Home/science/Nie jedna a dwie asteroidy spowodoway zagade dinozaurow. Zaskakujace odkrycie

Nie jedna a dwie asteroidy spowodoway zagade dinozaurow. Zaskakujace odkrycie

Wszyscy znamy historie kosmicznej kolizji ktora zakonczya ere dinozaurow. Okazuje sie jednak ze ten ogromny kataklizm by wynikiem nie jednego lecz dwoch poteznych uderzen asteroid. Jakie byy skutki drugiego uderzenia i co wiemy o pochodzeniu tego ciaa niebieskiego

October 04, 2024 | science

W 2022 roku dr Uisdean Nicholson z Uniwersytetu Heriot-Watt odkrył tajemniczy krater, który nazwano , położony jest on na dnie Atlantyku, około 400 kilometrów od wybrzeży w Zachodniej. Teraz, dzięki zastosowaniu technologii obrazowania sejsmicznego 3D, naukowcom udało się potwierdzić, że skryty pod 400-metrową warstwą osadów krater o powstał w wyniku . Chociaż dokładna data zderzenia nie jest znana, to naukowcy uważają, że miało ono miejsce w tym samym okresie, co uderzenie słynnej asteroidy, które stworzyło krater Chicxulub, czyli . Dinozaury wyginęły przez dwa uderzenia asteroid w krótkim czasie? Większość ludzi kojarzy zagładę dinozaurów z jednym potężnym uderzeniem asteroidy, które stworzyło na terenie dzisiejszego półwyspu Jukatan w . Wydarzenie to spowodowało gigantyczne tsunami i wyrzuciło do atmosfery ogromne ilości związków siarki, co doprowadziło do globalnego ochłodzenia przypominającego i zatrzymania procesów fotosyntezy. Badania nad kraterem Nadir wskazują jednak, że — pod koniec kredy, co dodatkowo wzmocniło skalę katastrofy. Naukowcy rozważają trzy główne hipotezy na temat pochodzenia obu asteroid. Jedną z nich jest teoria, że w pasie planetoid, który rozpadł się na dwa fragmenty, a te następnie uderzyły w Ziemię w krótkim odstępie czasu. Druga teoria sugeruje, że w pasie planetoid , które wysłały obiekty na kurs kolizyjny z naszą planetą. Trzecią możliwością jest natomiast — dwie gigantyczne kosmiczne skały trafiły Ziemię niemal w tym samym czasie, co okazało się katastrofalne dla około 75 proc. ziemskiego życia. To właśnie pierwsza z hipotez jest najbardziej prawdopodobna. Niedawne badania sugerują, że "rodzic" obu obiektów mógł pochodzić z i ściągnięty został do pasa planetoid przez . Skutki uderzenia drugiej asteroidy Asteroida, która stworzyła krater Nadir, miała około (porównywalnie do asteroidy Bennu) i poruszała się z Jej zderzenie z oceanem wywołało katastrofalne skutki. przetoczyła się przez , niszcząc wszystko na swojej drodze. Według badań dr. Nicholsona, uderzenie mniejszej asteroidy spowodowało także niezwykle głośny huk i , które "upłynniły" osady na dnie oceanu, wywołując podwodne osuwiska. Skala zniszczeń była ogromna, choć nie aż tak imponująca w porównaniu z asteroidą, która stworzyła krater Chicxulub. Ta miała niż jej towarzyszka. Jednak to właśnie kombinacja tych dwóch katastrof najpewniej była główną przyczyną masowego wymierania pod koniec kredy. Krater Nadir zachował się wyjątkowo dobrze Większość kraterów uderzeniowych na uległa erozji przez miliony lat. , co pozwoliło naukowcom na dokładne zbadanie jego struktury. Dzięki technologii obrazowania 3D wirtualnie zagłębiono się w różne warstwy skał, odkrywając ślady po uderzeniu asteroidy. Jak mówi dr Nicholson - "do tej pory na Ziemi zidentyfikowano 20 kraterów tego typu, ale żaden z nich nie był analizowany tak szczegółowo jak Nadir". Zespół badaczy planuje teraz jeszcze dokładniejsze badania krateru Nadir m.in. poprzez przeprowadzenie w dnie oceanu, co umożliwi zebranie próbek, które pozwolą lepiej zrozumieć siłę uderzenia i jego bezpośrednie konsekwencje. Czy Ziemi grozi kolejny podobny kataklizm? Asteroidy tej wielkości nie uderzały w Ziemię od tysięcy lat, ale nie oznacza to, że nie ma takiego zagrożenia. Naukowcy porównują asteroidę Nadir do , która jest uznawana za jedną z najgroźniejszych dla Ziemi. szacuje, że Bennu może uderzyć w Ziemię we wtorek , ale prawdopodobieństwo tego zdarzenia wynosi zaledwie . *** i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub i komentuj tam nasze artykuły!