business
Wyniki sprzedazy elektrykow w Polsce jedne z najnizszych w UE
Z koncem lipca br. po polskich drogach jezdzio 70 579 samochodow osobowych i uzytkowych o napedzie cakowicie elektrycznym BEV - wynika z danych Polskiego Zwiazku Przemysu Motoryzacyjnego oraz Polskiego...
Z końcem lipca br. po polskich drogach jeździło 70 579 samochodów osobowych i użytkowych o napędzie całkowicie elektrycznym (BEV) - wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności. Choć aut z zielonymi tablicami przybywa, udział elektryków w sprzedaży nowych pojazdów jest zaledwie kilkuprocentowy. To jeden z najsłabszych wyników w Unii Europejskiej. Jednocześnie producenci aut mówią o jednym z największych potencjałów dla aut z napędem elektrycznym. fot. Michael Fousert / / Unsplash Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) monitorują rynek aut elektrycznych, stale aktualizując Licznik Elektromobilności. Z danych wynika, że od stycznia do lipca 2024 roku liczba aut z zielonymi tablicami rejestracyjnymi wzrosła o 14 102 sztuki. Ten wynik przekłada się na sześcioprocentowy wzrost wobec analogicznego okresu w ubiegłym roku. - Polska jest jednym z najbardziej elektrosceptycznych krajów w Unii Europejskiej. Udziały elektryków są niewielkie - nie osiągają często nawet 3 proc. w sprzedaży samochodów nowych. Jednocześnie jest krajem, gdzie jest duży potencjał, by tych samochodów sprzedawać więcej. Przede wszystkim rzecz dotyczy tego, by te samochody były bardziej dostępne, druga kwestia - żeby warunki ich kupowania też były bardziej stabilne, aby nie zmieniały się regularnie w czasie - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Stanisław Dojs z Hyundai Motor Poland. Perspektywy rozwoju rynku samochodów elektrycznych są coraz lepsze. Według danych PZPM oraz PSNM stale rozwija się infrastruktura ładowania takich pojazdów. Na koniec lipca 2024 roku w naszym kraju na 4163 stacjach działały 7563 ogólnodostępne punkty, przy których można uzupełnić energię w autach na prąd. Prawie co trzeci (29 proc.) stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym. Tylko w lipcu br. uruchomiono 308 nowych. Z nowej analizy Powerdot Data Center wynika, że między najbliższymi stacjami ładowania w Polsce średnia odległość wynosi ok. 3,3 km. Przy płynnej jeździe ich pokonanie zajmuje ok. 5 min. Wciąż na mapie Polski jest jednak kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą ładowania. - W miastach czy podróżując głównymi korytarzami drogowymi w Polsce, kłopotu z ładowaniem nie ma. Samochód elektryczny jest bardzo uniwersalny, często właściciele domów jednorodzinnych, a w Polsce aż połowa ludzi mieszka w domach jednorodzinnych, według danych statystycznych, też mogą te samochody w nocy podładować - zauważa Stanisław Dojs. Gdzie zatem należy upatrywać największych barier dla sprzedaży aut elektrycznych w Polsce? Przedstawiciele branży wskazują na zmieniające się warunki zakupu tych samochodów, konkretnie dopłaty do nich. Taka sytuacja nie ułatwia decyzji o zakupie samochodu elektrycznego i uderza w rynek. - Osoby, które planują zakupić samochód, wstrzymują się z decyzją do czasu, aż wyjaśni się, czy będą jakieś dopłaty, czy nie - wyjaśnia PR manager południowokoreańskiego producenta. - Druga sprawa to to, że producenci zaczęli ekspansję samochodów elektrycznych od modeli bardziej zaawansowanych, droższych i większych, więc na rynku brakowało przede wszystkim zelektryfikowanych samochodów małych, aut z segmentu A. Pojawiały się wprawdzie nieliczne modele mniejsze, ale one często miały osiągi wystarczające do carsharingu, ale niewystarczające do komfortowego podróżowania. To były samochody mocno budżetowe, słabsze, wolniejsze, o krótszych zasięgach. Między innymi dlatego firmy motoryzacyjne szukają złotego środka, czyli takiego samochodu, który będzie w stanie przyciągnąć polskich konsumentów. Wiele wskazuje na to, że w tym przypadku potrzebny jest miejski samochód w atrakcyjnej cenie. - Koncerny motoryzacyjne muszą „zasypać” te luki ofertowe, czyli zaoferować samochody elektryczne w tych formatach, które są najbardziej pożądane, a więc także w zakresie samochodów tańszych. Jednak same koncerny nic nie wskórają bez strony rządowej, państwowej, bo poza całą edukacją samochodową auta elektryczne mają się ludziom po prostu opłacać - mówi Stanisław Dojs. Zgodnie z zapowiedziami NFOŚiGW i Ministerstwa Klimatu i Środowiska prawdopodobnie od stycznia 2025 roku zostanie wznowiony nabór w programie Mój elektryk. Poprzedni nabór został wstrzymany od 1 września ze względu na wyczerpanie puli środków na ten cel. Jak podkreśla ekspert, korzystne dla kupujących otoczenie to nie tylko programy dopłat, ale także stabilne ceny energii. - Jak każda firma dążymy do wzrostu sprzedaży. Chcielibyśmy, aby sprzedaż elektryków z liczb trzycyfrowych przyszła na czterocyfrowe. Mam nadzieję, że zamykając ten rok, pobijemy rekord sprzedaży samochodów elektrycznych i jeszcze większy w kolejnym - podkreśla Stanisław Dojs. Koncern pracuje także nad innym ekologicznym napędem - wodorem. Zdaniem eksperta nie jest to jednak technologia, która szybko się pojawi na szeroką skalę na polskich drogach. - Bezemisyjny transport nie oznacza tylko samochodów lekkich, ale także samochody ciężkie i wszystkie doświadczenia, które zdobywamy na modelu Nexo, w przyszłości będą także procentowały, ponieważ zakładamy też wiele partnerstw strategicznych, czy z firmą Iveco, czy ostatnio ze Škodą. To jest pewien kierunek, o którym jeszcze usłyszymy. Wodór to nie jest segment, który zobaczymy na ulicach jutro, pojutrze, ale to jest technologia, która ma szansę realnie zwiększyć zasięgi samochodów, szczególnie tych podróżujących na dużych dystansach - mówi PR manager Hyundai Motor Poland. Źródło:
PREV NEWSPolska kontra Unia Europejska. Chcemy odroczenia kontrowersyjnej reformy
NEXT NEWSDogecoin i Dogwifhat walcza o wadze ale to Shiba Shootout wychodzi na prowadzenie
La Repubblica Niemcy na wzor Polski rozwazaja ochrone bankow przed zagranicznymi przejeciami
Niemcy rozwazaja wprowadzenie prawa chroniacego krajowe banki przed zagranicznymi przejeciami informuje Reuters powoujac sie na woska gazete La Repubblica.
Hejt wsrod najczestszych nieodpowiednich zachowan w internecie
Osoby ktore w internetowych materiaach wideo czy komentarzach spotkay sie z nieodpowiednimi razacymi zachowaniami i wypowiedziami najczesciej wskazyway ze by to hejt. Oprocz niego wskazano na wulgarne tresci i dyskryminacje - wynika z badania CBOS.
Tragiczny karambol w Gdansku. 37-letni kierowca tira usysza zarzuty
37-letni Mateusz M. kierowca tira ktory staranowa auta na S7 w Borkowie k. Gdanska usysza zarzut spowodowania katastrofy drogowej w wyniku ktorej zginey cztery osoby a 15 zostao rannych. Prokuratura zozya wniosek do sadu o tymczasowe aresztowanie podejrzanego na trzy miesiace.
Rosnaca popularnosc elektrykow moze doprowadzic do zakocen na rynku ropy. Raport MAE
Rosnaca popularnosc samochodow elektrycznych moze doprowadzic do zakocen na rynku ropy a swiat bedzie w coraz wiekszym stopniu opierac sie na czystych zrodach energii elektrycznej - wynika z dorocznego raportu Miedzynarodowej Agencji Energetycznej MAE i oswiadczenia jej dyrektora Fatiha Birola.
Politico UE i Trump sa blizej siebie w kwestii migracji niz mogoby sie wydawac
Chociaz wiekszosc przywodcow UE unika rasistowskiej ksenofobicznej retoryki ktorej byy prezydent USA i kandydat na kolejna kadencje Donald Trump uzywa do opisywania imigrantow to ich podejscie do migracji nie rozni sie az tak bardzo jak mogyby sugerowac sowa pisze "Politico".
Polacy kupuja firme z Hull. Duzego gracza na brytyjskim rynku
Polska firma Suempol swietujaca 35 lat dziaalnosci nabya brytyjska Copernus Ltd z siedziba w Hull czoowego dostawce swiezych ryb. Dzieki temu przejeciu polska rodzinna firma umacnia swoja pozycje na rynku brytyjskim oferujac szerszy asortyment produktow rybnych.