Home/business/Wiekszosc zawodow ktore beda wykonywali obecni uczniowie jeszcze nie istnieje

business

Wiekszosc zawodow ktore beda wykonywali obecni uczniowie jeszcze nie istnieje

Umiejetnosckomunikacji korzystanie z nowoczesnych technologii oraz empatia - tonajwazniejsze kompetencje przyszosci. W dodatku juz wkrotce w ciagu swojegozycia ludzie beda zmieniali swoja profesje nawet kilka razy a 60 proc.zawodow ktore w przyszosci bedzie wykonywaa dzisiejsza modziez jeszcze niema nawet nazwy wynika z dyskusji prowadzonych podczas Europejskiego ForumNowych Idei w Sopocie.

October 18, 2024 | business

Umiejętnośćkomunikacji, korzystanie z nowoczesnych technologii oraz empatia - tonajważniejsze kompetencje przyszłości. W dodatku już wkrótce w ciągu swojegożycia ludzie będą zmieniali swoją profesję nawet kilka razy, a 60 proc.zawodów, które w przyszłości będzie wykonywała dzisiejsza młodzież, jeszcze niema nawet nazwy – wynika z dyskusji prowadzonych podczas Europejskiego ForumNowych Idei w Sopocie. fot. MJgraphics / / Shutterstock Jak twierdzi Barbara Nowacka, ministra edukacji, żyjemy wczasach, które są największą niewiadomą, z jaką kiedykolwiek mieliśmy doczynienia. – Świat zmienia się tak naprawdę już nie w ciągu dekady, aleczęsto w ciągu roku – mówiła minister podczas Europejskiego Forum NowychIdei w Sopocie. – Rozmawiałam z młodzieżą, która cały czas mówi o niepewnychczasach. Młodzi ludzie dziś nie wiedzą, czym będą się kiedyś zajmować ani jakpotoczy się droga ich kariery. Natomiast już teraz wiadomo, że 60 proc.zawodów, które będą wykonywać, nawet nie ma jeszcze nazwy. Bez komunikacji ani rusz Według ministry edukacji prowadzone przez jej resort badaniawskazują, że jedną z kompetencji przyszłości będzie umiejętność komunikacji nakażdym możliwym poziomie - również w języku obcym i w języku programowania. – To także kompetencje społeczne, które polegają m.in. naempatii i zrozumieniu drugiego człowieka – uważa Barbara Nowacka. – Kolejnąkompetencją jest znajomość logicznego myślenia wynikająca ze znajomości naukścisłych. Właśnie w tym kierunku będzie zmierzać świat. Nawet humanistykaprzesiąknięta jest dzisiaj nową technologią. Nieuleganie manipulacjom w świeciemediów też od tego zależy. Ważna kompetencja to również sprawczość. Młodyczłowiek musi wiedzieć, że coś od niego zależy i że to, co umie, też maznaczenie. Dlatego czeka nas wielkie wyzwanie. fot. Katarzyna Wiązowska / Katarzyna Wiązowska Ponad 60 proc. stanowisk będzie potrzebowało pracy poszerzonej Jak powiedział Michał Boni z Uniwersytet SWPS, były ministeradministracji i cyfryzacji, konieczne jest nie tylko rozwijanie kompetencji cyfrowych,ale przede wszystkim umiejętności nawigacji po świecie cyfrowym. – Jesteśmy w momencie przełomu, bo AI zmienia wszystko –mówi Michał Boni. – 61 proc. miejsc pracy w perspektywie 5-7 lat będziewymagało pracy poszerzonej, czyli pracy człowieka z udziałem maszyny, sztucznejinteligencji czy systemu technologicznego. I musimy być na to przygotowani. Niezbędna będzie empatia Według byłego ministra nowe technologie mogą spowodować wludziach poczucie niepotrzebności. – Właśnie dlatego szkoła powinna dziś uczyć adaptacyjności –uważa Michał Boni. – Dziś uczenie się nie dotyczy tylko okresu szkoły, ale całegożycia. Są coraz krótsze okresy, w czasie których musimy zmieniać naszeumiejętności. Poza tym, w międzynarodowych raportach, które opisują kompetencjeprzyszłości, jedną z najważniejszych rzeczy jest empatia, ale również osobnowyodrębniona umiejętność słuchania drugiego człowieka. Potwierdza to Małgorzata Dobies-Turulska, prezeska zarząduIkea Industry Polska. – Wszystkie kompetencje miękkie, komunikacyjne, zdolnośćadoptowania się oraz analitycznego i krytycznego myślenia to jest dokładnie to,czego dzisiaj potrzebujemy w kontekście zmian technologicznych i cyfryzacji –uważa Małgorzata Dobies-Turulska. Ludzie muszą nauczyć się zmieniać wraz z technologią Jak opowiada Magda Kotlarczyk, country director w GooglePoland, jej firma przez lata przeszkodziła wiele podmiotów z kompetencjicyfrowych, a teraz musi zaczynać tę pracę od nowa. – Wszystko dlatego, że sztuczna inteligencja jest tym nowymaspektem – mówi ekspertka Google. – Kluczowy jest nawyk korzystania ztechnologii. Trzeba nauczyć ludzi zmieniania się wraz z nią. Jak twierdzi, nadal bardzo potrzebni są specjaliści z zakresuData Science i programowania. – Na nich jest nadal wielkie ssanie i tutaj sztucznainteligencja na razie nic nie zmieniła – uważa Magda Kotlarczyk. – Aczkolwiekoczekuje się już od programistów, żeby potrafili z nią współpracować i pomagaćnią sobie w bardziej produktywnym programowaniu. Będziemy zmieniać zawody kilka razy w życiu? – Trzeba uczyć młodych ludzi reorientacji zawodowej, bobędziemy zmieniać zawody kilka razy w życiu – uważa prof. Jacek Męcina zKonfederacji Lewiatan. – Znacznie szybciej zachodziłyby tu zmiany, gdybyśmymieli odpowiednio rozwinięte partnerstwo publiczno-prawne. Tylko współpraca zbiznesem pozwoli wypracować takie kompetencje, które pozwolą być konkurencyjnymna rynku pracy. Źródło:

SOURCE : bankier
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS