business
Polacy rozsmakowali sie w promocjach
Promocje nadal rzadza w polskim handlu. Mimo poprawiajacych sie nastrojow konsumenckich i zwiekszonej siy nabywczej kupujacy licza na upusty i wciaz je dostaja.
W ostatnich latach Polacy najbardziej martwili się finansami, ale dziś na pierwszy plan wysunęła się troska o bezpieczeństwo własne i rodziny. Jak wynika z danych Consumer Panel Poland GfK, w zeszłym roku obawy o pieniądze spędzały sen z powiek 53 proc. konsumentów, a obecnie już tylko 40 proc. — Konsumenci zaczynają ponownie wydawać więcej, wyraźnie widać poprawę nastrojów. Ten rok przyniósł istotny wzrost konsumpcji — od stycznia do sierpnia gospodarstwa domowe zwiększyły wydatki o 8,1 proc. Co istotne, wzrost ten nie wynika już jedynie z inflacji, lecz z faktycznego powrotu do wyższej konsumpcji — mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający firmy Consumer Panel Poland GfK. W przeciwieństwie do poprzednich lat, kiedy dominowały marki własne sieci handlowych, w 2024 r. na wzrostach skorzystały również produkty brandowe. — To duża zmiana względem lat 2022/23, kiedy marki własne były jedynymi beneficjentami wzrostu wartościowego — podkreśla Szymon Mordasiewicz. Wzrost konsumpcji rozlał się szeroko w różnych kanałach dystrybucji, nie ograniczając się już tylko do dyskontów i supermarketów lokalnych jak w ostatnich dwóch latach. Konsumenci zaczynają wracać do zakupów w innych kanałach sprzedaży, takich jak mały format sieciowy, supermarkety międzynarodowe i drogerie. Żaden z kanałów nie dominuje wyraźnie i wzrost konsumpcji na całym rynku jest udziałem każdego z nich. Promocje wciąż odgrywają kluczową rolę na rynku FMCG, a polscy konsumenci pozostają wierni formule zakupów, w ramach której chcą nabywać swoje ulubione produkty jak najtaniej. — 73 proc. konsumentów jest dumnych z tego, że korzysta z promocji, co świadczy o trwałości trendu smart shoppingu. Informacje na ich temat Polacy czerpią z różnych źródeł. Choć znaczenie tradycyjnych gazetek promocyjnych wciąż jest wysokie, rośnie znaczenie aplikacji mobilnych. W relacji do zeszłego roku aplikacje jako główne źródło informacji o promocjach wzrosły o 7 pkt proc. — mówi Szymon Mordasiewicz. Zwraca uwagę, że generalna poprawa sytuacji finansowej i zmniejszająca się inflacja lekko, ale wyraźnie wpłynęły na skłonność do wydawania pieniędzy na konsumpcję z większą swobodą, a jednocześnie zupełnie nie wpłynęły na nastawienie konsumentów do promocji. Jeśli chodzi o ich formę, to Polacy niezmiennie preferują kolejno: obniżki cen na półce, oferty typu drugi produkt za pół ceny oraz gratisy. W tym roku aż 32 proc. wartości zakupów gospodarstw domowych dokonywano w ramach promocji, co stanowi wzrost w porównaniu z poprzednimi latami. Z pewnością wpływ na to ma wojna cenowa zapoczątkowana przez dyskonty — Biedronkę i Lidla. — Sieci handlowe mają ogromny wpływ na rynek promocyjny, a oferują coraz głębsze rabaty. Biedronka, mając w swoim przekazie „codziennie niskie ceny”, zwiększyła udział zakupów promocyjnych o 10 pkt proc. rok do roku — mówi Szymon Mordasiewicz. Jego zdaniem promocje nadal będą odgrywać kluczową rolę w polskim handlu, choć ich charakter będzie ewoluował. — W przyszłym roku rynek promocyjny nadal będzie się rozwijał pod dyktando działań dyskontów, a w docieraniu do konsumentów coraz większą rolę będą odgrywać nowe narzędzia cyfrowe, czyli aplikacje własne sieci oraz integratorów — prognozuje dyrektor zarządzający firmy Consumer Panel Poland GfK.
GPW gowne indeksy blisko poziomow odniesienia LPP na wyraznym plusie
Nastroje na warszawskim parkiecie poprawiy sie i gowne indeksy znajduja sie w okolicach poziomow odniesienia. LPP znajduje sie na wyraznym plusie dobrze radza sobie Pekao PKO BP i Santander ale coraz mocniej ida w do papiery Zabki. Zdaniem analitykow w najblizszym czasie nie widac czynnikow ktore mogyby odwrocic tendencje spadkowa na GPW.
Wynajea mieszkanie ale szybko tego pozaowaa. "W tej chwili sa mi winni 42 tys. z"
W mediach niejednokrotnie poruszany jest temat wysokich kaucji przeprowadzania castingow na najemce czy niejednoznacznych zapisow w umowach. Okazuje sie jednak ze nie tylko osoby zainteresowane wynajmem nieruchomosci zmagaja sie z problemami. Wynajmujacy musza uwazac na to komu powierzaja klucze do swojego mieszkania. Tak wasnie byo w przypadku Gabrieli Mazurek ze Szczecina ktora przez kilka lat zmagaa sie z tzw. dzikimi lokatorami. Zalegosci w patnosciach wynosza ponad 40 tys. z.
GE Aerospace zainwestuje w Polsce miliony dolarow w zakady remontujace silniki lotnicze
Firma GE Aerospace zainwestuje 130 mln dolarow w rozbudowe i modernizacje zakadow remontujacych silniki lotnicze. 30 mln trafi do Srody Slaskiej gdzie beda remontowane popularne w lotnictwie cywilnym silniki typu LEAP. To odpowiedz na rosnace zapotrzebowanie na tego typu usugi.
Prezydent Brazylii wezwa BRICS do utworzenia alternatywnych metod patnosci
Nadszed czas aby panstwa BRICS stworzyy miedzy soba alternatywne metody patnosci powiedzia brazylijski prezydent ktory poaczy sie zdalnie ze szczytem BRICS w Kazaniu. Liderzy panstw czonkowskich wezwali do poszerzenia formatu o nowe kraje.
"Babciowe" miao wspierac w powrocie do pracy. Tylko jeden z programow jej wymaga
"Uatwiamy rodzicom powrot do pracy" gosiy materiay promocyjne nowego programu socjalnego "Aktywny rodzic". Blisko miesiac po starcie "babciowego" najbardziej popularne okazuje sie swiadczenie 1500 z na zobek. W resorcie rodziny pytamy dlaczego tylko jeden z trzech programow wymaga od rodzicow aktywnosci zawodowej.
Cyfryzacja MSP szansa na rozwoj czy zagrozenie utraty konkurencyjnosci
Blisko poowa polskich przedsiebiorcow zdaje sobie sprawe ze wdrozenie nowych technologii jest konieczne aby utrzymac konkurencyjnosc na rynku. Rownoczesnie raport "Cyfryzacja w sektorze MSP szanse i ograniczenia" przygotowany przez BGK pokazuje ze az 85 proc. srednich firm i 81 proc. maych firm jest juz cyfrowo zaawansowanych podczas gdy zaledwie 13 proc. mikroprzedsiebiorstw wykorzystuje nowoczesne technologie. Roznice te wskazuja na pilna potrzebe dalszego rozwoju i digitalizacji sektora MSP aby wszystkie firmy mogy sprostac wyzwaniom wspoczesnej gospodarki.