Home/business/Upadosci konsumenckie juz bez wzrostow. Bankructwa sie stabilizuja

business

Upadosci konsumenckie juz bez wzrostow. Bankructwa sie stabilizuja

Trzeci kwarta roku przynios spadek liczby ogoszen o upadosciach konsumenckich. Po raz pierwszy od konca 2022 r. grono bankrutow powiekszyo sie o mniej niz 5 tys. osob. Nadal jednak odnotowywane wyniki sa zdecydowanie wyzsze niz przed wejsciem w zycie zliberalizowanego prawa upadosciowego.

October 16, 2024 | business

Trzeci kwartał roku przyniósł spadek liczby ogłoszeń oupadłościach konsumenckich. Po raz pierwszy od końca 2022 r. grono bankrutówpowiększyło się o mniej niż 5 tys. osób. Nadal jednak odnotowywane wyniki sązdecydowanie wyższe niż przed wejściem w życie zliberalizowanego prawaupadłościowego. fot. Jaromir Chalabala / / Shutterstock Z najnowszych danych opublikowanych przez Centralny OśrodekInformacji Gospodarczej wynika, że w okresie lipiec-wrzesień z opcji bankructwaskorzystało 4884 dłużników. Oznacza to zdecydowany, bo aż 10-procentowy spadekwzględem poprzedniego kwartału. Liczba ogłoszeń o upadłości konsumenckiej miesięcznie (od 1.2023) (Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej ) Nieco inny obraz maluje porównanie z analogicznym okresem2023 r. Spadek jest w takim zestawieniu niewielki i wynosi -3,6 proc. Wpierwszych 9 miesiącach 2024 r. szeregi bankrutów powiększyły się o 15,72 tys.osób . W analogicznym okresie minionego roku upadłości konsumenckich było 15,59tys. Wzrost jest zatem zaledwie symboliczny – o 0,85 proc. Liczba ogłoszeń o upadłości konsumenckiej kwartalnie (Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej ) Przypomnijmy, że w II kwartale 2024 r. z możliwościstworzonych przez prawo upadłościowe skorzystało 5442 konsumentów. Był tohistoryczny kwartalny rekord, przebijający o włos dane z przełomu 2023 i 2024r. Można zatem powiedzieć, że po rekordowym w całej 15-letniej historiiupadłości konsumenckiej w Polsce kwartale nadeszło spowolnienie. Wina nie przeszkadza już w ogłoszeniu bankructwa Skokowy wzrost liczby ogłoszeń o upadłości konsumenckiejmiał miejsce wkrótce po wejściu w życie znowelizowanego prawa upadłościowego wmarcu 2020 r. Przed tą datą sądy regularnie oddalały wnioski dłużnikówstarających się o bankructwo. Takie rozstrzygnięcie było możliwe, jeśli sąduznał, że do niewypłacalności doszło poprzez rażące zaniedbania konsumenta. Po zmianachw prawie wina dłużnika nie jest już przeszkodą w dostępie do dalszychetapów procedury. Ewentualny zakres zaniedbań brany jest tylko pod uwagę przyustalaniu m.in. czasu trwania planu spłaty. Sąd w procesie upadłości konsumenckiej może obecnie, jakwskazywał na łamach Bankier.pl adw. Michał Hajduk , wydać jedno z czterechrozstrzygnięć: Odmówić ustalenia planu spłaty wierzycieli, co oznacza odmowę oddłużenia – upadły pozostaje z długami. Umorzyć zobowiązania bez ustalania planu spłaty wierzycieli – następuje natychmiastowe oddłużenia. Ustalić plan spłaty wierzycieli, po wykonaniu którego cała reszta długów jest umarzana – oddłużenie jest odroczone w czasie do momentu wykonania planu spłaty wierzycieli. Warunkowo umorzyć zobowiązania bez ustalania planu spłaty wierzycieli. W przypadku trzeciego scenariusza, dotyczącego dłużnikówposiadających dochody wystarczające na utrzymanie i stopniowe regulowaniezaległości, znaczenie mają okoliczności powstania lub pogłębienia stanuniewypłacalności. Jeżeli sąd nie dopatrzy się winy lub rażącego niedbalstwa, tookres spłaty nie może przekraczać 3 lat. W przeciwnym przypadku okres tenwynosi od 3 do 7 lat – w zależności od przyjętego przez sąd stopnia zawinienia. Źródło:

SOURCE : bankier
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS