Home/business/Wiceminister przejecie Cargotoru przez PKP PLK do czerwca 2025 r.

business

Wiceminister przejecie Cargotoru przez PKP PLK do czerwca 2025 r.

Proces przejecia Cargotoru przez PKP PLK ma byc zakonczony do czerwca 2025 r. poinformowa w poniedziaek wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Zapowiedzia ze za dwa lata pociagi pasazerskie miedzy Warszawa a Lublinem beda kursowac co godzine.

October 07, 2024 | business

Wiceminister Malepszak podczas poniedziałkowego briefingu w Lublinie zapowiedział rozwój kolejowego terminalu przeładunkowego w Małaszewiczach (Lubelskie) przy granicy polsko-białoruskiej, którym transportowane są towary z Chin do Europy. Koszt inwestycji dotyczącej terminala oszacował na prawie 3,5 mld zł. W czerwcu br. PKP Polskie Linie Kolejowe i PKP Cargo podpisały list intencyjny w sprawie sprzedaży PLK udziałów w spółce Cargotor, która zarządza bazą w Małaszewiczach. "PKP PLK - jako przyszły inwestor - planuje odkupić całą spółkę do końca drugiego kwartału przyszłego roku. Proces przejęcia Cargotoru ma być zakończony do czerwca przyszłego roku. Mamy zapisaną w ustawie kwotę ponad 6 mld zł na tę inwestycję" – powiedział Malepszak. Wiceminister podał, że ruch w Małaszewiczach "wrócił do najlepszych poziomów" i wyraził nadzieję na dalszy wzrost wolumenu przewozów towarowych. Malepszak zapowiedział więcej połączeń kolejowych Warszawa-Lublin. Przejazd między miastami trwa 1 godzinę i 45 minut. Obecnie między Lublinem a Warszawą kursuje po 11 pociągów w obie strony, od grudnia ma ich być 12, a docelowo – 16, czyli 32 połączenia na dobę. "To jest ten element, który będziemy chcieli w ciągu najbliższych dwóch lat zrealizować, żeby Lublin miał połączenie z Warszawą co godzinę (...) Będziemy rozwijać połączenia z Warszawą tak, żeby ten cykl połączeń począwszy od 5 rano do 20 był cyklem godzinnym" – powiedział przedstawiciel MI. Wiceminister zapowiedział kontynuację pięciu projektów z programu Kolej Plus w województwie lubelskim: budowy linii kolejowej Szastarka-Janów Lubelski-Biłgoraj, utworzenia nowego połączenia kolejowego Lublin-Łęczna/KWK Bogdanka, rewitalizacji połączenia Chełm-Włodawa, elektryfikacji linii kolejowej nr 30 Łuków-Lublin oraz modernizacji i elektryfikacji linii nr 69 i 72 Rejowiec-Zamość Szopinek. Etap budowlany projektów zaplanowany jest od 2027 r. "Temat jest cały czas na etapie analiz, nie wchodzi jeszcze w fazę realizacyjną. Obecnie patrzymy też na możliwość pewnej optymalizacji tych rozwiązań, ale one są związane z tym, żeby zrobić więcej a nie zrobić mniej. M.in. projekt do Biłgoraja jest takim założeniem, żeby go rozwinąć z myślą o wydłużeniu także w kierunku województwa podkarpackiego" – stwierdził Malepszak. Zwrócił uwagę na potrzebę rozwoju przejść granicznych z Ukrainą, których stan ocenił jako "kiepski". Mówiąc o planach budowy nowej linii kolejowej Trawniki-Krasnystaw-Zamość i w kierunku granicy z Ukrainą przypomniał, że w ubiegłym roku "pojawiły się duże problemy z wykonawcą studium wykonalności" a firma, która prowadziła prace analityczne dotyczące linii "nie do końca optymalnie proponowała przebieg tej trasy". "Spółka CPK w ubiegłym roku to studium zawiesiła i na razie do tego tematu nie powróciła" – zastrzegł. Jak przypomniał, w związku z planami wyburzeń pod budowę linii Trawnik-Krasnystaw-Zamość protestowali mieszkańcy. "Okazało się, że gdy zrobiliśmy taką analizę porównawczą robioną przez inną firmę to można było w dużej mierze uniknąć wielu wyburzeń, które proponował pierwotny wariant" – uzupełnił wiceminister. Poinformował, że pokonanie 130 km koleją między Zamościem a Lublinem zajmuje dzisiaj ponad 2 godziny. "To nie są standardy europejskie" – stwierdził wiceminister. Jego zdaniem, po wybudowaniu nowej linii kolejowej ten czas powinien skrócić się do niecałej godziny. Wiceminister po briefingu rozmawiał z parlamentarzystami, kierownictwem urzędu wojewódzkiego, samorządowcami i przedstawicielami spółek kolejowych na temat infrastruktury kolejowej w regionie. Spotkanie odbyło się w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS