technology
Volvo EC40 kompaktowy SUV w sportowym wydaniu
Volvo stara sie przodowac w sprawach ekologii i dlatego od wielu juz lat nie stosuje silnikow wiekszych niz 2-litrowe a rownolegle cakiem szybko rozwija game swoich aut na prad. Wkrotce ma miec w ofercie tylko elektryki. A jednym z nich jest zgrany kompaktowy model EC40 ktory jeszcze niedawno by znany jako C40. Czy to pokazane kilka lat temu auto nadal jest warte uwagi
O ile jednak decydując się na XC40 mamy pewien wybór, możemy np. zdecydować się na wersję z silnikiem spalinowym pod maską, to już wybierając zgrabniejsze EC40 nie będziemy mieli wyboru: dostępna jest tylko wersja na prąd. Detale nadwozia szwedzkiego crossovera docenią też entuzjaści skandynawskiej mitologii, bo przecież także w tym modelu nie mogło zabraknąć motywu młota Thora – w przednich, diodowych reflektorach. Znakomicie wyglądają też, w testowym samochodzie, duże, 20-calowe koła, które jednak nie są w standardzie – trzeba za nie dopłacić ponad 3 tys. zł. Czy warto? Na dodatek, obniżają też komfort. Volvo EC40 – wnętrze w szwedzkim stylu O ile nadwozie jest dość efektowne, nawet na tle innych modeli Volvo, to już wnętrze jasno wskazuje, że projektowano je w zgodzie z ogólnymi wytycznymi szwedzkiej marki. Mamy też wyraźne wskaźniki, których kształt i kolorystykę można zmieniać w ramach wyznaczonych przez oprogramowanie. Zawiedzeni będą tylko entuzjaści fizycznych przycisków i pokręteł, bo praktycznie wszystkie funkcje – łącznie z systemem audio i klimatyzacją – przeniesiono na dotykowy ekran. Zadbano jednak o komfort podróżnych. Choć to kompaktowy crossover, to mamy podgrzewane przednie fotele i kierownicę, a oszczędzaniu energii elektrycznej w zimne dni sprzyja pompa ciepła. Dzięki temu zimą powinniśmy tracić nieco mniej zasięgu niż w „elektrykach”, które nie mają na pokładzie tego urządzenia. Taki, jak choćby w Fordzie Mustangu Mach-E, tylko może nieco mniejszy. Warto to podkreślić, bo zwykle pod maską samochodów na prąd znajdziemy raczej skomplikowaną instalację elektryczną, a nie dodatkową przestrzeń. Volvo EC40 – jakość klasy premium Przedstawiciele niemieckich marek premium czasem, gdy wspomnieć o Volvo, z przekąsem mówią, że to dla nich nie jest żadna konkurencja. Wszelkie materiały we wnętrzu EC40 są przyjemne w dotyku, a montaż wygląda na bardzo staranny. Dobrej jakości materiałem pokryte są też fotele, które na dodatek są bardzo wygodne. Co więcej, z przodu jest dużo miejsca, a dobrą pozycję znajdziemy dzięki regulowanym elektrycznie fotelem oraz kierownicy. Gorzej jest z tyłu, bo tam nawet osoby o wzroście około 180 cm będą miały prawo narzekać na zbyt małą ilość przestrzeni nad głową. To niestety wynika ze stylizacji nadwozia – dach mocno opada ku tyłowi. Volvo EC40 – osiągi na szóstkę Dużo, jak na samochód tej wielkości. Nic zatem dziwnego, że auto bez problemu wyprzedzi większość typowo miejskich modeli: i spalinowych, i elektrycznych. EC40 w tej wersji do setki rozpędza się w zaledwie 4,5 s, a to czas, jakim nie powstydziłyby się typowo sportowe samochody. Mnie nie udało się do niej nawet zbliżyć ani w mieście, ani na trasie, nawet gdy jeździłem spokojnie, starając się stosować zasady eko-drivingu. W praktyce najkorzystniejsza