Home/business/Na giede w Japonii idzie... metro. To ma byc najwieksza pierwsza oferta publiczna od 2018 r.

business

Na giede w Japonii idzie... metro. To ma byc najwieksza pierwsza oferta publiczna od 2018 r.

To ma byc najwieksza pierwsza oferta publiczna w Japonii od 2018 r. ale srodki z niej pozyskane maja isc na spate dugu zaciagnietego na odbudowe po tsunami i trzesieniu ziemi z 2011 r. W Kraju Kwitnacej Wisni na giede wybiera sie spoka zarzadzajaca metrem w Tokio.

September 24, 2024 | business

To ma być największa pierwsza oferta publiczna w Japonii od2018 r., ale środki z niej pozyskane mają iść na spłatę długu zaciągniętego na odbudowępo tsunami i trzęsieniu ziemi z 2011 r. W Kraju Kwitnącej Wiśni na giełdęwybiera się spółka zarządzająca metrem w Tokio. fot. Matej Kastelic / / Shutterstock W godzinach szczytu na najbardziej popularnych stacjachmetra w Tokio pracują „oshiya”, czyli tzw. upychacze, którzy mają za zadanie wepchnąćwszystkich chętnych na przejazd do przepełnionych pociągów. Byłoby bez ichpracy trudno zmieścić wszystkich, skoro na najbardziej ruchliwej stacji Shinjukuprzewija nawet 3,59 mln pasażerów dziennie , czyli grubo ponad miliard rocznie. Z takich kolejowych stacji jak wspominana wyżej korzystają między innymi w Tokio dwiefirmy odpowiadające za sieć metra w japońskiej stolicy. To Tokyo Metro ,obsługująca 9 linii oraz miejska spółka Toei Subway z 4 liniami. Pierwsza z nich, należąca dorządu Japonii i władz miasta wybiera się na giełdę i ogłosiła pierwszą ofertępubliczną (IPO), w której chce pozyskać prawie 320 mld jenów, czyli 2,24 mlddolarów. Jeśli się powiedzie będzie największąod czasów oferty SoftBanku z 2018 r. o wartości 23,3 mld dol. Reuters Oferta publiczna obejmuje 290,5 mln istniejących akcji. Tokyo Metro spodziewa sięustalić przedział cenowy IPO 7 października, a ostateczną cenę akcji 15października. Jeśli oferta się powiedzie, może wycenić spółką na 639,2 mld jenów, czyli około 4,5 mld dolarów. Spółka jest pod kontrolą japońskiego rządu, któryposiada 53,42 proc. jej akcji oraz władz Tokio, do których należy pozostałe46,58 proc. akcji. W obu przypadkach w ofercie ma dojść do sprzedania połowy posiadanychakcji. Jak informuje Bloomberg, przepisy nakładają na rząd Japonii obowiązeksprzedaży akcji do marca 2028 r. (koniec roku fiskalnego 2027). Wpływyze sprzedaży mają pomóc w spłacie obligacji wyemitowanych na odbudowę kraju potrzęsieniu ziemi i tsunami w 2011 r. Historia tokijskiego metra sięga 1920 roku, kiedy to magistrat zatwierdził pierwszy plan budowysieci. Pierwszą linię (Ginza-sen) udało się otworzyć dopiero 1927 r. dzięki staraniomprywatnego przedsiębiorcy pana NoritsuguHayakawa. W 1939 r. na mocy ustawy z 1939 roku doszło do utworzenia spółkiEidan Chikatetsu (obecnie Tokyo Metro) jako partnerstwa rządu, miasta i prywatnychprzedsiębiorców, która przejęła m.in. najstarszą z trzynastu działających obecnie linię metra. tokyometro.jp Obecnie spółka obsługuje 6,52 mln pasażerów dziennie na 9 liniach o łącznej długości 195 km . W roku obrotowym zakończonym w marcu 2024 r. Tokyo Metro pokazało wzrost skonsolidowanego zysku netto okołodwie trzecie do46,26 miliardów jenów , czyli około 319 mln dolarów, co, jak tłumaczono, byłozwiązane z ożywieniem gospodarczym i turystycznym po pandemii COVID-19 orazcoraz większym powrotem do pracy stacjonarnej. Firma działa też w sektorze nieruchomościtakich jak biura, hotele, mieszkania, magazyny, obiekty handlowe, ale także reklamy zewnętrznej i cyfrowej nastacjach metra i wzdłuż linii kolejowych. Tokyo Metro prognozuje dywidendę w wysokości 40 jenów na akcję za rok obrotowy kończący się w marcu 2025 r., co oznacza stopę zwrotu na poziomie 3,6 proc. w oparciu o orientacyjną ceną szacowaną wg Bloomberga na 1100 jenów. Spółka planuje wejść na giełdę w Tokio 23 października , poinformowała w piśmie złożonym do japońskiego Ministerstwa Finansów w ubiegły piątek Michał Kubicki Źródło:

SOURCE : bankier
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS