business
Rynek czekolady na niespokojnych wodach
Polski rynek sodyczy czekoladowych zyskuje na wartosci jednak ich konsumpcja po raz pierwszy od lat spada. Powodem sa rosnace ceny.
W ujęciu wartościowym polski rynek czekolady w okresie od września 2023 do września 2024 był wart prawie 11,4 mld zł, podczas gdy rok wcześniej było to 10,5 mld zł. W tym samym czasie jej spożycie po raz pierwszy od lat spadło – z 211,5 tys. ton do 209,4 tys. ton – wynika z danych firmy Wedel i firmy badawczej NIQ. Za spadek sprzedaży wolumenowej odpowiadają przede wszystkim podwyżki cen słodyczy na sklepowych półkach. To z kolei efekt rosnących cen kakao, głównego surowca do produkcji czekolady. Na światowych rynkach są one dość niestabilne i mogą podlegać znacznym wahaniom w krótkim czasie ze względu na zmienność wysokości plonów, popyt ze strony producentów czekolady i spekulacje na giełdach towarowych. W perspektywie ostatniego roku ceny kakao wzrosły trzykrotnie i mimo chwilowych spadków nadal utrzymują się na wysokim poziomie. Aktualna cena za tonę kakao na giełdzie w Londynie to 5102 GBP. Wzrost cen kakao będzie najprawdopodobniej głównym czynnikiem ograniczającym dalsze tempo rozwoju rynku słodyczy czekoladowych. Nie oznacza to jednak, że ten rozwój znacząco wyhamuje. Przeciwnie, według prognozy Euromonitora perspektywy są bardzo obiecujące – wartość światowego rynku słodyczy czekoladowych ma osiągnąć ponad 189 mld USD w ciągu najbliższych pięciu lat. Oznacza to wzrost o 54,1 proc. między 2023 a 2029 r. Obecnie przeciętny Polak zjada około 5,8 kg słodyczy czekoladowych rocznie, co stawia nasz kraj pośrodku stawki europejskiej. Prognozuje się jednak, że mimo chwilowego spadku konsumpcji, apetyty polskich konsumentów w najbliższych latach będą rosły i do 2029 r. osiągniemy poziom 6,5 kg tego typu słodyczy na osobę. W porównaniu z innymi narodami, cały czas konsumujemy jednak ich mniej niż np. Niemcy, którzy w 2023 r. zjadali 8 kg słodyczy na osobę, ale za to więcej niż na przykład Gruzini, których wynik to 4,5 kg na mieszkańca. Największym rynkiem sprzedaży czekolady na świecie są Stany Zjednoczone. W zeszłym roku wartość sprzedaży wyrobów z tej kategorii osiągnęła tam wartość 26,4 mld USD. W czołówce są też Wielka Brytania (9,6 mld USD), Niemcy (9,2 mld USD), Francja (5,7 mld USD) i Brazylia (5 mld USD). Polska zajmuje trzecie miejsce wśród największych europejskich eksporterów czekolady i batonów czekoladowych do krajów spoza Unii Europejskiej. W zeszłym roku wyeksportowaliśmy 115 tys. ton takich produktów. Więcej wysłali tylko Niemcy (221 tys. ton) i Holendrzy (123 tys. ton). Kraje członkowskie UE wyeksportowały łącznie 867 tys. ton czekolady i zawierających ją batonów poza UE – wynika z danych Eurostatu zawartych w raporcie „Światowy i polski rynek słodyczy czekoladowych”. – Konieczne jest zachowanie równowagi między optymizmem związanym z prognozowanymi wzrostami – konsumpcji czekolady oraz wartości rynku, a realistycznym podejściem do rosnących kosztów surowców oraz nowych, wymagających regulacji środowiskowych. Wobec globalnych wyzwań gospodarczych oraz klimatycznych, branża czekoladowa musi przygotować się na elastyczne reagowanie oraz dostosowywanie się do ciągłych zmian – komentuje Maciej Herman, dyrektor zarządzający firmy Wedel.
PREV NEWSFirmy e-commerce zasilaja szara strefe
NEXT NEWSLogistycy probuja agodzic skutki strajku dokerow w USA
Rynek odrzuca ciecie stop proc. o 50 pb przez Fed
Rynek pracy w USA wypad znacznie lepiej niz przewidywano. Imponujaca liczba 254 tys. nowych miejsc pracy i spadek stopy bezrobocia do 41 proc. ucinaja spekulacje odnosnie mozliwego mocniejszego ciecia stop procentowych przez Fed w listopadzie. Zatem w tym momencie scenariuszem bazowym jest ruch o 25 pb. Rynek dostosowa swoja wycene przez co dolar zyska na wartosci a zoto zostao znacznie przecenione ale wciaz pozostaje powyzej 2630 USD.
TSUE Facebook musi ograniczyc wykorzystanie danych uzytkownikow do spersonalizowanych reklam
Firma Meta musi ograniczyc wykorzystanie danych osobowych zebranych z nalezacego do niej portalu spoecznosciowego Facebook do spersonalizowanych reklam - orzek w piatkowym wyroku Trybuna Sprawiedliwosci UE w Luksemburgu.
Tencent i rodzina Guillemontow rozwazaja wykupienie Ubisoftu
Chinska firma technoogiczna oraz Guillemont Brothers konsultuja sie w celu znalezienia sposobu na ustabilizowanie znajdujacego sie w kopotach Ubisoftu wynika z nieoficjalnych informacji agencji Bloomberg. Jedna z omawianych mozliwosci obejmuje poaczenie si w celu wycofania firmy z obrotu publicznego.
Sprzedaz obligacji spada o poowe
Powoli rozkreca sie jesienny sezon emisji obligacji kierowanych do inwestorow indywidualnych. Zapisy zbiera Olivia Fin a od poniedziaku doaczy do niej Kruk. Juz teraz wartosc ofert przekroczya ubiegoroczne. W tle nieznacznie ale jednak osuwaja sie wyceny na Catalyst.
Unijne ca na chinskie elektryki. Wiadomo jak zagosowaa Polska
Nie byo jednomyslnosci w unijnym gosowaniu nad wprowadzeniem ce na samochody elektryczne z Chin. Ostatecznie panstwa czonkowskie uzgodniy wprowadzenie taryf celnych na chinskie elektryki a Polska oddaa gos na tak.
Badz drugim Bradem Pittem
Dlaczego zakupy z nawyku moga byc korzystne w jakim celu warto miec krotkowidza w zespole marketingowym i jaka funkcje spenia marka sekrety decyzji konsumenckich odkrywa przed nami Phil Barden kreator globalnych kampanii dla T-Mobile i Unilever oraz autor ksiazki Odkoduj puapki myslenia w biznesie.