wartość to nieco ponad 400 km. Zacznijmy jednak od wyników na trasie. Bateria zastosowana w tej wersji EC40 ma pojemność 78 kWh, a na drogach ekspresowych i autostradach trudno o wynik lepszy niż 23 kWh/100 km. W praktyce rzadko udaje się tego dokonać, bo po pierwsze w Polsce brakuje takich ładowarek, a po drugie maksymalna szybkość ładowania wymaga odpowiednich warunków. Oczywiście w mieście i na podmiejskich drogach EC40 jest o wiele bardziej oszczędne – zużyje około 16-18 kWh/100 km. Wtedy możemy liczyć na zasięg ponad 400 km. Volvo EC40 – czy warto je kupić? Jeżeli ktoś poszukuje samochodu na prąd, już teraz, to Volvo EC40 jest jedną z ciekawszych propozycji. To zgrabny samochód, który znakomicie sprawdzi się w mieście i na podmiejskich drogach. Można go też tanio ładować domowym prądem, jeśli tylko mamy taką możliwość. To wystarczy do jazdy po mieście. Volvo EC40 TwinMotor 408 KM, dane techniczne: Silnik elektryczny, 408 KM, 670 Nm. Skrzynia 1-biegowa, napęd 4x4. Przyspieszenie 0-100 km/h w 4,7 s. Prędkość maksymalna – 180 km/h. Zasięg: 507 km (WLTP), średnie zużycie prądu: 17,7 kWh/100 km. Cena: od 286 900 zł.
PREV NEWSRenault Espace czyli SUV w dugiej podrozy
NEXT NEWSPrzy rozwoju wiatrakow na Batyku jest miejsce dla lokalnych firm
Serialowy Pingwin z platformy MAX po zakonczeniu jest jeszcze lepszy. I straszniejszy
Konfrontacja z Pingwinem na platformie MAX zakonczya sie w ostatni poniedziaek. No przynajmniej ta serialowa bo Oswald moze powrocic w kinie. Na razie mamy jednak serial ktory okaza sie ciekawszy i jeszcze bardziej mroczny niz przypuszczaem.Informacja Serialowy Pingwin z platformy MAX po zakonczeniu jest jeszcze lepszy. I straszniejszy zostaa opublikowana przez GRYOnline.pl 15 listopada 2024.
Zagadka rozwiazana. Odtajnione zdjecia szpiegowskie pomogy odnalezc starozytne miejsce bitwy
Zagadka rozwiazana. Odtajnione zdjecia szpiegowskie pomogy odnalezc starozytne miejsce bitwy
By Bogdan StechWalke z betonoza potraktowali zbyt serio. Z Westerplatte chca usunac wyjatkowy obiekt
Walke z betonoza potraktowali zbyt serio. Z Westerplatte chca usunac wyjatkowy obiekt
By Adam BednarekTworcy Baldurs Gate 3 nie widza sensu w masowym zatrudnianiu deweloperow twierdza pracownicy Larian Warsaw
Larian Studios nie zamierza masowo zatrudniac nowych pracownikow mimo zaozenia nowego oddziau w Warszawie.Informacja Tworcy Baldurs Gate 3 nie widza sensu w masowym zatrudnianiu deweloperow twierdza pracownicy Larian Warsaw zostaa opublikowana przez GRYOnline.pl 15 listopada 2024.
Bezprecedensowa analiza Steama wykazaa 18 mln przypadkow ekstremistycznych lub nienawistnych tresci. Badanie objeo ponad 458 milionow profili uzytkownikow
Nowy raport Anti-Defamation League zarzuca firmie Valve tolerowanie na Steamie tresci ekstremistycznych i szerzacych nienawisc.Informacja Bezprecedensowa analiza Steama wykazaa 18 mln przypadkow ekstremistycznych lub nienawistnych tresci. Badanie objeo ponad 458 milionow profili uzytkownikow zostaa opublikowana przez GRYOnline.pl 15 listopada 2024.
Chiplety to cicha rewolucja w informatyce. Czym sa i dlaczego warto wiedziec o nich wszystko
Chiplety to cicha rewolucja w informatyce. Czym sa i dlaczego warto wiedziec o nich wszystko
By Maciej Gajewski