Home/science/Naukowcy w szoku. Odkryli zycie pod Grenlandia majace miliony lat

Naukowcy w szoku. Odkryli zycie pod Grenlandia majace miliony lat

Naukowcy znalezli pierwsze dowody na to ze zycie istniao geboko w podozu Grenlandii juz dziesiatki milionow lat temu. To najstarsze slady na tej wyspie ktore moga dac przeom w badaniach nad rozwojem zycia na Ziemi.

September 27, 2024 | science

Życie pod powierzchnią Głęboko pod naszymi stopami ukryty jest cały świat, którego prawie nie rozumiemy. Nazywany , tworzy ekosystem ukryty pod powierzchnią . Ekosystem bardzo specyficzny, bo pozbawiony słońca i z naprawdę niewielką ilością tlenu. Jednak w nim potrafią żyć organizmy. Niewielkie mikroorganizmy są w stanie w nim przeżyć nienaruszone przez miliony lat. Sam ten fakt jest zagadką dla naukowców. Teraz odkryli, ile naprawdę takie życie może przeżyć w głębokiej biosferze. Ukryte życie na Grenlandii Profesor Henrik Drake z Uniwersytetu Linneusza w wraz ze swoim zespołem odkrył unikatowe skupisko biosfery w skałach macierzystych Grenlandii. Ukryte kilkaset metrów pod powierzchnią ziemi, posiadały cenne minerały, będącymi zamkniętymi w czasie kapsułami, w których żyły różne mikroorganizmy. Zebrane minerały poddano badaniu wieku. Wykorzystano do tego oszacowania ich ilości uranu, który rozpadł się w ołów. Okazało się, że badane minerały, . Oprócz dowodów chemicznych naukowcy odkryli w minerałach również ślady biologiczne, w szczególności bakteryjne kwasy tłuszczowe, zachowane w kryształach węglanu wapnia. Dodatkowe badania izotopów siarki w minerałach potwierdziły, że zostały stworzone przez bakterie. Tym samym potwierdzono, że . Nowy rozdział badań nad rozwojem życia To przełomowe odkrycie nie tylko oferuje wgląd w dawne życie na Ziemi, ale także pomaga zrozumieć, w jaki sposób życie może przetrwać w ekstremalnych środowiskach. Głęboka biosfera jest nadal w dużej mierze niezbadana, ale z każdym nowym odkryciem zbliżamy się do rozwikłania tajemnic życia pod powierzchnią Ziemi. Badania przedstawiono na łamach czasopisma .