Home/science/Sonda BepiColombo rozwiazuje jedna z zagadek planety Merkury

Sonda BepiColombo rozwiazuje jedna z zagadek planety Merkury

BepiColombo to sonda kosmiczna agencji ESA i JAXA ktora ma dokadniej zbadac planete Merkury znajdujaca sie najblizej Sonca. W trakcie niedawnego przelotu ktory odby sie wczesniej w tym miesiacu statek zebra cenne dane. Dzieki temu naukowcom udaje sie rozwiazywac "tajemnice magnetyczna" Merkurego.

September 20, 2024 | science

Sonda BepiColombo to wspólne przedsięwzięcie agencji i , którego celem jest dokładniejsze zbadanie planety najbliższej . To oczywiście i choć harmonogram misji , co jest wynikiem pewnych problemów ze statkiem, tak w trakcie ostatniego przelotu udało się pozyskać cenne dane. Tajemnica magnetyczna Merkurego rozwiązywana Sonda BepiColombo przeleciała w pobliżu Merkurego na początku miesiąca i w trakcie manewru udało się nie tylko pierwszy raz uchwycić okolice bieguna południowego planety, ale też pozyskano cenne dane z użyciem zainstalowanych na statku instrumentów. Statek zbliżył się na rekordową odległość od powierzchni. Dzięki temu . Są to naładowane cząsteczki unoszące się w magnetosferze po wyrzuceniu ich z powierzchni w wyniku działania wiatru słonecznego. W trakcie trzech wcześniejszych przelotów BepiColombo nie udało się ich zarejestrować. Wszystkie wyglądają zupełnie inaczej. To naprawdę pokazuje, jak dynamiczne jest środowisko kosmiczne Merkurego. Słaba magnetosfera Merkurego skrywa przed naukowcami jeszcze wiele tajemnic, ale Williamson dodaje, że analiza kolejnych danych pozwoli rozwiązać te zagadki. Misja BepiColombo uległa zmianom Sonda BepiColombo miała początkowo wejść na orbitę Merkurego (na razie wykonano tylko cztery przeloty w pobliżu planety) w 2025 r. Dziś już wiemy, że nastąpi to później. Statek został zwolniony, co jest wynikiem pewnych problemów z napędem. Dlatego teraz ESA i JAXA chcą, aby . Warto dodać, że ostatni przelot BepiColombo nad Merkurym był . Sonda znalazła się , czyli była o 35 km niżej niż planowano. "To naprawdę osiągnięcie inżynieryjne" - powiedział Ignacio Clerigo, kierownik ds. operacji statków kosmicznych w Europejskiej Agencji Kosmicznej w Niemczech.