business
Wiceminister przejecie Cargotoru przez PKP PLK do czerwca 2025 r.
Proces przejecia Cargotoru przez PKP PLK ma byc zakonczony do czerwca 2025 r. poinformowa w poniedziaek wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Zapowiedzia ze za dwa lata pociagi pasazerskie miedzy Warszawa a Lublinem beda kursowac co godzine.
Wiceminister Malepszak podczas poniedziałkowego briefingu w Lublinie zapowiedział rozwój kolejowego terminalu przeładunkowego w Małaszewiczach (Lubelskie) przy granicy polsko-białoruskiej, którym transportowane są towary z Chin do Europy. Koszt inwestycji dotyczącej terminala oszacował na prawie 3,5 mld zł. W czerwcu br. PKP Polskie Linie Kolejowe i PKP Cargo podpisały list intencyjny w sprawie sprzedaży PLK udziałów w spółce Cargotor, która zarządza bazą w Małaszewiczach. "PKP PLK - jako przyszły inwestor - planuje odkupić całą spółkę do końca drugiego kwartału przyszłego roku. Proces przejęcia Cargotoru ma być zakończony do czerwca przyszłego roku. Mamy zapisaną w ustawie kwotę ponad 6 mld zł na tę inwestycję" – powiedział Malepszak. Wiceminister podał, że ruch w Małaszewiczach "wrócił do najlepszych poziomów" i wyraził nadzieję na dalszy wzrost wolumenu przewozów towarowych. Malepszak zapowiedział więcej połączeń kolejowych Warszawa-Lublin. Przejazd między miastami trwa 1 godzinę i 45 minut. Obecnie między Lublinem a Warszawą kursuje po 11 pociągów w obie strony, od grudnia ma ich być 12, a docelowo – 16, czyli 32 połączenia na dobę. "To jest ten element, który będziemy chcieli w ciągu najbliższych dwóch lat zrealizować, żeby Lublin miał połączenie z Warszawą co godzinę (...) Będziemy rozwijać połączenia z Warszawą tak, żeby ten cykl połączeń począwszy od 5 rano do 20 był cyklem godzinnym" – powiedział przedstawiciel MI. Wiceminister zapowiedział kontynuację pięciu projektów z programu Kolej Plus w województwie lubelskim: budowy linii kolejowej Szastarka-Janów Lubelski-Biłgoraj, utworzenia nowego połączenia kolejowego Lublin-Łęczna/KWK Bogdanka, rewitalizacji połączenia Chełm-Włodawa, elektryfikacji linii kolejowej nr 30 Łuków-Lublin oraz modernizacji i elektryfikacji linii nr 69 i 72 Rejowiec-Zamość Szopinek. Etap budowlany projektów zaplanowany jest od 2027 r. "Temat jest cały czas na etapie analiz, nie wchodzi jeszcze w fazę realizacyjną. Obecnie patrzymy też na możliwość pewnej optymalizacji tych rozwiązań, ale one są związane z tym, żeby zrobić więcej a nie zrobić mniej. M.in. projekt do Biłgoraja jest takim założeniem, żeby go rozwinąć z myślą o wydłużeniu także w kierunku województwa podkarpackiego" – stwierdził Malepszak. Zwrócił uwagę na potrzebę rozwoju przejść granicznych z Ukrainą, których stan ocenił jako "kiepski". Mówiąc o planach budowy nowej linii kolejowej Trawniki-Krasnystaw-Zamość i w kierunku granicy z Ukrainą przypomniał, że w ubiegłym roku "pojawiły się duże problemy z wykonawcą studium wykonalności" a firma, która prowadziła prace analityczne dotyczące linii "nie do końca optymalnie proponowała przebieg tej trasy". "Spółka CPK w ubiegłym roku to studium zawiesiła i na razie do tego tematu nie powróciła" – zastrzegł. Jak przypomniał, w związku z planami wyburzeń pod budowę linii Trawnik-Krasnystaw-Zamość protestowali mieszkańcy. "Okazało się, że gdy zrobiliśmy taką analizę porównawczą robioną przez inną firmę to można było w dużej mierze uniknąć wielu wyburzeń, które proponował pierwotny wariant" – uzupełnił wiceminister. Poinformował, że pokonanie 130 km koleją między Zamościem a Lublinem zajmuje dzisiaj ponad 2 godziny. "To nie są standardy europejskie" – stwierdził wiceminister. Jego zdaniem, po wybudowaniu nowej linii kolejowej ten czas powinien skrócić się do niecałej godziny. Wiceminister po briefingu rozmawiał z parlamentarzystami, kierownictwem urzędu wojewódzkiego, samorządowcami i przedstawicielami spółek kolejowych na temat infrastruktury kolejowej w regionie. Spotkanie odbyło się w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim.
PREV NEWSElms kto popar ca na chinskie elektryki musi liczyc sie z odwetem
NEXT NEWSPrezes BGK 40 mld z na pozyczki wspierajace zielona energie z KPO
NBP aktywa rezerwowe Polski na koniec wrzesnia wyniosy 1953 mld EUR
Na koniec wrzesnia 2024 r. aktywa rezerwowe Polski miay wartosc 1953 mld euro czyli byy wyzsze o 27 mld euro niz na koniec sierpnia br. - poda w poniedziaek Narodowy Bank Polski NBP. W przeliczeniu na dolary amerykanskie aktywa rezerwowe wyniosy 2188 mld dol. i byy wyzsze o 55 mld dol.
Prezes BGK 40 mld z na pozyczki wspierajace zielona energie z KPO
Bank Gospodarstwa Krajowego dysponuje prawie 40 mld z na program wsparcia zielonej transformacji polskich miast realizowany w formie pozyczek ze srodkow unijnych w ramach KPO - poinformowa w poniedziaek w Bydgoszczy prezes BGK Mirosaw Czekaj.
Elms kto popar ca na chinskie elektryki musi liczyc sie z odwetem
Deborah Elms z Fundacji Hinricha ostrzega ze panstwa Unii Europejskiej ktore gosoway za wprowadzeniem dodatkowych ce na chinskie auta elektryczne musza sie liczyc z reakcja Pekinu informuje Bloomberg.
Zoty dalej sie osabia a rentownosci obligacji rosna
W poniedziaek po poudniu zoty osabi sie do nieco ponad 432 wobec euro a analitycy Banku Millennium uwazaja ze poziom 433EUR powinien poozyc kres biezacej rundzie osabienia polskiej waluty. Rosna tez rentownosci krajowych obligacji a zrodem presji na wyzsze rentownosci moga byc impulsy z USA.
Tak Hiszpanie chca przyspieszyc zmiany na unijnym rynku
Hiszpania zaproponuje minikoalicje w celu przeamania impasu na rynkach kapitaowych Unii Europejskiej. Jak podaje Financial Times rzad w Madrycie proponuje szybsza sciezke do scislejszej integracji finansowej UE wsrod podobnie myslacych krajow starajac sie zakonczyc trwajacy dekade impas w zakresie harmonizacji rynkow kapitaowych i kredytowych wspolnoty.
Media ukrainski cyberatak na panstwowego nadawce z Rosji
Ukrainscy hakerzy zaatakowali Wszechrosyjska Panstwowa Kompanie Telewizyjna i Radiowa WGTRK i zablokowali emisje online ponad 20 propagandowych stacji telewizyjnych w tym Rossija-1 i Rossija-24 - poinformowao w poniedziaek zrodo agencji Interfax-Ukraina.