Home/business/Pacjenci nie informuja ze nie przyjda na wizyte. Beda kary

business

Pacjenci nie informuja ze nie przyjda na wizyte. Beda kary

Tylko w ciagu pierwszego porocza tego roku pacjenci nieodwoali prawie 764 tys. wizyt z ktorych nie skorzystali. To nie tylkostracone pieniadze ale przede wszystkim niepotrzebne wyduzanie kolejek dospecjalistow. Narodowy Fundusz Zdrowia ma kilka pomysow jak temu zaradzic.

September 08, 2024 | business

Tylko w ciągu pierwszego półrocza tego roku pacjenci nieodwołali prawie 764 tys. wizyt, z których nie skorzystali. To nie tylkostracone pieniądze, ale przede wszystkim niepotrzebne wydłużanie kolejek dospecjalistów. Narodowy Fundusz Zdrowia ma kilka pomysłów, jak temu zaradzić. fot. TippaPatt / / Shutterstock Skala nieodwołanych wizyt jest znacząca. Jak podał Bankier.plAndrzej Troszyński, zastępca dyrektora Biura Komunikacji Społecznej i Promocjiw NFZ, tylko w pierwszym półroczu 2024 roku pacjenci nie poinformowali, że nieskorzystają z blisko 764 tys. świadczeń medycznych. To łącznie 4,6 proc.wszystkich umówionych konsultacji i zabiegów. W 2023 r. takich wizyt byłoprawie 1,3 mln. Najczęściej zarejestrowane osoby nie informowały o tym, żenie skorzystają ze świadczeń z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu- blisko 150 tys. (7 proc.), kardiologii – ponad 163 tys. (6,3 proc.) orazfizjoterapii ambulatoryjnej – blisko 136 tys. (3 proc.). Dużo było równieżnieodwołanych wizyt u endokrynologów – ponad 68 tys. (6,1 proc.) oraz onkologów– blisko 58 tys. (4,2 proc.). Wizyty „last minute”? Jak twierdzi przedstawiciel NFZ, świadczeniodawcy ponoszą z tytułu niezgłaszających się pacjentów realnestraty. – To również stracone szanse na zdrowie dla innych pacjentówi dłuższe oczekiwanie do lekarza – mówi Bankier.pl Andrzej Troszyński. – Rozwiązanie tego problemu nie jest łatwe.Wymaga zmian nawyków pacjentów, czyli nas wszystkich. Dobrym pomysłem byłoby wprowadzenie możliwościprzyjmowania pacjentów poza kolejnością, na wzór „last minute” w sytuacji zwalniania się tzw. „wolnych slotów” przezosoby niezgłaszające się. Do wdrożenia jednak nowych rozwiązań, konieczne sązmiany legislacyjne. Odwołanie wizyty nie zawsze jestłatwe Okazuje się jednak, że poinformowanie o rezygnacji z wizytylekarskiej nie zawsze jest możliwe. Pani Anna z Oleśnicy, z powodu grypy próbowałaodwołać swoją wizytę w Dolnośląskim Centrum Onkologii Pulmonologii iHematologii we Wrocławiu. – Gdy zadzwoniłam na numer podany na stronie internetowej,najpierw dowiedziałam się, że jestem siedemnasta w kolejce. Postanowiłam jednakpoczekać, bo zdaję sobie sprawę, że szybsza wizyta u onkologa może komuśuratować życie – opowiada pani Anna. – Po odczekaniu ponad 25 minut, nastąpiłsygnał oczekiwania na połączenie, jednak po chwili zostało ono całkowiciezakończone. Takie sytuacje zniechęcają do tego, aby informować o tym, że ktośnie przyjdzie na wizytę. Miliony SMS-ów z przypomnieniami Jak twierdzi Andrzej Troszyński, Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił powiadamianie o planowanych wizytach naświadczenia opieki zdrowotnej, co ma zmniejszyć skalę nieodwołanychwizyt. – Fundusz przypominaświadczeniobiorcom o wyznaczonym terminie udzielenia świadczeń tam, gdzie sąprowadzone harmonogramy przyjęć w czasie rzeczywistym w aplikacji AP-Kolce.Dotyczy to 40 wybranych świadczeń opieki zdrowotnej – twierdzi AndrzejTroszyński. NFZ wysyła wiadomości do pacjentów od lutego 2020 r.Przypomnienie dotyczy wizyt pierwszorazowych oraz kontynuacji leczenia z 40świadczeń m.in.: kardiologii, ortopedii, operacji jaskry, endoprotezoplastyki,gastroskopii, kolonoskopii, tomografii komputerowej czy rezonansumagnetycznego. Aby otrzymać SMS-a z NFZ, wystarczy, że pacjent podczasrejestracji poda poprawnie swój numer telefonu komórkowego. W 2023 r. Narodowy Fundusz Zdrowia wysłał blisko 12 mlnSMS-ów z przypomnieniem o wizycie u specjalisty, badaniu czy hospitalizacji. Na razie NFZ nie planuje jednak wprowadzeniaopłat za nieodwołane wizyty. „Odwołuję. Nie blokuję” Narodowy Fundusz Zdrowia, oprócz wysyłania SMS-ów, dołączyłdo kampanii społecznej „Odwołuję. Nie blokuję”, która zwraca uwagę na zjawiskonieodwołanych wizyt lekarskich. Kampania trwa od 2022 r., a w październiku 2024r. rusza trzecia edycja tego przedsięwzięcia. W jego ramach działaniainformacyjne i uświadamiające prowadzą publiczne i prywatne placówki medyczne. W tym roku oprócz działań komunikacyjnychdotyczących problemu nieodwołanych wizyt organizator planuje przeprowadzićwśród placówek medycznych ankietę w tym zakresie. – Obecnie wMinisterstwie Zdrowia trwają prace nad pilotażem centralnej e-rejestracji,która ma w przyszłości umożliwić m.in. odwoływanie wizyt lub zmianę ich terminu– twierdzi Andrzej Troszyński. – Na początek program ma objąć świadczeniakardiologa, cytologię oraz mammografię. Źródło:

SOURCE : bankier

LATEST INSIGHTS