Home/science/Geboko pod Pacyfikiem odkryto tajemniczy obszar. "Niczym skamieniay odcisk"

Geboko pod Pacyfikiem odkryto tajemniczy obszar. "Niczym skamieniay odcisk"

Dzieki innowacyjnym badaniom prowadzonym na Oceanie Spokojnym naukowcy odkryli obszar ktory jest niczym skamieniay odcisk pradawnego kawaka dna morskiego z czasow gdy na Ziemi zyy dinozaury. Odkrycie to skania naukowcow do dalszego badania Pacyfiku by odkryc tajemnice przeszosci naszej planety.

October 01, 2024 | science

Naukowcy z Uniwersytetu w Maryland odkryli, że . Znajduje się on w strefie Grzbietu Wschodniopacyficznego, czyli w miejscu granicy płyt tektonicznych na dnie tej części . , wykorzystując do tego innowacyjne metody obrazowania. Chcieli w ten sposób dosłownie zajrzeć do wnętrza . To, co udało im się tam znaleźć, rzuca nowe światło na funkcjonowanie naszej planety i to, jak jej powierzchnia zmieniała się na przestrzeni milionów lat. Pod dnem oceanu skrywał się "skamieniały odcisk" Zespół naukowców pod przewodnictwem geologa Jingchuan Wanga był w stanie . Wyniki oparte na pomiarze i analizie sztucznie wygenerowanych fal sejsmicznych w ośrodku skalnym pozwoliły wykryć niezwykle masywny obszar ok. 410-660 km pod powierzchnią naszej planety. - - powiedział Wang. - Daje nam to wgląd w przeszłość Ziemi, jakiej nigdy wcześniej nie widzieliśmy - dodał. Naukowcy odkryli pradawne dno morskie, które pamięta czasy dinozaurów Badania prowadzone w głąb globu na terenie wspomnianego obszaru przyniosły tym samym . W mezozoiku miały też miejsce intensywne ruchy płyt litosfery, które doprowadziły do rozdzielenia się powstałego w permie kontynentu. Badając, w jaki sposób fale sejsmiczne przemieszczają się przez różne warstwy Ziemi, naukowcy byli w stanie stworzyć szczegółowe mapy struktur ukrytych głęboko w jej wnętrzu. Odkrycie to kwestionuje istniejące teorie dotyczące wewnętrznej struktury Ziemi, m.in. na temat całkowitego wchłaniania zapadniętych warstw, które tym samym znikają bez śladu. W głębi globu czekają odpowiedzi na pytania o przeszłość Ziemi Identyfikacja „odcisku” prastarego dna daje też nowe możliwości w kontekście . Eksperci mają zamiar rozszerzyć swoje studium na inne obszary Pacyfiku, by dowiedzieć się więcej m.in. na temat historii przemieszczania się płyt tektonicznych i kształtowania naszej planety. - To dopiero początek - powiedział Wang. - Każda z nich ma potencjał, aby poszerzyć naszą wiedzę na temat złożonej przeszłości naszej planety, a nawet doprowadzić do lepszego zrozumienia innych planet poza Ziemią. Wyniki badań opublikowane zostały na łamach „ ”.