business
Jak optymalizowac ceny produktow i usug
Wasciwa polityka cenowa moze szybko przyniesc firmie wymierne korzysci twierdza eksperci. Podpowiadaja jakie kroki powinni podjac przedsiebiorcy.
Aby odnieść rynkowy sukces, czasem nie wystarczy dążenie do generowania zysków poprzez zwiększanie przychodów, redukcje kosztów, poszerzanie portfolio produktowego czy wchodzenie na nowe rynki. Olbrzymi potencjał drzemie bowiem w odpowiednim zarządzaniu cenami. - Optymalizacja cenowa umożliwia w relatywnie krótkim czasie i przy niskich nakładach osiągnąć istotne korzyści. Jednak warunkiem jest posiadanie know-how oraz unikanie błędów, o które nietrudno – podkreśla Dominik Wójcik, szef zespołu strategii i transakcji w KPMG Polska. Obszar zarządzania cenami to element zarządzania przychodami przedsiębiorstwa. Wartość oferty cenowej wynika zazwyczaj z cech fizycznych produktu lub usługi, ich dostępności, usług dodatkowych, siły marki oraz poziomu lojalności konsumentów. - Zarządzanie cenami jest powiązane z dopasowaniem oferty przedsiębiorstwa do rynku. Stworzenie takiego dopasowania wymaga zbadania preferencji klientów, także z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi analitycznych, dostosowania oferty firmy do tych wymagań, a także uwzględnienia oferty konkurencji. Istotne jest również przyjrzenie się ścieżce zakupowej klienta i zoptymalizowanie poziomu doświadczeń tam, gdzie klient tego oczekuje. Dodatkowo należy przyjrzeć się kanałom sprzedaży, strukturze organizacyjnej oraz procesom sprzedaży i marketingu w celu ustalenia obszarów, w których możliwe jest zwiększenie efektywności - zaznacza Dominik Wójcik. Dodaje, że poziom cen powinien być dostosowany do celów przedsiębiorstwa i może znacząco się różnić w zależności od tego, czy firma chce maksymalizować zyski czy zwiększać udziały w rynku kosztem konkurencji. - Kluczowe jest ustalenie odpowiedniego modelu rozliczeń z klientem, który będzie przez niego akceptowalny, a nam pomoże maksymalizować cele. Nieoptymalne zarządzanie obszarem cenowym powoduje, że przedsiębiorstwo może nieskutecznie realizować swoje cele i tracić duże pieniądze z powodu niższych cen niż te, które byłyby akceptowalne przez klientów. W rozwiązaniu tych problemów przychodzi wiedza z obszaru tzw. pricingu, która pomaga w analityczny i obiektywny sposób ustalić ceny, by osiągać cel biznesowe – stwierdza Dominik Wójcik. Do najpopularniejszych sposobów określania cen należą tzw. metoda „koszt plus”, porównanie cen konkurencji oraz wycena oparta na wspomnianej wcześniej wartości (value based pricing). Pierwsza metoda - najprostsza - jest szeroko wykorzystywana przez początkujących przedsiębiorców. Pomimo pewnych zalet nie pozwala osiągnąć maksymalnych korzyści. Kolejnym sposobem jest porównanie cen z konkurencją, jednak jego zastosowanie jest trudniejsze niż może się wydawać. - Najbardziej zaawansowanym sposobem, a co za tym idzie - przynoszącym największe korzyści - jest metoda oparta na wartości. W jej ramach tworzy się logiki cenowe, które wyznaczają poziomy cenowe w zależności od charakterystyk produktu lub usługi, innych parametrów zamówienia, klienta, otoczenia zewnętrznego czy nawet uwarunkowań przedsiębiorstwa oferującego sam produkt lub usługę. Szybki rozwój nowoczesnych technologii pomaga tworzyć coraz bardziej zaawansowane i skuteczne logiki cenowe. Do dodatkowych