Home/business/Fina roszady wascicieli w grupie VRG

business

Fina roszady wascicieli w grupie VRG

Porozumienie akcjonariuszy modowej grupy zbudowane przez tworce holdingu Colian odkupio od Jerzego Mazgaja ostatni duzy pakiet akcji ktory mia w krakowskiej firmie.

By Urszula Zielińska | October 22, 2024 | business

Jerzy Mazgaj, znany krakowski biznesmen i inwestor, nie figuruje już wśród znaczących posiadających ponad 5 proc. akcji akcjonariuszy modowo-jubilerskiej grupy VRG. W minionym tygodniu sprzedał w kilku ruchach niemal wszystkie akcje tej spółki (13 mln). Większość (11,3 mln) kupił podmiot wchodzący w skład porozumienia zbudowanego przez Jana Kolańskiego. Po transakcjach, które miały miejsce 16 października, Jerzy Mazgaj – twórca sieci marketów Alma (obecnie Alma Market), znawca cygar określany przez miesięcznik „Forbes” „Królem Luksusu” – ma już tylko 55,1 tys. akcji VRG. To 0,02 proc. wszystkich papierów spółki. Z kolei grupa podmiotów zbudowana przez Kolańskiego z nieco ponad 36 proc. wskoczyła na poziom ponad 41 proc. akcji i głosów na walnym zgromadzeniu VRG. W skład porozumienia wchodzą oprócz przedsiębiorcy znanego z inwestycji w marki słodyczy, takie firmy jak Colian, Colian Holding, Colian Developer, Ipopema 21 FIZ Aktywów Niepublicznych i Kolański Foundation Fundacja Rodzinna. W minionym tygodniu akcje VRG kupowała spółka Colian. Czytaj więcej Nowym konceptem sklepów z odzieżą dla kobiet i mężczyzn grupa VRG z Krakowa chce przyciągnąć klientelę w wieku 25+. To element większego planu. Transakcje z ubiegłego tygodnia to „kropka nad i” w procesie zmian właścicielskich w spółce, do której należą odzieżowe marki Vistula, Wólczanka, Bytom, Deni Cler oraz jubilerski W.KRUK. Jan Kolański do tej pory nie przedstawił planów wobec VRG. Jego syn Mateusz jest prezesem spółki, ale nie spotyka się z mediami. Z Jerzym Mazgajem, zaangażowanym w biznes rodzinny z sektora ubezpieczeniowego, posiadający zezwolenie KNF, nie udało nam się porozmawiać o powodach, dla których sprzedał akcje. Grupa VRG poszukuje sposobu na rozwój sprzedaży – Mamy nadzieję, że nowy główny inwestor będzie intensywnie pracować nad wzrostem wartości VRG, a fundusze emerytalne dopilnują, by tak się stało – komentuje Sebastian Buczek, prezes Quercus TFI. To fundusze emerytalne doprowadziły w 2021 r. do tego, że Jerzy Mazgaj został odwołany z rady nadzorczej VRG, gdzie długo zasiadał w roli przewodniczącego. Przedsiębiorca wpadł wcześniej na pomysł, aby prezesurę w firmie przekazać Andrzejowi Jaworskiemu, b. posłowi PiS. Stało się to w 2020 r. Rok później Jaworski został odwołany, a p.o. prezesa został Jan Pilch. Do zarządu dołączyła wtedy też Marta Fryzowska, związana wcześniej z LPP. Czysto teoretycznie ostateczne wyjście wieloletniego inwestora mogłoby być momentem nowego otwarcia dla spółki. Jednak kurs akcji VRG nie zareagował zmianą. Po publikacji informacji o zejściu niemal do zera przez Mazgaja notowania w poniedziałek lekko spadały. Gdy przygotowywany był ten tekst, taniały o 1,5 proc., do 3,49 zł za sztukę – niemal tyle, ile trzy lata temu. Grupa VRG poszukuje sposobu na rozwój sprzedaży w segmencie odzieżowym. Nie przychodzi jej to łatwo. Wpływy odzieżowych sklepów VRG były w I poł. br. o 2,6 proc. niższe niż rok wcześniej. W tym czasie sklepy jubilerskie W.KRUK (sieć ma już placówki za granicą, na Węgrzech) urosły o 7,9 proc., do 334 mln zł. Czytaj więcej Branża dóbr luksusowych boleśnie odczuwa osłabienie na rynku. Okazuje się jednak, że nie wszyscy mają takie kłopoty. Jedna ze znanych włoskich marek radzi sobie bardzo dobrze. Na czym polega sekret sukcesu Brunello Cucinellego? Jednym z pomysłów było odmłodzenie brandu Wólczanka i wprowadzenie nowego szyldu – Well. Koncepcję tę jednak szybko zarzucono. Po I półroczu br. spółka nadal nie była pewna, w jakim kierunku powinien pójść jej główny brand – Vistula. W samym II kw. br. przychody sklepów Vistula spadły o prawie 5 proc., do 63,7 mln zł, przy czym najsilniej – o ponad 21 proc. – w sklepach franczyzowych. W odpowiedzi zarząd ogłosił nowy koncept sklepów franczyzowych. Po sześciu miesiącach br. spółka miała 619 mln zł przychodu, o 2,8 proc. więcej niż rok wcześniej, utrzymała wynik operacyjny powiększony o amortyzację na poziomie 110 mln zł, ale jej zysk netto spadł o ponad 40 proc., do 30 mln zł. – Szukamy odpowiedniego balansu między wizerunkiem, ofertą, promocją sprzedaży, działaniem sieci stacjonarnej i kanału online – komentował Mateusz Kolański.

SOURCE : rp

LATEST INSIGHTS