podróżnych. Choć to kompaktowy crossover, to mamy podgrzewane przednie fotele i kierownicę, a oszczędzaniu energii elektrycznej w zimne dni sprzyja pompa ciepła. Dzięki temu zimą powinniśmy tracić nieco mniej zasięgu niż w „elektrykach”, które nie mają na pokładzie tego urządzenia. Taki, jak choćby w Fordzie Mustangu Mach-E, tylko może nieco mniejszy. Warto to podkreślić, bo zwykle pod maską samochodów na prąd znajdziemy raczej skomplikowaną instalację elektryczną, a nie dodatkową przestrzeń. Volvo EC40 – jakość klasy premium Przedstawiciele niemieckich marek premium czasem, gdy wspomnieć o Volvo, z przekąsem mówią, że to dla nich nie jest żadna konkurencja. Wszelkie materiały we wnętrzu EC40 są przyjemne w dotyku, a montaż wygląda na bardzo staranny. Dobrej jakości materiałem pokryte są też fotele, które na dodatek są bardzo wygodne. Co więcej, z przodu jest dużo miejsca, a dobrą pozycję znajdziemy dzięki regulowanym elektrycznie fotelem oraz kierownicy. Gorzej jest z tyłu, bo tam nawet osoby o wzroście około 180 cm będą miały prawo narzekać na zbyt małą ilość przestrzeni nad głową. To niestety wynika ze stylizacji nadwozia – dach mocno opada ku tyłowi. Volvo EC40 – osiągi na szóstkę Dużo, jak na samochód tej wielkości. Nic zatem dziwnego, że auto bez problemu wyprzedzi większość typowo miejskich modeli: i spalinowych, i elektrycznych. EC40 w tej wersji do setki rozpędza się w zaledwie 4,5 s, a to czas, jakim nie powstydziłyby się typowo sportowe samochody. Mnie nie udało się do niej nawet zbliżyć ani w mieście, ani na trasie, nawet gdy jeździłem spokojnie, starając się stosować zasady eko-drivingu. W praktyce najkorzystniejsza wartość to nieco ponad 400 km. Zacznijmy jednak od wyników na trasie. Bateria zastosowana w tej wersji EC40 ma pojemność 78 kWh, a na drogach ekspresowych i autostradach trudno o wynik lepszy niż 23 kWh/100 km. W praktyce rzadko udaje się tego dokonać, bo po pierwsze w Polsce brakuje takich ładowarek, a po drugie maksymalna szybkość ładowania wymaga odpowiednich warunków. Oczywiście w mieście i na podmiejskich drogach EC40 jest o wiele bardziej oszczędne – zużyje około 16-18 kWh/100 km. Wtedy możemy liczyć na zasięg ponad 400 km. Volvo EC40 – czy warto je kupić? Jeżeli ktoś poszukuje samochodu na prąd, już teraz, to Volvo EC40 jest jedną z ciekawszych propozycji. To zgrabny samochód, który znakomicie sprawdzi się w mieście i na podmiejskich drogach. Można go też tanio ładować domowym prądem, jeśli tylko mamy taką możliwość. To wystarczy do jazdy po mieście. Volvo EC40 TwinMotor 408 KM, dane techniczne: Silnik elektryczny, 408 KM, 670 Nm. Skrzynia 1-biegowa, napęd 4x4. Przyspieszenie 0-100 km/h w 4,7 s. Prędkość maksymalna – 180 km/h. Zasięg: 507 km (WLTP), średnie zużycie prądu: 17,7 kWh/100 km. Cena: od 286 900 zł.

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS