Home/business/Rynek czekolady na niespokojnych wodach

business

Rynek czekolady na niespokojnych wodach

Polski rynek sodyczy czekoladowych zyskuje na wartosci jednak ich konsumpcja po raz pierwszy od lat spada. Powodem sa rosnace ceny.

October 02, 2024 | business

W ujęciu wartościowym polski rynek czekolady w okresie od września 2023 do września 2024 był wart prawie 11,4 mld zł, podczas gdy rok wcześniej było to 10,5 mld zł. W tym samym czasie jej spożycie po raz pierwszy od lat spadło – z 211,5 tys. ton do 209,4 tys. ton – wynika z danych firmy Wedel i firmy badawczej NIQ. Za spadek sprzedaży wolumenowej odpowiadają przede wszystkim podwyżki cen słodyczy na sklepowych półkach. To z kolei efekt rosnących cen kakao, głównego surowca do produkcji czekolady. Na światowych rynkach są one dość niestabilne i mogą podlegać znacznym wahaniom w krótkim czasie ze względu na zmienność wysokości plonów, popyt ze strony producentów czekolady i spekulacje na giełdach towarowych. W perspektywie ostatniego roku ceny kakao wzrosły trzykrotnie i mimo chwilowych spadków nadal utrzymują się na wysokim poziomie. Aktualna cena za tonę kakao na giełdzie w Londynie to 5102 GBP. Wzrost cen kakao będzie najprawdopodobniej głównym czynnikiem ograniczającym dalsze tempo rozwoju rynku słodyczy czekoladowych. Nie oznacza to jednak, że ten rozwój znacząco wyhamuje. Przeciwnie, według prognozy Euromonitora perspektywy są bardzo obiecujące – wartość światowego rynku słodyczy czekoladowych ma osiągnąć ponad 189 mld USD w ciągu najbliższych pięciu lat. Oznacza to wzrost o 54,1 proc. między 2023 a 2029 r. Obecnie przeciętny Polak zjada około 5,8 kg słodyczy czekoladowych rocznie, co stawia nasz kraj pośrodku stawki europejskiej. Prognozuje się jednak, że mimo chwilowego spadku konsumpcji, apetyty polskich konsumentów w najbliższych latach będą rosły i do 2029 r. osiągniemy poziom 6,5 kg tego typu słodyczy na osobę. W porównaniu z innymi narodami, cały czas konsumujemy jednak ich mniej niż np. Niemcy, którzy w 2023 r. zjadali 8 kg słodyczy na osobę, ale za to więcej niż na przykład Gruzini, których wynik to 4,5 kg na mieszkańca. Największym rynkiem sprzedaży czekolady na świecie są Stany Zjednoczone. W zeszłym roku wartość sprzedaży wyrobów z tej kategorii osiągnęła tam wartość 26,4 mld USD. W czołówce są też Wielka Brytania (9,6 mld USD), Niemcy (9,2 mld USD), Francja (5,7 mld USD) i Brazylia (5 mld USD). Polska zajmuje trzecie miejsce wśród największych europejskich eksporterów czekolady i batonów czekoladowych do krajów spoza Unii Europejskiej. W zeszłym roku wyeksportowaliśmy 115 tys. ton takich produktów. Więcej wysłali tylko Niemcy (221 tys. ton) i Holendrzy (123 tys. ton). Kraje członkowskie UE wyeksportowały łącznie 867 tys. ton czekolady i zawierających ją batonów poza UE – wynika z danych Eurostatu zawartych w raporcie „Światowy i polski rynek słodyczy czekoladowych”. – Konieczne jest zachowanie równowagi między optymizmem związanym z prognozowanymi wzrostami – konsumpcji czekolady oraz wartości rynku, a realistycznym podejściem do rosnących kosztów surowców oraz nowych, wymagających regulacji środowiskowych. Wobec globalnych wyzwań gospodarczych oraz klimatycznych, branża czekoladowa musi przygotować się na elastyczne reagowanie oraz dostosowywanie się do ciągłych zmian – komentuje Maciej Herman, dyrektor zarządzający firmy Wedel.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS