Home/business/Parki handlowe bija rekord

business

Parki handlowe bija rekord

W III kw. 2024 r. deweloperzy oddali do uzytku ponad 100 tys. m kw. powierzchni handlowej. Wszystkie ukonczone obiekty to parki.

October 20, 2024 | business

Miniony kwartał był pierwszym w historii polskiego rynku handlowego, kiedy jeden format całkowicie zdominował nową podaż. Chodzi o parki handlowe, których powstało 104 tys. m kw., zarówno w dużych aglomeracjach, jak i miastach do 50 tys. mieszkańców. - Całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce sięgają już ok. 16,6 mln m kw. - mówi Ewa Derlatka-Chilewicz, szefowa działu badań w Cushman & Wakefield. Największe obiekty ukończone w III kw. 2024 r. to BIG Gorzów i BIG Ostróda. Oba mają ok. 25 tys. m kw. Na Mazowszu zadebiutował natomiast San Park Piaseczno o powierzchni ok. 18,5 tys. m kw. Otworzyły się w nim m.in. takie marki jak Half Price, Smyk czy Homla. Dodatkowo rozbudowano trzy parki handlowe w Radomsku, Skarżysko-Kamiennej i Sycowie - łącznie o 5,7 tys. m kw. Analitycy Colliersa zwracają uwagę na rosnącą rolę gastronomii w obiektach handlowych. W III kw. w San Park Piaseczno otwarto drugi w Polsce lokal sieci L’Osteria, a w łódzkiej Manufakturze zadebiutowała ukraińska marka Rebernia. - W warszawskiej Galerii Młociny otworzył się pierwszy lokal marki Greek House, również pochodzącej z Ukrainy. Steakownia dołączyła do najemców Off Piotrkowska w Łodzi, a Neon otworzył się w inwestycji Doki w Gdańsku. Do grona najemców warszawskiej Fabryki Norblina dołączyła natomiast marka Chocobon Home of Sweets. Polska branża gastronomiczna wchodzi w fazę intensywnego ożywienia, co potwierdza rosnąca liczba nowych lokali i konceptów gastronomicznych. Jednym z dowodów na dynamiczny rozwój rynku są planowane inwestycje w food halle. Powstają one już nie tylko w ramach kompleksów wielofunkcyjnych, ale stanowią też samodzielne byty, zagospodarowując historyczne budynki. Jednym z przykładów jest planowana rewitalizacja Hali Targowej w śródmieściu Gdańska - mówi Paweł Paciorek, ekspert w dziale powierzchni handlowych w Colliersie. Z danych firm doradczych wynika, że w budowie jest obecnie 340 tys. m kw., powierzchni handlowej, z czego 190 tys. otworzy się jeszcze w tym roku. Jak podaje Colliers, w Łodzi w nadchodzących miesiącach uruchomiona zostanie Sukcesja o powierzchni 35 tys. m kw., w Szczecinie - Vendo Park Szczecin (20,1 tys. m kw. powierzchni), a w Bielsku-Białej - Comfy Park Bielik (17 tys. m kw.). Eksperci firmy Cushman & Wakefield wyliczają natomiast, że deweloperzy mają w budowie 44 obiektów handlowych, z czego 26 to całkiem nowe inwestycje, 14 - rozbudowy, a cztery - przebudowy starszych nieruchomości. - Analizując przyszłą podaż pod względem lokalizacji można zauważyć, że najwięcej powierzchni buduje się w woj. śląskim i mazowieckim, gdzie powstaje odpowiednio 55 tys. i 54 tys. m kw. obiektów handlowych. Ponadto 37 proc. powierzchni w budowie znajduje się w miastach i miejscowościach poniżej 50 tys. mieszkańców, zaś 43 proc. w największych aglomeracjach powyżej 400 tys. mieszkańców - mówi Ewelina Staruch, starsza analityczka w Cushman & Wakefield.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS