business
Firmy wciaz handluja opiniami w internecie
Prawie dwa tysiace e-sklepow w Polsce kupio fikcyjne recenzje. Proceder wciaz kwitnie ale UOKIK wymierza kary tylko sprzedawcom nieuczciwych komentarzy. A co ze zleceniodawcami
Według danych Dun & Bradstreet Poland liczba sklepów internetowych w Polsce na koniec czerwca wynosiła 68,9 tys. Konkurencja w e-commerce jest duża, a walka sprzedających o klienta robi się coraz bardziej zaciekła. Jak dotrzeć do grupy docelowej i przekonać konsumenta do podjęcia decyzji zakupowych? Wiele firm pokłada nadzieję w pozytywnych opiniach o nich i ich ofercie. Jak wynika z danych firmy Podium, Polacy ufają recenzjom 12 razy bardziej niż jakiejkolwiek innej formie marketingu. Niektórzy przedsiębiorcy zamiast troszczyć się o jakość oferty, idą na skróty - zamawiają u handlarzy opiniami publikacje fałszywych komentarzy. Z najnowszych danych firmy TrustMate.io wynika, że blisko 2 tys. e-sklepów w Polsce zdecydowało się na taki krok, chcąc w ten sposób przekonać do siebie potencjalnych klientów i dzięki temu zwiększyć sprzedaż. Warto przypomnieć, że zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych komentarzy i recenzji jest zakazane. - Opinie publikowane w internecie są ważnym elementem wpływającym na decyzje zakupowe. Z tego powodu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) uważnie monitoruje rynek i reaguje w każdym przypadku podejrzenia złamania prawa. Dotyczy to wszystkich stron procederu. Zarówno tych, którzy tworzą, oferują i publikują fałszywe opinie, jak i samych zlecających. Szkodliwość tego typu działań dotyczy z jednej strony konsumentów, którzy wprowadzeni w błąd mogą mieć problem z podjęciem racjonalnych decyzji zakupowych, a z drugiej strony fałszywe opinie zaburzają konkurencję pomiędzy przedsiębiorcami oferującymi podobne produkty i usługi, szczególnie przez internet - informuje Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Co grozi firmom za takie działania? Jedną z najważniejszych konsekwencji kupowania lub umieszczania fałszywych recenzji w internecie jest zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Chodzi tutaj o brak spełnienia obowiązku udzielania klientom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji o produktach lub usługach. Prezes UOKiK może nałożyć za działających w ten sposób nieuczciwych sprzedawców karę finansową w wysokości do 10 proc. obrotu z roku poprzedzającego sankcje. Dodatkowo, jeżeli firmy nie udzielą urzędowi żądanych przez niego informacji lub podadzą mu nieprawdziwe dane, mogą ponieść karę w wysokości do 50 mln EUR. Co prawda na ten moment sankcjami obejmowane są wyłącznie firmy sprzedające nieprawdziwe opinie, ale może się to zmienić. - Dotychczas wobec podmiotów kupujących opinie (które udało się urzędowi zidentyfikować - przyp. red.) działania były prowadzone w trybie tzw. wystąpień miękkich, co uzasadniała skala ich działania. W takim przypadku, zgodnie z przepisami ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, nie ma możliwości nałożenia na firmę kary. W ostatnim czasie wezwaliśmy dwóch przedsiębiorców, którzy mogli dopuścić się kupowania opinii, do złożenia wyjaśnień i zaprzestania podejrzewanej praktyki - mówi Małgorzata Cieloch. Dlaczego zatem UOKIK karze aktualnie jedynie sprzedawców opinii? - Brokerzy opinii, czyli sprzedający komentarze i recenzje, kierują swoją ofertę do nieograniczonej liczby przedsiębiorców. Działają na rzecz wielu kupujących, a ich praca z założenia opiera się na dostarczaniu opinii, które nie odpowiadają rzeczywistości. To wszystko uzasadnia skierowanie naszych działań przeciwko nim. Jednocześnie urząd prowadzi dialog z platformami, które w wyniku uzgodnień z prezesem UOKiK wprowadzają zmiany w sposobie zamieszczania opinii i ich moderacji - wyjaśnia rzecznik prasowy urzędu.
Rynek odrzuca ciecie stop proc. o 50 pb przez Fed
Rynek pracy w USA wypad znacznie lepiej niz przewidywano. Imponujaca liczba 254 tys. nowych miejsc pracy i spadek stopy bezrobocia do 41 proc. ucinaja spekulacje odnosnie mozliwego mocniejszego ciecia stop procentowych przez Fed w listopadzie. Zatem w tym momencie scenariuszem bazowym jest ruch o 25 pb. Rynek dostosowa swoja wycene przez co dolar zyska na wartosci a zoto zostao znacznie przecenione ale wciaz pozostaje powyzej 2630 USD.
TSUE Facebook musi ograniczyc wykorzystanie danych uzytkownikow do spersonalizowanych reklam
Firma Meta musi ograniczyc wykorzystanie danych osobowych zebranych z nalezacego do niej portalu spoecznosciowego Facebook do spersonalizowanych reklam - orzek w piatkowym wyroku Trybuna Sprawiedliwosci UE w Luksemburgu.
Tencent i rodzina Guillemontow rozwazaja wykupienie Ubisoftu
Chinska firma technoogiczna oraz Guillemont Brothers konsultuja sie w celu znalezienia sposobu na ustabilizowanie znajdujacego sie w kopotach Ubisoftu wynika z nieoficjalnych informacji agencji Bloomberg. Jedna z omawianych mozliwosci obejmuje poaczenie si w celu wycofania firmy z obrotu publicznego.
Sprzedaz obligacji spada o poowe
Powoli rozkreca sie jesienny sezon emisji obligacji kierowanych do inwestorow indywidualnych. Zapisy zbiera Olivia Fin a od poniedziaku doaczy do niej Kruk. Juz teraz wartosc ofert przekroczya ubiegoroczne. W tle nieznacznie ale jednak osuwaja sie wyceny na Catalyst.
Unijne ca na chinskie elektryki. Wiadomo jak zagosowaa Polska
Nie byo jednomyslnosci w unijnym gosowaniu nad wprowadzeniem ce na samochody elektryczne z Chin. Ostatecznie panstwa czonkowskie uzgodniy wprowadzenie taryf celnych na chinskie elektryki a Polska oddaa gos na tak.
Badz drugim Bradem Pittem
Dlaczego zakupy z nawyku moga byc korzystne w jakim celu warto miec krotkowidza w zespole marketingowym i jaka funkcje spenia marka sekrety decyzji konsumenckich odkrywa przed nami Phil Barden kreator globalnych kampanii dla T-Mobile i Unilever oraz autor ksiazki Odkoduj puapki myslenia w biznesie.