elementów skutecznej strategii cenowej zaliczamy kwestie pozycjonowania cenowego, określenie warunków handlowych, zasad promocji i rabatowania, a także zagadnienie monetyzacji – wymienia Tomasz Gawor, dyrektor w dziale deal advisory KPMG Polska. Dodaje, że stworzenie polityki cenowej w przedsiębiorstwie wymaga zastosowania różnych podejść metodologicznych, takich jak analizy historycznych danych transakcyjnych, testy rynkowe, badania rynku lub oceny eksperckie. - W przypadku badań rynkowych mówimy o badaniach zarówno jakościowych, jak i ilościowych, w tym również o bardziej zaawansowanych badaniach ilościowych conjoint. Stworzenie i wdrożenie efektywnej strategii cenowej oraz poprawienie wybranych elementów z obszaru zarządzania przychodami często generuje zaskakująco wysokie efekty w postaci dodatkowych zysków dla przedsiębiorstwa – zwraca uwagę Tomasz Gawor. Jak dodaje, z doświadczeń KPMG wynika, że zastosowanie zoptymalizowanej polityki cenowej wiąże się na ogół z dodatkowym 1 pkt proc. marży ze sprzedaży. - Obserwowaliśmy sytuację, w któej inicjatywy z obszaru przychodowego podnosiły wysokość EBITDA w średnim okresie o ponad 100 proc., choć na ogół potencjał ten jest niższy i zależy od indywidualnej sytuacji klienta. Ciekawym przypadkiem była również firma z sektora IT, która dzięki zmianie modelu cenowego oraz stworzeniu nowych pakietów w swojej ofercie w krótkim czasie podniosła zysk EBITDA o blisko 30 proc. - mówi Tomasz Gawor. Z doświadczeń KPMG wynika, że inwestycje przedsiębiorstw w projekty optymalizacji obszaru cenowego zwracają się w bardzo szybkim czasie, zazwyczaj kilku miesięcy.
PREV NEWSWG Partners zbroi sie w roboty
NEXT NEWSCoraz wiecej argumentow za obnizka stop procentowych
Mapa GPW Pekao PKO BP Orlen KGHM i Text w centrum uwagi
Banki ciagna w gore WIG20 ktory nalezy do najsilniejszych w Europie.
"The Economist" zwyciestwo Trumpa wstrzasnie swiatem moze skonic do agresji Rosje i Chiny
"The Economist" pisze w czwartek komentujac wynik wyborow w USA ze zwyciestwo Donalda Trumpa wstrzasnie swiatem i moze skonic do agresji Rosje i Chiny. Rzady kandydata Republikanow beda kosztowne dla sojusznikow Waszyngtonu a zwaszcza dla Europy - prognozuje tygodnik.
Cristiano Ronaldo kupi kompleks sportowy w centrum Lizbony
Kapitan pikarskiej reprezentacji Portugalii Cristiano Ronaldo naby kompleks sportowy Lisboa Racket Centre w stolicy tego kraju. W skad obiektu wchodzi kilkanascie kortow do gry w tenisa squasha oraz padla.
Czechom i Polsce potrzebna amunicja. MON Przemys zbrojeniowy gotowy na wspoprace
Jestesmy zdeterminowani mamy wspolne stanowisko i bedziemy do tego dazyc by zaciesnic wspoprace polskiego i czeskiego przemysu obronnego w tym w zakresie produkcji amunicji - powiedzia wicepremier szef MON Wadysaw Kosiniak-Kamysz po spotkaniu z minister obrony Czech Jana Cernochova.
Japonia pomoze Polsce z atomem. Umowa podpisana
Zapowiadane spotkanie polskiej minister z przedstawicielem japonskiego rzadu doszo do skutku. Efektem jest umowa o wspopracy w obszarze energii jadrowej.
Ozywienie sprzedazy detalicznej w Europie. Polska na przeciwnym biegunie
Wrzesniowe dane Eurostatu o sprzedazy detalicznej w strefie euro i Unii Europejskiej okazay sie lepsze od oczekiwan ale w przypadku Polski powodow do radosci nie ma. Zanotowane u nas spadki byy jednymi z najwyzszych na Starym Kontynencie.