Blogs
Home/business/Zakupy online kontra offline

business

Zakupy online kontra offline

Juz ponad 40 proc. Polakow wybiera zakupy w internecie gdy maja mozliwosc wyboru miedzy online a offline.

November 11, 2024 | business

Coraz więcej Polaków, gdy ma wybór, decyduje się na zakupy online — tak robi już ponad 40 proc. konsumentów. E-commerce jest bardziej popularny wśród kobiet, z których aż 44 proc. preferuje zakupy w sieci, podczas gdy wśród mężczyzn odsetek wynosi 37 proc. Nie wszyscy jednak są równie chętni do korzystania z e-commerce. Pokolenie baby boomers, czyli osoby urodzone w latach 1946–64, wciąż częściej wybiera zakupy w tradycyjnych sklepach stacjonarnych — wskazuje raport „Polacy w internecie — rozrywka, praca, codzienność” zrealizowany przez Nexerę we współpracy z K+Research. Co ciekawe, 24 proc. badanych deklaruje, że szuka informacji o produktach online, lecz finalnie kupuje je w sklepie stacjonarnym. 20 proc. stosuje odwrotną taktykę, czyli szuka produktów w sklepach stacjonarnych, ale zakup finalizuje online. Z danych wynika, że 88 proc. Polaków przynajmniej od czasu do czasu zwraca produkty zakupione online. Wśród nich zaledwie 10 proc. robi to bardzo często, a 12 proc. często. Największy odsetek konsumentów, bo aż 31 proc., zwraca produkty bardzo rzadko. Na całkowity brak zwrotów wskazuje tylko 12 proc. badanych. Aż 46 proc. badanych robi zakupy w sieci kilka razy w miesiącu, a 13 proc. nawet kilkanaście razy. Sporadycznie, czyli raz w miesiącu, zakupy w sieci robi 35 proc. konsumentów, podczas gdy jedynie 6 proc. korzysta z tej formy zakupów rzadziej niż raz w miesiącu lub wcale. Najchętniej kupowanymi przez internet produktami są odzież (52 proc.), obuwie (35 proc.), kosmetyki i perfumy (30 proc.), a także sprzęt RTV/AGD (28 proc.). Warto zaznaczyć, że wśród kobiet większą popularnością cieszą się takie kategorie jak kosmetyki, książki czy farmaceutyki. Mężczyźni natomiast dominują w zakupach sprzętu elektronicznego i oprogramowania komputerowego. Najważniejszym czynnikiem decydującym o zakupach online jest wygoda — wskazuje na nią 32 proc. badanych. Na kolejnych miejscach znalazły się szeroka oferta (20 proc.), szybka realizacja (13 proc.) oraz możliwość skorzystania z promocji i rabatów (13 proc.). Dla 10 proc. kluczowa jest możliwość porównania produktów, a 7 proc. wskazuje na łatwy zwrot towaru jako główną zaletę. Programy lojalnościowe oraz cashback, czyli zwrot część pieniędzy wydanych na zakupy, są dla Polaków istotnym argumentem przy wyborze sklepu online. Aż 52 proc. respondentów chętniej wybiera sklepy oferujące programy lojalnościowe, natomiast 43 proc. preferuje te, które umożliwiają cashback. — Powszechny dostęp do sieci oraz stale rosnący standard łącza internetowego w naturalny sposób wypycha kupujących w świat e-commerce. Jeśli możemy zrobić szybkie, komfortowe zakupy i zapłacić za nie tyle samo, a czasami nawet mniej niż w sklepie stacjonarnym, wybór dla wielu nabywców staje się oczywisty. W naszych badaniach konsumenci wprost wskazali, że jeśli mają różne opcje, wolą kupować online niż stacjonarnie. Choć z pewnością nie oznacza to zmierzchu sklepów stacjonarnych, które wciąż preferuje część kupujących. Z pewnością będą one jednak pod coraz silniejszą presją cyfrowej rewolucji — mówi Jacek Wiśniewski, prezes Nexery.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS