business
Polski port nie moze sie rozwijac. Trzeba budowac na wodzie
Port w Gdyni nie moze sie rozwijac a jedyna mozliwoscia zwiekszenia mozliwosci przeadunkowych jest budowa nowych portowych instalacji na wodzie. Zdaniem Piotra Gorzenskiego - prezesa zarzadu Portu Morskiego Gdynia takie "zaladowienie" to byc albo nie byc dla gdynskiego portu.
- Jedyną możliwością dla jest obecnie budowa nowego terenu na wodzie, to dla jego działalności być albo nie być - ocenił w środę prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia Piotr Gorzeński. Zaznaczył, że w obecnych granicach port ten nie może się już rozwijać. W środę w siedzibie Zarządu Portu Morskiego Gdynia podpisano umowę na "Budowę falochronów osłonowych, stanowiących wodną infrastrukturę dostępową do Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia". Prezes Portu Gdynia Piotr Gorzeński podkreślił podczas uroczystości, że . - Chyba wszyscy doskonale wiemy, że Port Gdynia w obecnych granicach nie może się już rozwijać. Jedyną możliwością dla jego rozwoju w chwili obecnej jest zalądowienie i budowa nowego terenu na wodzie. Jest to absolutnie krytyczne dla być albo nie być działalności gdyńskiego portu i projekt ten postrzegamy jako absolutnie strategiczny i konieczny do realizacji - stwierdził. Gorzeński podkreślił, że realizacja Portu Zewnętrznego musi być rozpatrywana w dwóch aspektach: jako element szerszej polityki europejskiej, polegającej na budowie nowoczesnych i zrównoważonych sieci transportowych, w ramach programu TEN-T, czyli transeuropejskiej sieci transportowej oraz w zakresie bezpieczeństwa. - Port Gdynia jest portem podwójnego przeznaczenia, portem, w którym . Dodatkowa infrastruktura, jaką jest Port Zewnętrzny, wzmocni pozycję Gdyni i poprawi możliwości operacyjne w tym względzie - zaznaczył. Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska oceniła, że budowa Portu Zewnętrznego jest inwestycją konieczną, ponieważ gdyński port jest obudowany tkanką miejską. - W mojej opinii jest to kolejny krok w rozwoju portu, praktycznie równoważny z tym, co działo się ponad sto lat temu, kiedy polskie władze podejmowały decyzje o budowie nowego portu - wskazała. Pod koniec maja br. Zarząd Morskiego Portu Gdynia i Urząd Morski w Gdyni poinformowały o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu nieograniczonym na zaprojektowanie i budowę falochronów osłonowych Portu Zewnętrznego. Za najkorzystniejszą uznano propozycję złożoną przez konsorcjum, w skład którego wchodzą: Budimex S.A., Roverpol Sp. z o.o. oraz Rover Maritime S.L. , na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny. Jego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej konkurencji rynkowej oraz prognoz w zakresie popytu na w polskich portach morskich, mówiących o wzroście do poziomu około 9,5 mln TEU w 2050 r. Port Zewnętrzny, jako pirs będący zalądowionym obszarem morskim, zwiększy powierzchnię portu o 151 ha, co oznacza, że prawie podwoi dzisiejszy teren gdyńskiego portu. Celem budowy Portu Zewnętrznego jest umożliwienie obsługi w Porcie Gdynia kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax, tzn. o długości do 430 metrów (w dalszej perspektywie do 490 m), szerokości do 60 metrów (w dalszej perspektywie do około 70 m) oraz zanurzeniu do 15,5 metra. Przedsięwzięcie to przewidziane jest do realizacji w Partnerstwie Publiczno-Prywatnym. Prace nad Portem Zewnętrznym w Gdyni rozpoczęły się w 2018 r. W grudniu 2021 roku wydano pozytywną decyzję środowiskową w sprawie tej inwestycji.
PREV NEWSEkonomisci Do wznowienia ciec stop przez RPP dosc daleka droga
NEXT NEWSSkad TSUE uzupeniony o dziewieciu sedziow. Na polskim stanowisku nadal jest wakat
NBP aktywa rezerwowe Polski na koniec wrzesnia wyniosy 1953 mld EUR
Na koniec wrzesnia 2024 r. aktywa rezerwowe Polski miay wartosc 1953 mld euro czyli byy wyzsze o 27 mld euro niz na koniec sierpnia br. - poda w poniedziaek Narodowy Bank Polski NBP. W przeliczeniu na dolary amerykanskie aktywa rezerwowe wyniosy 2188 mld dol. i byy wyzsze o 55 mld dol.
Prezes BGK 40 mld z na pozyczki wspierajace zielona energie z KPO
Bank Gospodarstwa Krajowego dysponuje prawie 40 mld z na program wsparcia zielonej transformacji polskich miast realizowany w formie pozyczek ze srodkow unijnych w ramach KPO - poinformowa w poniedziaek w Bydgoszczy prezes BGK Mirosaw Czekaj.
Wiceminister przejecie Cargotoru przez PKP PLK do czerwca 2025 r.
Proces przejecia Cargotoru przez PKP PLK ma byc zakonczony do czerwca 2025 r. poinformowa w poniedziaek wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Zapowiedzia ze za dwa lata pociagi pasazerskie miedzy Warszawa a Lublinem beda kursowac co godzine.
Elms kto popar ca na chinskie elektryki musi liczyc sie z odwetem
Deborah Elms z Fundacji Hinricha ostrzega ze panstwa Unii Europejskiej ktore gosoway za wprowadzeniem dodatkowych ce na chinskie auta elektryczne musza sie liczyc z reakcja Pekinu informuje Bloomberg.
Zoty dalej sie osabia a rentownosci obligacji rosna
W poniedziaek po poudniu zoty osabi sie do nieco ponad 432 wobec euro a analitycy Banku Millennium uwazaja ze poziom 433EUR powinien poozyc kres biezacej rundzie osabienia polskiej waluty. Rosna tez rentownosci krajowych obligacji a zrodem presji na wyzsze rentownosci moga byc impulsy z USA.
Tak Hiszpanie chca przyspieszyc zmiany na unijnym rynku
Hiszpania zaproponuje minikoalicje w celu przeamania impasu na rynkach kapitaowych Unii Europejskiej. Jak podaje Financial Times rzad w Madrycie proponuje szybsza sciezke do scislejszej integracji finansowej UE wsrod podobnie myslacych krajow starajac sie zakonczyc trwajacy dekade impas w zakresie harmonizacji rynkow kapitaowych i kredytowych wspolnoty.