Blogs
Home/business/Zote rady finfluencerow w internecie. Ponad poowa prowadzi do strat

business

Zote rady finfluencerow w internecie. Ponad poowa prowadzi do strat

Czy rady finansowe finfluencerow naprawde sie opacaja Pod lupe wzieli je naukowcy. Najnowsze badanie pokazao ze az ponad poowa finfluencerow udzielia porad ktore skutkoway stratami.

November 24, 2024 | business

Na zagrożenia związane finfluencerami zwracają uwagę ekonomiści z Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE). Mechanizmy działające w mediach społecznościowych sprawiają, że użytkownicy często ulegają emocjonalnym więziom z influencerami, co może prowadzić do nieracjonalnych decyzji finansowych. "Badania pokazują, że nawiązanie paraspołecznych (jednostronnych, pozornie bliskich) relacji z influencerem zwiększa zainteresowanie tworzonymi treściami i reklamowanymi produktami. Relacje te opierają się na idealizacji twórcy internetowego, przekonaniu o jego wysokich kompetencjach i poczuciu emocjonalnej bliskości. Odbiorcy chętniej ufają osobom, które są do nich podobne pod względem zainteresowań, poglądów czy stylu życia. Istotna jest także liczba obserwujących, która buduje wiarygodność" — czytamy w raporcie PIE. Z jednej strony rosnąca obecność finfluencerów może być szansą na upowszechnienie wiedzy finansowej w przystępnej formie. Jednak badania wskazują na poważne ryzyka. Tylko 28 proc. finfluencerów daje zarobić Naukowcy z Uniwersytetu w Lozannie przeprowadzili analizę treści zamieszczanych przez 29 tys. finfluencerów na platformie StockTwits. Wyniki są niepokojące – jedynie 28 proc. z nich oferowało rekomendacje prowadzące do zysków, podczas gdy aż 56 proc. udzielało porad, które skutkowały stratami. Co więcej, influencerzy o niższych kompetencjach cieszyli się większą popularnością i mieli większy wpływ na decyzje inwestycyjne. Niektóre kraje podejmują kroki w celu uregulowania działalności finfluencerów — np. w Australii muszą oni posiadać licencję na doradztwo finansowe. Młodzi ufają influencerom od pieniędzy Młodzi inwestorzy, zwłaszcza w wieku od 18 do 25 lat, szukają finfluencerów, od których chcą czerpać porady w kontekście zarabiania pieniędzy. Z raportu CreditCards.com wynika, że przedstawiciele pokolenia Z prawie pięciokrotnie częściej niż dorośli w wieku 40 lat lub starsi przyznają, że czerpią porady finansowe — w tym wskazówki dotyczące akcji spółek giełdowych — z mediów społecznościowych.

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS