Home/business/Konsumenci gotowi na AI firmy dopiero zaczynaja

business

Konsumenci gotowi na AI firmy dopiero zaczynaja

Zadna nowa technologia nie zdobywaa tak szybko popularnosci wsrod konsumentow jak generatywna AI. Polskie firmy natomiast chetnie testuja nowe rozwiazania ale sa na poczatku ich wdrazania.

October 08, 2024 | business

Z technologii AI w praktyce skorzystało ponad 75 proc. firm — wynika z raportu PwC „Gotowi na sztuczną inteligencję”. Kluczem do sukcesu jest połączenie przy jej implementacji kilku komponentów, w tym zasobów ludzkich, technologii i strategii. Największe korzyści z wdrożenia AI firmy mogą czerpać dopiero po zintegrowaniu jej w sześciu obszarach. Ważne jest określenie miejsca zastosowania sztucznej inteligencji w modelu operacyjnym, identyfikacja i ocena przypadków użycia technologii, pozyskanie oraz podnoszenie kwalifikacji osób odpowiedzialnych za wdrożenie, zarządzanie rozwiązaniem w sposób odpowiedzialny i zgodny z prawem oraz dostosowanie architektury IT. Ostatnim elementem jest zarządzanie danymi, w tym ocena ich jakości, a także monetyzacja rozumiana jako czerpanie korzyści finansowych. Technologia jest dziś najmocniejszą stroną firm. Już 90 proc. przedsiębiorstw korzysta z rozwiązań chmurowych, a ponad połowa dużych opracowała strategię dotyczącą AI lub zaczęła nad nią pracować. Porównywalny odsetek trzyma większość swoich danych w repozytoriach. Priorytetem dla firm jest automatyzacja procesów, wykrywanie anomalii i poprawa jakości predykcji, z czego 48 proc. przedsiębiorców wskazuje na automatyzację procesów. Obszarami do poprawy są zasoby ludzkie i ład korporacyjny — 69 proc. respondentów twierdzi, że ich firmy nie zatrudniają wystarczającej liczby ekspertów z dziedziny AI, a tylko 26 proc. dostosowało się do obowiązujących regulacji prawnych. — Duże firmy rozumieją znaczenie opracowania strategii AI, bo pozwala ona nie tylko na lepsze wykorzystanie zasobów, ale również na minimalizację ryzyka związanego z implementacją. Dzięki niej mogą dostosować działania do zmieniających się warunków, wygrywając grę konkurencyjną, i szybciej reagować na innowacje — mówi Kamil Kosiński, dyrektor w PwC Polska. Strategiczne podejście do AI umożliwia integrację nowych rozwiązań z istniejącymi procesami. Finalnie sprzyja to płynnej transformacji cyfrowej oraz optymalizacji operacji biznesowych takich jak strategia, biznes, kultura i talenty, ład korporacyjny, technologia oraz dane. Według autorów raportu brak strategii AI utrudnia firmom osiągnięcie zakładanych korzyści, uniemożliwiając efektywne inwestowanie i pełne wykorzystanie jej potencjału. Najlepiej przygotowany do wykorzystania AI i zaawansowanej analityki danych jest sektor finansowy. Połowa przedsiębiorców z branży zdefiniowało strategię na następne trzy do pięciu lat, 30 proc. pracuje nad jej przygotowaniem i zakłada zakończenie prac w ciągu 12 miesięcy, a tylko 20 proc. nie planuje opracowania strategii w zakresie AI. Najbardziej zacofana w opracowaniu strategii AI jest branża handlowa, jednak 55 proc. respondentów deklaruje zakończenie prac w ciągu najbliższego roku. W przemyśle i produkcji strategię AI zdefiniowało 25 proc. firm, 21 proc. pracuje nad jej przygotowaniem, a 54 proc. nie podjęło takich działań. — Nie było dla nas zaskoczeniem, że tempo wdrożenia AI najszybsze jest w sektorze finansowym. Banki to instytucje, które posiadają ogromne zbiory danych o transakcjach czy potrzebach pożyczkowych. To naturalne miejsce do rozwoju analityki i wykorzystania AI, w szczególności dalszej automatyzacji procesów i poprawy jakości predykcji — podkreśla Michał Gamrot, wicedyrektor w PwC Polska. Cele wdrażania rozwiązań opartych na AI zależą od branży. W sektorze sprzedaży detalicznej najważniejszym obszarem zastosowania AI jest kontakt z klientem, natomiast w sektorze finansowym automatyzacja procesów — napisali autorzy raportu. Żadna nowa technologia nie zdobywała tak szybko popularności wśród konsumentów jak generatywna AI (GenAI). Konsumenci korzystają z niej i oczekują tego samego od firm. Świadomość GenAI spada co prawda wraz z wiekiem, ale w każdej grupie wiekowej wynosi ponad 50 proc. Z sondażu przeprowadzonego wśród konsumentów wynika, że ponad 60 proc. wszystkich respondentów słyszało o generatywnej sztucznej inteligencji, w tym 76 proc. wśród osób w wieku 18-24 lata, a 56 proc. wśród osób w wieku 45 lat i więcej. — Użytkownicy prywatni znaleźli dzięki niej już sporo ciekawych rozwiązań swoich codziennych problemów. Teraz są zainteresowani rozszerzeniem swoich doświadczeń z AI w ramach firm, dla których pracują. To właśnie stanowi dziś ogromną szansę dla biznesu — mówi Michał Kucharczyk, dyrektor w PwC Polska.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS